-
گزارشی از سفر یک‌روزه دولت به گیلان

از «پوشش رشت» تا «تختی انزلی»

روز پایانی هفته گذشته رئیس‌جمهوری استان گیلان را به‌عنوان مقصد پانزدهمین سفر استانی خود انتخاب کرد.

بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی زیربنایی و عمرانی، دیدار و گفت‌وگو با اقشار مختلف مردم، نخبگان، ایثارگران و خانواده شهدا، شرکت در شورای اداری و حضور در نشست خبری از مهم‌ترین برنامه‌های سفر سید ابراهیم رئیسی به استان گیلان بود. آنچه در ادامه می‌خوانید گزارش صمت از سفر رئیس‌جمهوری و هیات دولت به این استان است:

ظرفیت تولید و اشتغال‌ گیلان بالاست

سیدابراهیم رئیسی اعلام کرد: استان گیلان ظرفیت بالایی در تولید و اشتغال دارد که باید بالفعل شود.

به گزارش از گیلان، رئیس‌جمهوری در فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت گفت: استان گیلان از لحاظ اقتصاد دریامحور و گردشگری ظرفیت‌های بالایی دارد که با استفاده از آنها می‌توان بسیاری از مشکلات استان از جمله مشکل بیکاری را که امروز خانواده‌ها را نگران کرده، حل کرد.

رئیسی افزود: قصد داریم رفع مشکل معیشت مردم و مسائل فرهنگی و اجتماعی که در استان وجود دارد را به جد دنبال کنیم؛ البته نماینده ولی فقیه در گیلان و استاندار مواردی از مشکلات استان را برای بررسی اعلام کرده‌اند که امشب در شورای اداری مطرح خواهیم کرد که مصوبات لازم برای حل آنها اعلام خواهد شد.

وی گفت: امیدواریم این سفر به دنبال کار‌های خوبی که در استان انجام شده نقطه عطفی باشد برای رفع مشکلات استان که البته پیگیری استاندار و نمایندگان را می‌طلبد تا مشکلاتی که امروز می‌بینیم دیگر شاهدش نباشیم.

بازدید از کارخانه پوشش رشت

رئیسی در سفر به گیلان در نخستین برنامه به کارخانه پوشش رشت رفت. رئیس‌جمهوری کشور در سفر یک‌روزه به گیلان، به صورت سرزده به کارخانه پوشش رشت رفت و در جریان احیای این کارخانه قرار گرفت.

کارخانه پوشش بزرگ‌ترین و مجهزترین کارخانه نساجی خاورمیانه بود که در سال ۸۴ با کمتر از ۳ درصد پیش پرداخت به صورت اقساط ۳۶ ماهه به بخش خصوصی واگذار شد و هزار و ۵۰۰ کارگر آن بیکار شدند.

مشکل کارخانه پوشش رشت پس از سفر سال گذشته آقای رئیسی به گیلان که ریاست قوه قضاییه را برعهده داشت بررسی و بخشی از آن رفع شد و تا یک ماه دیگر یک فاز آن در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

بازدید از راه‌آهن رشت و مجتمع بندری کاسپین

رئیس‌جمهوری به بندرانزلی رفت و از برج مراقبت و امور دریایی مجتمع بندری کاسپین بازدید کرد.

رئیسی در سفر به گیلان به بندرانزلی رفت و از برج مراقبت امور دریایی اسکله شماره یک مسیر اتصال راه‌آهن به اسکله رو رو و مجتمع بندری کاسپین بازدید کرد. وی همچنین از خط‌آهن رشت کاسپین بازدید کرد. راه‌آهن رشت-کاسپین حدود ۷۰ درصد پیشرفت دارد و تاکنون برای آن ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است. برای تکمیل این خط‌آهن به ۷۵۰ میلیارد ریال نیاز است و اگر بودجه آن تامین شود تا ۷ ماه دیگر به اتمام می‌رسد.

مجتمع بندری کاسپین هم بزرگ‌ترین مجتمع بندری ایران در دریای خزر است. این مجتمع، بندر نسل سوم ایران با پسکرانه وسیع، ظرفیت لجستیکی بالا است که شهرک‌های صنعتی در پسکرانه این بندر مستقر است.

سال آینده با قطار به بندر انزلی می‌رویم

در جریان این سفر همچنین وزیر راه در بندر انزلی به شهروندان گیلانی وعده داد سال آینده می‌توانند با قطار به بندر انزلی بروند. وزیر راه و شهرسازی که همراه رئیس‌جمهوری به گیلان سفر کرده است در بازدید از مجتمع بندری بندر انزلی گفت: با اختصاص ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح راه‌آهن رشت-انزلی، این راه‌آهن اواخر سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. رستم قاسمی همچنین با اشاره به ۱۱ کیلومتر باقی‌مانده آزادراه قزوین-رشت گفت: برای تکمیل این آزاد راه ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است. وی افزود: ۲۱۷۶ میلیارد تومان هم برای طرح راه‌های استان شامل تقاطع‌های غیر همسطح، آسفالت، جاده‌های روستایی و نگهداری راه‌ها اختصاص پیدا کرده است. وزیر راه و شهرسازی گفت: بخش خصوصی در بنادر هم سرمایه گذاری‌های خوبی انجام داده که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از این سرمایه‌گذاری‌ها در بندر انزلی انجام شده و در این سفر هم اعتبارات خوبی برای این بندر در نظر گرفته شده است.

بررسی روند ساخت سد شفارود رضوانشهر

در جریان این سفر همچنین وزیر ارتباطات برای بررسی روند ساخت سد شفارود به محل ساخت این سد رفت. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بررسی روند ساخت سد شفارود به محل ساخت این سد رفت و با کارفرمای این طرح گفت‌وگو کرد و در جریان روند ساخت این سد قرار گرفت.

سد مخزنی شفارود در غرب گیلان منطقه پونل رضوانشهر روی رودخانه شفارود در حال ساخت است.

ساخت این سد سال ۱۳۹۲ آغاز شد و درحال‌حاضر حدود ۳۰ درصد پیشرفت کار دارد و به دلیل کمبود اعتبارات از اوایل امسال ساخت آن متوقف شد. رمضان خوانی، نماینده شرکت ژیان که پیمانکار این پروژه است از رئیس‌جمهوری خواست حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این پروژه اختصاص دهد.

وی همچنین از رئیس‌جمهوری خواست نهاد قضایی برای رفع مشکل اختلاف بین کارفرما و کارگران ساخت این سد ورود کند.

به احیای تالاب انزلی توجه داریم

با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مشکلات بندر انزلی بررسی شد.

به گزارش صمت از گیلان، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان نماینده معین بندر انزلی با حضور در فرمانداری این شهر در نشست تخصصی مشکلات موانع و اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در این شهرستان را بررسی و در ادامه با افشار مختلف دیدار داشت.

علی سلاجقه با اشاره به دستاورد‌های این سفر برای بندر انزلی گفت: بندر انزلی در حوزه‌های مختلف حائز دستاورد‌های چشمگیری در سطح ملی بوده و شایسته است در بخش اعتبارات ملی نیز این شهرستان مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت وخیم تالاب بین‌المللی انزلی گفت: کارگروه احیای تالاب بین‌المللی انزلی در سطح ملی ایجاد شده و ریاست آن برعهده معاون اول رئیس‌جمهوری است و همچون پروژه احیای دریاچه ارومیه، دولت نگاه ویژه‌ای به این پروژه دارد. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در ادامه با اشاره به تخصیص اعتبارات لازم در فاز نخست به منظور احیای تالاب بین‌المللی بندر انزلی گفت: در فاز نخست ۱۲ میلیارد تومان اعتبار به منظور ایجاد تصفیه‌خانه‌ها در مسیر رودخانه‌های منتهی به تالاب انزلی در نظر گرفته شده بود که این اعتبار به ۱۵ میلیارد تومان افزایش داده شد.

سلاجقه خاطرنشان کرد: تخصیص اعتبار درباره تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب، کارخانه کمپوست و ورزشگاه تختی بندر انزلی از دیگر دستاورد‌های این سفر است.

سکو‌های ورزشگاه تختی انزلی تکمیل می‌شود

در این سفر وزیر ورزش و جوانان نیز از ورزشگاه تختی بندر انزلی بازدید کرد. حمید سجادی در این بازدید با اشاره به آخرین وضعیت ورزشگاه تختی گفت: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل سکو‌ها و زیرساخت‌های لازم در این مجموعه ورزشی تخصیص داده شد.

وزیر ورزش و جوانان در ادامه افزود: بندر انزلی یکی از شهر‌های ورزشی بزرگ کشور بوده و نیاز است زیرساخت‌های ورزشی این شهرستان به ویژه استان گیلان توسعه یابد و در وزارت ورزش برنامه‌های لازم به منظور توسعه زیرساخت‌ها در این استان تدوین شده است. وی به لزوم ساخت یک ورزشگاه دیگر در بندر انزلی اشاره و گفت: پس از تکمیل بازسازی ورزشگاه تختی بندر انزلی لازم است یک مجموعه ورزشی جدید خارج از محیط شهری و با رعایت استاندارد‌های لازم ساخته شود که این امر از برنامه‌های آینده وزارت ورزش در بندر انزلی است. وزیر ورزش و جوانان همچنین از پروژه تکمیل ورزشگاه پوریای، ولی تالش بازدید کرد.

در این سفر مقرر شد برای تکمیل این پروژه ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری اختصاص یابد. ورزشگاه پوریای ولی تالش محل برگزاری بازی‌های خانگی تیم فوتبال چوکا است که در رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتبال کشور حضور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*