-
استیضاح رأی نیاورد

فاطمی امین در وزارت صمت ابقا شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه پس از بررسی طرح استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابقای وی در صدر این وزارتخانه کلیدی دولت موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه ‌ شنبه پس از بررسی طرح استیضاح سیدرضا فاطمی ‌ امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابقای وی در صدر این وزارتخانه کلیدی دولت موافقت کردند.

در این جلسه، پس از اظهارنظر نمایندگان موافق استیضاح، دفاع وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز نمایندگان مخالف، عدم ‌ اعتماد به رأی نمایندگان گذاشته شد؛ نمایندگان نیز با ۸۴ رأی موافق، ۱۸۲ رأی مخالف، ۶ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۷۴ نماینده حاضر در جلسه علنی، با استیضاح فاطمی ‌ امین مخالفت و بار دیگر وی را در سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت ابقا کردند.

طبق آیین ‌ نامه داخلی مجلس، رأی ‌ گیری برای استیضاح به ‌ صورت مخفی و با ورقه انجام شد؛ رأی عدم ‌ اعتماد به هر وزیر نیازمند رأی اکثریت مطلق نمایندگان حاضر در جلسه علنی است که فاطمی ‌ امین توانست قاطبه نمایندگان خود را با خود همراه کند و به همراهی با دولت سیزدهم ادامه دهد.

نامه رئیس جمهوری به مجلس

رئیس ‌ جمهوری در نامه ‌ ای به مجلس شورای اسلامی نوشت: انتظار دارم نمایندگان با آراء خویش امکان ادامه خدمت آقای فاطمی ‌ امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را به ‌ عنوان یک مدیر پاکدست، پرکار و تحولی فراهم کنند.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس ‌ جمهوری در این نامه با قدردانی از همراهی نمایندگان مردم در مجلس با دولت مردمی و تاکید بر شأن، جایگاه و اختیارات قانونی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تمایل داشتم برای تبیین برنامه ‌ ها و اقدامات فاطمی ‌ امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا در جلسه شرکت کنم، اما به جهت همزمانی جلسه با سفر رسمی و دوجانبه نخست ‌ وزیر ارمنستان به تهران و میزبانی اینجانب و اهمیت این سفر در روابط دوجانبه و منطقه ‌ ای، امکان حضور در این جلسه فراهم نشد.

رئیس ‌ جمهوری تصریح کرد: با توجه به اقدامات مثبت دوره یک ‌ ساله و برنامه تحولی پیش ‌ بینی ‌ شده از سوی وزیر در حوزه ‌ های صنعت، معدن و تجارت، انتظار دارم نمایندگان با آراء خویش، امکان ادامه خدمت این مدیر پاکدست و پرکار و تحولی را فراهم کنند تا ان ‌ شاءالله با برخورداری از این حمایت و اعتماد و بهره ‌ گیری از دیدگاه ‌ های تخصصی و نقدهای سازنده نمایندگان به ‌ ویژه درخواست ‌ کنندگان استیضاح، با روحیه مضاعف بهبود و ارتقای این وزارتخانه مهم و اثرگذار را پیگیری کنند.

رأی اعتماد مجدد مجلس، فرصتی برای تحول اساسی است

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی گفت: این اعتماد مجدد مجلس فرصتی برای وزیر صمت است تا طرح ‌ ها و قول ‌ هایی که داده را به نتیجه برساند تا تحول اساسی که مردم بتوانند آن را احساس کنند، ایجاد شود.

محمدباقر قالیباف ضمن تبریک به رأی اعتماد مجدد مجلس به فاطمی ‌ امین، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهم ‌ ترین وزارتخانه اقتصادی کشور است که در اشتغال، معیشت و ارزآوری کشور بسیار موثر است، به ‌ خصوص اینکه مردم از گرانی ‌ ها در کالاهای غیراساسی هم رنج می ‌ برند و تمامی اقلام غیراساسی که بی ‌ دلیل نرخ آنها افزایش پیدا می ‌ کند، در دست ایشان و همکاران وی در این وزارتخانه است.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه قانون ساماندهی خودرو با همه مسیرهایی که تا مجمع رفت، مجلس ایستاد و دولت نیز با این موضوع موافق بود، عنوان کرد: ساماندهی خودرو تحولی در تولید داخل و ساماندهی در واردات خودرو است که مردم توقع آن رادارند.

رئیس قوه مقننه ابراز امیدواری کرد این رأی اعتماد مجلس به وزیر در شرایط فعلی منشأ خیروبرکت و حل مشکلات مردم شود.

تفکیک وزارت صمت منتفی شد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز پژوهش ‌ های مجلس، کمیسیون و تعدادی از کارشناسان این موضوع را بررسی کرده و نهایتا به جمع ‌ بندی تخصصی برای تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه نرسیده ‌ اند.

صمتمحمدباقر قالیباف در واکنش به اظهارات لطف ‌ الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین درباره لزوم تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه گفت: مرکز پژوهش ‌ های مجلس، کمیسیون و تعدادی از کارشناسان این موضوع را بررسی کردند و در نهایت به جمع ‌ بندی تخصصی برای تفکیک وزارتخانه صمت به دو وزارتخانه نرسیدند.

به ‌ گزارش ایرنا، پیش از این مجلس شرط عدم ‌ استیضاح وزیر صمت را تفکیک وزارت صنعت، معدن، تجارت و معرفی دو وزیر جدید اعلام کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*