عرضه محصولات ایرانخودرو در بورس کالا
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با ارائه گزارشی درباره اقدامات انجامشده از سوی این خودروساز از بهمن ۱۴۰۰ تاکنون، تاکید کرد: به سهامداران قول میدهم در تمام برنامهها و جزییترین سیاستهای اجرایی پیگیر منافع آنها هستم و آن را امانتی در دست خود میدانم.
گروه صنعت: مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت ایرانخودرو برای سال منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ با حضور بیش از ۷۴ درصد سهامداران برگزار شد و پس از قرائت گزارش حسابرس و بازرس قانونی، صورتهای مالی این سال به تصویب رسید. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در سخنرانی مجمع سالانه، حقوق سهامداران را امانت توصیف کرد و گفت: با اقدامات گوناگونی مانند شناسایی داراییهای جدید، ساماندهی روابط با قطعهسازان، تغییر در ترکیب سبد تولیدات و حرکت به سمت تولید سودآور و اقتصادی، ارزش داراییها، منافع و حقوق سهامداران را ضمانت میکنیم.
مهدی خطیبی گروه صنعتی ایرانخودرو را یکی از اخلاقمدارترین و شفافترین شرکتهای ایران خواند و گفت: از شروع فعالیت خود در این مجموعه صنعتی، همواره ۲ هدف کوتاهمدت و ۵ موضوع را بهعنوان سیاستهای کلی دنبال کردهام.
وی بازگرداندن فضای آرامش به محیط کار را یکی از اهداف کوتاهمدت خود دانست و با بیان اینکه در این بخش توفیقات مهمی حاصل شده، ادامه داد: هدف کوتاهمدت دوم نیز جمعآوری خودروهای ناقص بوده است. در بهمن سال گذشته، تعداد خودروهای کف در تمام سایتهای ایرانخودرو بیش از ۸۲ هزار خودرو بود اما امروز این میزان وارد کانال ۱۹ هزار خودرو شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، افزایش تیراژ تولید و تغییر ترکیب تولید را از سایر سیاستهای اتخاذشده در سال جاری برشمرد و اظهار کرد: این موضوع در راستای توجه بیشتر به کیفیت و نیز جلوگیری از زیانده بودن محصولات است و بهطور حتم با این رویکرد، صرفهجویی در هزینه و کاهش قیمت تمامشده را خواهیم داشت.
خطیبی با اشاره به برنامههای ایرانخودرو در راستای جهش کیفیت محصولات، عنوان کرد: ۲۷۹ پروژه در ۳ بازه زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تدوین و پیگیری میشود که این موضوع به همراه بازتعریف از تولید، میتواند موجب جهش کیفی محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو شود. وی با بیان اینکه سالها تعریف تولید بهاشتباه مطرح میشد، افزود: بر همین اساس، تولید ناقص بهعنوان تولید مکانیکی خوانده و در آمار تولید لحاظ میشد که با تعریف درست تولید و در ۳ مرحله، از ابتدای خرداد تولید خودرو ناقص در گروه صنعتی ایرانخودرو در حوزه سواری، سنگین و تجاری متوقف شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو در ادامه با بیان اینکه دستاورد این اقدام برای این گروه صنعتی بسیار چشمگیر است، تصریح کرد: در زمینه کاهش قیمت تمامشده تولید، براساس برآوردهای انجامشده و برنامهریزی برای تولید ۷۵۰ هزار دستگاه در سال جاری، افزونبر ۷ هزار میلیارد تومان صرفهجویی محقق خواهد شد که این اقدام ۲۵ درصد شاخصهای کیفیت را ارتقا خواهد داد و از التهابات و تنشهای اجتماعی خواهد کاست.
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ میزان تولید مکانیکی ۴۷۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه و تولید کامل، ۴۵۱ هزار دستگاه بوده، اظهار کرد: براساس محاسبات انجامشده اگر سال گذشته نیز تولید بهصورت عبور مستقیم انجام میشد و مبادرت به تولید ناقص نمیشد، دستکم ۴ هزار میلیارد تومان صرفهجویی در هزینه و ۲۵ درصد افزایش کیفیت محقق میشد.
خطیبی با بیان اینکه از ابتدای خرداد عمده تولید روزانه ایرانخودرو ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ دستگاه و حتی بیشتر بهطور کامل و عبور مستقیم بوده، گفت: مجموعه زنجیره تامین و شرکت ساپکو در این زمینه ما را یاری میکنند و به اتفاق این پروژه را پیش میبریم.
برنامههای انجامشده
خطیبی با اشاره به برنامهریزیهای انجامشده در زمینه توسعه محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو، گفت: در حوزه سواری نمونه اولیه محصول «ریرا» تولید و رونمایی شد و در دو ماه آینده حدود ۵۰ نمونه آن صنعتیسازی و تستهای تصادف و سایر موارد روی آن انجام و آماده تولید انبوه در ابتدای سال آینده و عرضه به بازار میشود.
وی افزود: محصول پروژه TF ۲۱ را بهعنوان خودرو اقتصادی که پایینترین قیمت را در میان محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو خواهد داشت از ابتدای سال جاری پیش بردیم و این اتفاقی بینظیر در ایرانخودرو و کمنظیر در صنعت خودرو کشور است که فاصله ایده تا تولید و ارائه به بازار یک محصول فقط ۱۸ ماه زمان میبرد.
خطیبی با تاکید بر عزم و اراده مدیران و کارکنان گروه صنعتی ایرانخودرو برای بازگشت به روزهای درخشان، اظهار امیدواری کرد، نمونههای صنعتی محصول TF ۲۱ در یک تا دو ماه آینده تولید شود تا سایر مراحل را دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه در روز میلاد حضرت امام رضا (ع) شاهد آغاز تولید انبوه وانت آریسان ۲ بودیم، گفت: در حوزه خودروهای تجاری، کشنده H ۵، آتامان و اتوبوس برقی از محصولات توسعهیافته و رونمایی شده در مجموعه ایرانخودرو دیزل بهشمار میروند که تولید انبوه آنها آغاز شده است. مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به برنامههای ایرانخودرو در حوزه صادرات، خاطرنشان کرد: برای سال جاری ۱۵ هزار دستگاه صادرات را در حوزه خودرو سواری هدفگذاری کردهایم و این موضوع در کنار صادرات قطعات و موتورسیکلت که تا پیش از این صورت میگرفت با جدیت بیشتری در حال پیگیری است.
استفاده از ظرفیتهای نخبگی
وی درباره توجه به شرکتهای دانشبنیان و استفاده از ظرفیتهای نخبگی و توانمندیهای داخلی براساس منویات رهبر معظم انقلاب، گفت: ایرانخودرو چندین مجموعه دانشبنیان از قبل داشته اما این همکاریها به شکل جدیتری در سال جاری پیگیری خواهد شد.
وی گفت: مجموعه مدیریت زنجیره ارزش خودرو یا تکنوسنتر را سال جاری راهاندازی کردیم و طی آن ۵۴ تفاهمنامه با شرکتهای دانشبنیان براساس بیش از ۲۰۰ نیاز تعریف شده به امضا رسیده است.
او افزود: با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای راهاندازی پارک علمی و فناوری صنعت خودرو اقدام کرده و در حال پیگیری زمینههای دیگر همکاری هستیم.
وی گفت: باید نتیجه تمام این فعالیتها در صورتهای سود و زیان شرکت دیده شود و تمام این موارد به افزایش درآمد یا کاهش هزینههای گروه صنعتی ایرانخودرو بینجامد.
خطیبی با بیان اینکه اگر ایرانخودرو قرار است، ۵ سال آینده یکی از ۳ خودروساز برتر رده دوم جهان و در ۱۰ سال آینده، در زنجیره ارزش جهانی، یکی از خودروسازان مطرح جهان باشد، باید نگاه ویژهای به سودآوری داشته باشیم، اظهار کرد: سهامدار بهطور درست و بایسته از فعالیت هیاتمدیره، مدیرعامل و کارکنان گروه صنعتی ایرانخودرو انتظار سودآوری دارد و به همین دلیل با جدیت پیگیر تحقق مطالبات ایرانخودرو ناظر به ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی هستیم. او تصریح کرد: با مساعدتهای وزیر صنعت، معدن و تجارت و نگاه ویژه او، موافقت شد محصولات ایرانخودرو و سایر خودروسازان در بورس عرضه شود که این موضوع کمک شایانی به افزایش درآمدهای گروه صنعتی ایرانخودرو میکند.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به اینکه ۸۰ درصد قیمت تمامشده محصولات ایرانخودرو مربوط به مواد اولیه و شبکه تامین است، عنوان کرد: جلسات موثری با شبکه تامین و قطعهسازان داشتیم دغدغه تمام شبکه تامین این است که ایرانخودرو سرافرازتر از گذشته باشد و موفقتر از قبل حرکت کند.
خطیبی گفت: به همین دلیل نیز نهایت کمک و مساعدتها انجام میشود، در این زمینه دو تفاهمنامه با دو قطعهساز بزرگ کشور بهامضا رساندهایم که حتی نسبت به قیمتهای سال ۱۴۰۰، تعدیل و کاهش داشته باشیم.
وی یکی دیگر از برنامههای محوری ایرانخودرو را راهاندازی «ایران خودرو پاورترین» دانست و گفت: ایرانخودرو باید بخشی از درآمدهای خود را از طریق فروش موتور، گیربکس، قوایمحرکه و اکسل بهدست آورده و در این زمینه محور باشد که با قدرت و دقت لازم در حال پیشبرد این پروژه هستیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با اشاره به اینکه باور داریم نباید خودرو بیکیفیت تولید کنیم، تاکید کرد: این نقد به صنعت خودرو ایران وارد است و کمتوجهیهایی در سالهای گذشته انجامشده، به همین دلیل چالشها را شناسایی کردیم و با افزایش شاخص ۴۰ درصدی کیفیت محصولات ایرانخودرو نسبت به اسفند سال قبل در تلاشیم گامهای بلندی در این زمینه برداریم.
وی با بیان اینکه ایرانخودرو بهمنظور ارج نهادن به حمایتهای سهامداران، سرافرازتر از گذشته به فعالیت خود ادامه خواهد داد، گفت: مشکل ما اصلاح قیمت خودرو است که آن را پیگیری میکنیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نهایت مساعدت را در این زمینه داشته است.
خطیبی تصریح کرد: برخی مسائل تنها در داخل صنعت خودرو قابلحل نیست . موضوعات ملی وجود دارد که نیازمند تعامل و همکاری همه نهادهای اجرایی ذیربط است.