یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 88924
تاریخ انتشار: 1402/04/11 04:56
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خبر داد

امتیاز بهره‌برداری از پسماندروی زنجان تمدید شد

فروش پسماند روی انبار شده در شهرک تخصصی زنجان بعد از سال‌ها کش و قوس قضایی میان دولت و بخش خصوصی به‌زودی آغاز می‌شود.
امتیاز بهره‌برداری از پسماندروی زنجان تمدید شد

از حدود ۲ سال پیش بر اساس رای دیوان‌عالی کشور مالکیت این پسماند به دولت تفویض شده و صرف عواید آن به نفع مردم استان زنجان به دغدغه مسئولان بدل شده است. مدیر کل سازمان صمت استان زنجان با بیان اینکه منابع حاصل از فروش پسماند شهرک تخصصی روی زنجان به استان اختصاص می‌یابد گفت: امتیاز بهره‌برداری از پسماند روی زنجان تمدید شد.

دفع پسماندهای شهرک روی زنجان

از حدود ۲ سال پیش قرار شد پسماندهای واحدهای مستقر در شهرک صنعتی روی زنجان در محدوده این شهرک دپو نشود، از این رو محل دیگری در ۵۵ کیلومتری شهر زنجان برای انتقال این پسماندها تعیین شد و اکنون نیز پسماندها به این محل جدید انتقال داده می‌شود. اما این تمام ماجرای پسماند روی زنجان نبود، در سال‌های اخیر وقتی مشخص شد که پسماندهای دپوشده دارای مواد و عناصر ارزشمندی است، اختلاف بین دولت و بخش خصوصی بر سر تملک آن آغاز و موضوع در نهایت به مراجع قضایی ارجاع داده شد. با فناوری‌های توسعه‌یافته، عیارهای موجود در پسماندها، همچنان آن را به‌عنوان کالایی قابل استحصال و فرآوری مورد توجه قرار داد تا اینکه پس از چند سال کشمکش و جدال دولت و بخش خصوصی بر سر مالکیت پسماند روی انبار شده در شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان، بالاخره با رأی دستگاه قضا مالکیت آن به دولت واگذار شد.

مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از تمدید زمان ارسال پیشنهاد نرخ برای مزایده واگذاری امتیاز برداشت و فروش پسماند روی زنجان تا ۲۳ تیر خبر داد و گفت: کلیه شرایط، قراردادها، پیوست‌های قرارداد، فراخوان آگهی، نحوه اخذ ضمانتنامه‌ها، نحوه ورود، در سامانه ستاد به طور کامل و شفاف بارگذاری شده است تا کلیه متقاضیان بتوانند با کسب اطلاعات کامل در این مزایده شرکت کنند و در نهایت به بالاترین درصد پیشنهادی با بالاترین امتیاز صلاحیت فنی و مالی واگذار می‌شود.

به گزارش خبرنگار صمت از استان زنجان، مجید گلشنی با بیان اینکه طبق برنامه پیشین ۱۹ تیر برای بازگشایی پاکت‌های برگزاری مزایده «امتیاز بهره‌برداری از پسماند روی زنجان» درنظر گرفته شده بود که با تمدید زمان ارسال مدارک متقاضیان، ۲۶ تیر برنده مزایده اعلام خواهد شد.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، ظرفیت انبار پسماند روی را ۹ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۵۷۷ تن عنوان کرد و گفت: بر اساس نمونه‌گیری‌های انجام شده، عیار روی این پسماند ۱.۵۲ درصد و عیار سرب آن ۱.۸ درصد است. وی تاکید کرد: ۱۰۰ درصد منابع حاصل از فروش پسماند شهرک تخصصی روی زنجان به استان اختصاص می‌یابد.

گلشنی با بیان اینکه تاکنون ۱۲۳۸ پروانه فعالیت واحد اقتصادی با اختصاص ۲۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان صادر شده گفت: ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی در بخش صنعت و معدن وجود دارد. وی به صدور ۲ هزار و ۲۷۱ مورد جواز تاسیس واحد اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: حجم سرمایه‌گذاری این واحدها ۱۰۶ هزار میلیارد تومان است و تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد جوازهای تاسیس، منتج به صدور پروانه بهره‌برداری می‌شود.

ثبت ۴۴۷ معدن در کاداستر

مدیرکل سازمان صمت زنجان با اشاره به اینکه ۴۴۷ فقره معدن در سامانه کاداستر صمت ثبت شده است گفت: از این تعداد ۳۷۴ مورد از معادن نیز بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

وی استخراج اسمی معادن را ۱۴ میلیون تن ذکر کرد و ادامه داد: ۴۵۲ میلیارد تومان هزینه اکتشاف است.

گلشنی با اشاره به هدف‌گذاری ۱۰.۹ درصدی برای رشد صنعت و معدن استان اضافه کرد: برای رسیدن به این رقم باید ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

 برقراری توازن سرمایه‌گذاری

این مسئول با تاکید به‌ضرورت برقراری توازن سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف استان ادامه داد: درحال‌حاضر در شرق استان نیاز به نیروی کار داریم، درحالی‌که در جنوب استان نرخ بیکاری بالاست. بنابراین با رعایت توازن در سرمایه‌گذاری منطقه‌ای می‌توان این مشکل را رفع کرد. وی همچنین از ارائه تسهیلات دولتی به متقاضیان سرمایه‌گذاری در مناطق محروم خبر داد.

 دانش‌بنیان‌ها تسهیلات می‌گیرند

مدیر کل سازمان صمت استان زنجان با اشاره به تخصیص تسهیلات به دانش‌بنیان‌های فعال در بخش صنعت و معدن تصریح کرد: براساس سیاست‌های حمایتی از سرمایه‌گذاران استان است، متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش مصارف آب که با تکیه بر دانش در این مسیر گام بردارند مورد حمایت قرار می‌گیرند و همچنین پروژه‌های سرمایه‌گذاری که به رشد زنجیره ارزش و رونق حلقه‌های تولید منجر شود نیز از اولویت‌های حمایتی سازمات صمت استان قرار دارند. گلشنی با تاکید بر حمایت سازمان از دانش‌بنیان‌ها گفت: تاکنون درخصوص شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان غفلت کرده‌ایم و لیست جامعی درباره فعالان این حوزه احصاء نشده است. گلشنی ادامه داد: حدود ۵۳ شرکت دانش‌بنیان در حوزه صنعت و معدن فعال است و به‌تازگی این امر در سازمان احصاء شده است. این مسئول خاطر نشان کرد: صندوق نوآوری و تحقیقات مکلف به ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و استان زنجان در درخواست تسهیلات از این صندوق رتبه اول را دارد.

گلشنی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد تسهیلات درخواستی از این صندوق در حوزه تحقیقات و پژوهش است افزود: سقف تسهیلات از محل صندوق نوآوری و تحقیقات ۲۵ میلیارد تومان است و برای شرکت‌های متوسط دانش‌بنیان رقم خوبی است.

 نگهداری دپوی پسماند

گلشنی درباره نحوه نگهداری دپوی پسماند روی گفت: درحال‌حاضر دپوی پسماند روی در سردهات با رعایت کامل مسائل زیست‌محیطی و به صورت مارچ‌بندی شده نگهداری می‌شود و تنها بک بخش بسیار کوچکی از دیوار با دستور دادستانی برای خدمات شرکت توزیع تخریب شده است.

استخراج معادن مس

گلشنی‌ در بخش دیگری از نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در حوزه معادن در سطح استان به خوبی عمل نکردیم و ظرفیت‌های بسیار زیادی مغفول مانده است، گفت: معادن مس زیادی در استان وجود دارد که نتوانسته‌ایم به خوبی استخراج کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: به‌طور کلی در معادن غیرفلزی به درستی عمل نکردیم و جا برای کار بسیار وجود دارد. همین‌طور در حوزه فرآوری نیز ضعیف عمل کردیم و بسیاری از مواد معدنی برای فرآوری به خارج استان صادر می‌شود.

وی گفت: مواد اولیه کاشی و سرامیک به استان یزد می‌رود و آن استان قطب تولید کاشی و سرامیک می‌شود و این در حالی است که مواد اولیه متعلق به استان زنجان است و در این زمینه بنده برنامه‌هایی برای تحول حوزه معدن دارم. به عبارتی دیگر در حوزه سرمایه‌گذاری اکتشافی غفلت بسیار زیادی صورت گرفته است.

سخن پایانی

استان زنجان با تولید ۸۰ درصد شمش روی کشور، نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش روی خاورمیانه بوده و شمش روی، عمده محصول صادراتی این استان است.

با توجه به این مزیت‌ها و ظرفیت‌ها باید منافع و عواید آن نیز به این استان برسد و تنها تخریب‌ها و آلودگی‌های محیط زیست، سهم مردم استان از این میزان تولید شمش روی در استان نباشد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45jg8d