دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 20 May 2024
کد خبر: 94448
تاریخ انتشار: 1402/07/09 07:47
توجه به صنعت پولساز «شیلات» ضروری است

دریای فرصت‌ها، پیش روی لرستانی‌ها

براساس نقشه‌های موجود ۵۹ درصد مساحت استان لرستان در حوزه کرخه و ۴۱ درصد در حوزه کارون بزرگ قرار گرفته است، لرستان با بیش از ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی با طول حدود ۹هزار کیلومتر در ۲ حوضه کارون و کرخه با تولید حدود ۸ میلیارد مترمکعب رواناب و حدود ۴.۵ میلیارد مترمکعب رواناب ورودی به استان در مجموع ۱۲.۵ میلیارد مترمکعب، معادل ۱۲ درصد از آب‌های جاری کشور را تشکیل داده و یکی از غنی‌ترین شبکه‌های آب سطحی کشور است.
دریای فرصت‌ها، پیش روی لرستانی‌ها

در چنین شرایطی صنعت آبزی‌پروری طی سال‌های اخیر موردتوجه جدی متولیان امر در لرستان قرار گرفته، به گفته مسئولان لرستان یکی از استان‌های پیشرو در آبزی‌پروری است و علم شیلات در این استان بومی شده است، اکنون لرستان یکی از تولیدکنندگان تخم‌چشم زده و بچه‌ماهی کشور است و در پرورش ماهی تا عمل‌آوری و رسیدن بر سر سفره مردم، حرف‌های خوبی برای گفتن دارد. خوشبختانه لرستان در مسیر شکوفایی صنعت شیلات قرار گرفته و در صورت استمرار توجه، این صنعت می‌تواند فرصت طلایی برای ایجاد اشتغال پایدار در استان باشد.چندی پیش استاندار لرستان با اشاره به همکاری شیلات استان لرستان با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) گفت: ۷۰۰میلیارد تومان طی مذاکرات صورت گرفته بین شیلات و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) برای توسعه زیرساخت‌های آبزی‌پروری استان اختصاص یافته است که تفاهمنامه این مهم به زودی منعقد می‌شود که مذاکرات نهایی این تفاهمنامه انجام شده است و در آینده نزدیک بین شیلات لرستان و قرارگاه به امضا خواهد رسید.

فرهاد زیویار با بیان اینکه لرستان رتبه نخست کشور را در خصوص تولید تخم چشم زده ماهی دارد ادامه داد: توسعه و گسترش مکانیزاسیون در مزارع پرورش ماهی و فرهنگ‌سازی برای افزایش میزان مصرف در دستور کار قرار دارد به نحوی که میانگین مصرف استان از چهار به هشت کیلوگرم رسیده است اما هنوز با متوسط ۱۳کیلوگرم در کشور فاصله دارد.

استاندار لرستان گفت: همراهی، همدلی و توجه مرکز به بخش شیلات لرستان همچنین در اولویت قرار دادن برنامه‌های این حوزه می‌تواند به اقتصاد استان کمک کند چراکه این استان با اینکه جزو مناطق ساحلی نیست اما وضعیت نسبتا خوبی در این حوزه دارد.

زیویار با بیان اینکه لرستان در حوزه پرورش ماهی و آبزی‌پروری کارنامه خوبی دارد ادامه داد: حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر رواناب در استان وجود دارد که باید از این ظرفیت برای پرورش ماهی استفاده کنیم چراکه موجب رونق اقتصادی خواهد شد.

فعالیت ۷۰۰ مزرعه پرورش ماهی

به گفته کارشناسان و مدیران مربوطه، درحال‌حاضر مجتمع‌های بزرگ آبزی‌پروری در سطح استان در حال تکمیل است که با آغاز به کار آنها حدود ۱۰ هزار تن به ظرفیت تولید ماهی استان افزوده خواهد شد، درحال‌حاضر ظرفیت تولید ماهی و آبزیان در این استان ۳۲ هزار تن در سال است.

کیارش بیرانوند، مدیرکل شیلات لرستان دراین‌رابطه با بیان اینکه لرستان جزو استان‌های ساحلی نیست، اما در تولید ماهی برتر کشور است، به مهر گفت: درحال‌حاضر ۷۰۰ مزرعه پرورش ماهی در لرستان وجود دارد که ظرفیت تولید آنها ۳۳ هزار تن است.

وی، تاکید کرد: ظرفیت قابل‌توجهی در گونه‌های مختلف ماهی در لرستان وجود دارد که نیازمند اهتمام ویژه متولیان برای استفاده از این ظرفیت است.

مدیرکل شیلات لرستان به بومی‌کردن خاویار در لرستان اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه ظرفیت تولید هزار تن خاویار را در استان داریم، کیفیت خاویار تولید شده استان از خاویار دریای خزر هم بالاتر است.

بیرانوند، تاکید کرد: شیلات یک صنعت پول‌ساز برای رونق اقتصادی لرستان محسوب می‌شود. هم‌اکنون ۱۷ هزار نفر در عرصه آبزی‌پروری در لرستان فعالیت دارند.

بومی‌سازی صنعت شیلات

مهدی بهاروند، رئیس حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز دراین‌رابطه، اظهارکرد: درحال‌حاضر در استان لرستان حدود ۳۲هزار تن‌ماهی تولید می‌شود که پیش‌بینی‌ها بر این است که تا پایان سال به ۳۵ هزار تن برسد.

وی اظهار کرد: آبزی‌پروری، صید و آبزی مصرفی ۳ وظیفه عمده سازمان شیلات کشور است که در استان‌ها نیز به‌صورت ویژه باید دنبال شود.

رئیس حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه استان لرستان یکی از استان‌های پیشرو در آبزی‌پروری است و علم شیلات در این استان بومی شده است، افزود: اکنون لرستان یکی از تولیدکنندگان تخم چشم زده و بچه‌ماهی کشور است و در پرورش ماهی تا عمل‌آوری و رسیدن بر سر سفره مردم، حرف‌های خوبی برای گفتن دارد.

افزایش ظرفیت تولید

بهاروند، ادامه داد: درحال‌حاضر مجتمع‌های بزرگ آبزی‌پروری در سطح استان در حال تکمیل است که با آغاز به کار آنها حدود ۱۰ هزار تن به ظرفیت تولید ماهی استان افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به تعریف پروژه‌های جدید شیلاتی برای توسعه صنعت آبزی‌پروری در استان، تصریح کرد: اکنون مجتمع‌های آبزی‌پروری ویژه تولید خاویار در شهرهای کوهدشت، رومشکان و پلدختر در حال ساخت است و طی چهار سال آینده پیش‌بینی می‌شود استان لرستان در بین استان‌های غیر ساحلی رتبه یک تولید خاویار را به خود اختصاص دهد.

تولید ۱۶ تن خاویار

رئیس حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه تولید گوشت خاویار در کل کشور حدود سه هزار و ۵۰۰ تن است، تصریح کرد: درحال‌حاضر تولید خاویار لرستان حدود ۱۶ تن است که با تولید مجتمع‌های در دست‌ساخت استان، می‌توانیم به‌اندازه کل تولید کشور ماهی خاویاری تولید کنیم.

بهاروند با اشاره به بومی‌سازی گونه‌های مختلف ماهی خاویاری در استان، عنوان کرد: ظرفیت بی‌بدیل و خدادادی در استان لرستان وجود دارد که باید تلاش شود این ظرفیت‌ها توسعه و تحول یابد تا اشتغال و اقتصاد استان را متحول کند.

وی با اشاره به اینکه استان لرستان توان تولید بیش از ۱۵۰ هزار تن آبزیان را دارد، بیان کرد: باید به دنبال تحول در حوزه‌های آبزی‌پروری و آبزی مصرفی داشته باشیم.

رئیس حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی لرستان، ادامه داد: ماهی مازاد بر نیاز مصرف استان به سایر استان‌های کشور صادر می‌شود اما نیاز است که مصرف غذاهای دریایی توسط مردم استان افزایش یابد چراکه برای سلامتی بسیار مفید است و این وظایف ماست که مصرف ماهی را در میان مردم ترویج دهیم.

بهاروند با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم به توسعه صنعت آبزی‌پروری توجه ویژه‌ای شده است، عنوان کرد: اکنون اعتبارات خوبی برای پروژه‌های شیلاتی منظور می‌شود و لازم است که مناطق پر ظرفیت استان شناسایی و برای ساخت مجتمع‌های آبزی‌پروری در این مناطق برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

تولید آبزیان ۲ برابر می‌شود

سیروس ابراهیمی، معاون استاندار لرستان نیز دراین‌رابطه، اظهارکرد: بر اساس برنامه چهارساله برای بخش آبزی‌پروری لرستان، تا پایان دولت سیزدهم، ظرفیت تولید آبزیان در استان باید به دوبرابر افزایش یابد.

وی اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های توسعه اقتصادی لرستان، آبزی‌پروری است و به‌واسطه داشتن رودخانه‌های فراوان، طی سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر آبزی‌پروری در این استان بوده‌ایم.

معاون اقتصادی استاندار لرستان، بیان کرد: با بهره‌برداری از واحدهای آبزی‌پروری در دست تکمیل «چم چیت» دورود، «سپیددشت» و «عمارت»، حدود ۹ هزار تن در سال به ظرفیت تولید آبزیان استان افزوده خواهد شد.

صادرات آبزیان از لرستان به کشورهای همسایه

ابراهیمی با اشاره به ظرفیت صادرات آبزیان استان، عنوان کرد: استان لرستان علاوه بر تامین ماهی موردنیاز خود می‌تواند صادرکننده ماهی به سایر استان‌های کشور و حتی کشورهای همسایه باشد.

وی عمده تولید ماهیان گرمابی استان در ۲۰ مجتمع پرورشی سایت «تنوردر» بخش «سیلاخور» شهرستان دورود صورت می‌گیرد و این مجتمع‌ها توان تولید چند گونه ماهی از جمله کپور معمولی، آمور و فیتوفاگ را دارند.

معاون اقتصادی استاندار لرستان، ادامه داد: میزان تولید این مجتمع‌ها در سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۲ و نیم‌درصدی، ۲۲ هزار و ۹۹۹ تن بوده است.

ابراهیمی، افزود: درحال‌حاضر استان لرستان ظرفیت تولید ۳۲ هزار تن‌ماهی را دارا است که ۲۶ هزار تن از این مجموع، سردابی و ۶ هزار تن هم گرمابی و طبیعی است.

سخن پایانی

استان لرستان دارای ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه، آب و هوای مناسب و اقلیم متفاوت است و خوشبختانه در سال‌های اخیر موفقیت‌های چشمگیری در صنعت شیلات کسب کرده است به گفته مقامات مسئول در این استان به تازگی نیز حرکت جدیدی در این حوزه آغاز شده و بنابر برنامه چهار ساله دولت سیزدهم افزایش ۲ برابری تولید۳۰ هزار تنی فعلی در دستور کار قرار گرفته است. در واقع شیلات لرستان ظرفیت بالایی دارد و باید زنجیره ارزش آن ایجاد شود به همین دلیل پرورش ماهیان خاویاری در دستور قرار گرفته و تاکنون از نظر کمی و کیفی اثربخش بوده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/45jeno