-
آمار دپو خودروهای ناقص صفر شد

محصولات جدید در سبد خودروسازان

آخرین دستگاه از خودرو ملی سمند در حالی رهسپار موزه گروه صنعتی ایران‌خودرو شد که این محصول، دست‌کم در دو دهه گذشته، بار سنگین خودکفایی و بلوغ صنعت خودرو کشور را به دوش کشیده و به‌نوعی باور ملی توانمندی در این صنعت را ایجاد کرده است.

آخرین دستگاه از خودرو ملی سمند در حالی رهسپار موزه گروه صنعتی ایران ‌ خودرو شد که این محصول، دست ‌ کم در دو دهه گذشته، بار سنگین خودکفایی و بلوغ صنعت خودرو کشور را به دوش کشیده و به ‌ نوعی باور ملی توانمندی در این صنعت را ایجاد کرده است. همزمان با رویداد مهم، توقف تولید سمند و پژو ۴۰۵ ، مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌ خودرو در سایت تولیدی تبریز حضور یافت و با اعلام برنامه تولید روزانه ۴۰۰ دستگاه سورن در این سایت، افزایش ظرفیت تولید را نیازمند حمایت دولتمردان و تصمیم ‌ گیران استان و شبکه بانکی کشور دانست.

تولید دو خودرو قدیمی

مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌ خودرو گفت: امروز در ایران ‌ خودرو شاهد دو اتفاق مهم یعنی توقف تولید دو خودرو قدیمی و خاطره ‌ ساز و همچنین به صفر رسیدن خودروهای ناقص در این گروه صنعتی هستیم. به ‌ گزارش ایکوپرس، وی این دو رویداد را برای ایران ‌ خودرو، صنعت و اقتصاد ملی مفید دانست و تصریح کرد: در طول سال ‌ های تولید، ۳ . ۷۸۶ . ۱۹۴ خودرو سمند و پژو ۴۰۵ به تولید رسیده که سمند سهم ۱ . ۵۱۰ . ۷۴۵ دستگاهی از این تعداد داشته است.

خطیبی با بیان اینکه کنار گذاشتن تولید این دو خودرو که بخش قابل ‌ توجهی از تولید ایران ‌ خودرو را به خود اختصاص می ‌ داده، دارای چالش ‌ هایی است، گفت: به ‌ دلیل احترام به سلایق و خواست مشتریان و به ‌ روزآوری محصولات، تولید این دو خودرو را متوقف کردیم تا آنها را با محصولات به ‌ روز و با کیفیت جایگزین کنیم. وی از جایگزینی محصولاتی مانند تارا، خانواده دنا و سورن با محصول سمند و پژو ۴۰۵ خبر داد و افزود: محصولات جدید دیگری به سبد تولیدات ایران ‌ خودرو افزوده خواهد شد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌ خودرو، صفر شدن خودروهای ناقص را اتفاقی مبارک برای صنعت خودرو خواند و اظهار کرد: در بهمن سال گذشته، بیش از ۸۰ هزار محصول ناقص در ایران ‌ خودرو دپو شده بود که اکنون به صفر رسیده و پایان یافته است.

وی افزایش ۲۵ درصدی شاخص ‌ های کیفیت و کاهش هزینه را از دستاوردها و نتایج حذف خودروهای ناقص دانست و افزود: شناسایی گلوگاه ‌ های تولید از نتایج عبور مستقیم تولید است، به ‌ گونه ‌ ای که پیش از این تصور بر این بود که اقلام و قطعات الکترونیک عامل توقف تولید بوده، اما با عبور مستقیم، روشن شد که برخی از قطعاتی که به صورت کامل از منابع داخلی تامین می ‌ شوند نیز خطوط تولید را با توقف مواجه می ‌ کنند. خطیبی معرفی نمونه نیمه ‌ صنعتی تارا برقی را از اقدامات اخیر ایران ‌ خودرو در اجرای فرمان رئیس ‌ جمهوری دانست و اظهار کرد: این خودرو با یک ‌ بار شارژ، قابلیت طی مسیر ۳۰۰ کیلومتری را خواهد داشت. وی تصریح کرد: ایران ‌ خودرو این آمادگی را دارد تا با ایجاد زیرساخت شارژر در سطح کشور از سوی نهادهای مرتبط، این محصول را به تولید انبوه برساند. وی با بیان اینکه مقدمات واگذاری سهام درون ‌ شرکتی نیز انجام ‌ شده، گفت: قیمت ‌ گذاری و کارشناسی ‌ های لازم برای این موضوع انجام ‌ شده است. خطیبی با بیان اینکه صادرات سودده و اقتصادی را دنبال می ‌ کنیم، اظهار کرد: محصولات صادراتی قیمت ‌ گذاری شده و توافقات برای صادرات به کشورهایی مانند روسیه و ونزوئلا انجام شده است. وی افزود: به ‌ زودی تارا و آتامان در جاده ‌ های روسیه و تارا و دنا در ونزوئلا تردد خواهند کرد. به ‌ گفته خطیبی، صادرات قطعه در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۳ برابری داشته که موفقیت مهمی به ‌ شمار می ‌ رود. وی عرضه خودرو در بورس کالا را روشی برای توقف زیاندهی و کشف قیمت واقعی محصولات خواند و گفت: با فروش هایما در بورس کالا شاهد کاهش قیمت این محصول در بازار آزاد بوده ‌ ایم. خطیبی اظهار امیدواری کرد با همکاری دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت شاهد کاهش زیان تولید و فروش محصولات باشیم. وی از تولید ۴۰ دستگاه ری ‌ را در روزهای آینده برای اجرای مراحل آزمون و اخذ استانداردهای لازم برای آمادگی تولید انبوه در نیمه نخست سال آینده خبر داد و افزود: محصول پروژه TF ۲۱ که خودرویی به ‌ روز و در کلاس جهانی است نیز به ‌ زودی رونمایی و معرفی خواهد شد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران ‌ خودرو، سمند را تبلور اراده و باور ملی دانست و گفت: ری ‌ را و سایر محصولات جدید حاصل این باور هستند. وی پیشرفت و پویایی را ذات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواند و اظهار کرد: به ‌ دنبال دستیابی به اهداف متعالی صنعت خودرو کشور هستیم. خطیبی درباره ایجاد زنجیره تولید خودرو در تبریز گفت: آذربایجان شرقی، ظرفیت ‌ های مناسبی برای تامین و تولید خودرو دارد، اما باید نهادهای حاکمیتی از سرمایه ‌ گذاری در این بخش حمایت کنند. راه ‌ اندازی خط بدنه و رنگ در تبریز نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه ‌ گذاری است و باید در هیات ‌ مدیره ایران ‌ خودرو مصوب شده و موردحمایت دولتمردان و شبکه بانکی قرار گیرد. وی با تاکید بر اینکه از واردات خودرو استقبال می ‌ کنیم، گفت: واردات سبب توسعه و رقابت ‌ پذیری محصولات خواهد شد.

عبور از استانداردهای سختگیرانه

قائم ‌ مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران ‌ خودرو گفت: در آینده استانداردهای سختگیرانه ‌ ای درباره مصرف سوخت و آلایندگی خودروها خواهیم داشت که ایران ‌ خودرو از هم ‌ اکنون خود را با استانداردها و قوانین مترقی همسو می ‌ کند. کیانوش پورمجیب با اشاره به بازدید رهبر معظم انقلاب از سالن موتورسازی ایران ‌ خودرو و محصول موتور ملی در سال ۱۳۸۹ و رهنمودهای وی به دولت، مجلس و صنعت کشور برای افزایش تیراژ تولید این موتور، اظهار کرد: در دوره مدیریت کنونی، التزام عملی برای تسریع در تحقق اهداف ایجاد شده و آرزوی دیرینه ایران ‌ خودرو و صنعت خودرو کشور درباره افزایش تیراژ تولید موتور ملی از ۵۰۰ دستگاه در سال گذشته به هزار دستگاه محقق شده است. وی با بیان اینکه این دستاورد حاصل همدلی و همراهی شبکه تامین و مجموعه کارکنان ایران ‌ خودرو است، گفت: برای ارتقای موتور ملی اقدامات عملیاتی مهمی انجام داده ‌ ایم که مهم ‌ ترین آن کاهش ۱ . ۵ لیتری مصرف سوخت این موتور نسبت ‌ به سال ابتدایی تولید آن است. پورمجیب تصریح کرد: در حال ‌ حاضر موتور ملی EF ۷ به یورو ۵ ارتقا یافته و به سامانه توربوشارژ مجهز شده است. وی با بیان اینکه علاوه ‌ بر رشد کمی، ارتقای کیفیت موتورها را نیز رقم زده ‌ ایم، گفت: در سال ‌ های اخیر، اقدامات موثری در ارتقای موتورهای ایران ‌ خودرو انجام شده که ثمره بهره ‌ مندی از اندیشه و توان دانش ‌ بنیانی بوده است. به ‌ گفته پورمجیب اقداماتی نظیر توسعه سیستم ‌ های دیداری و اتوماسیون، رباتیک، دستگاه ‌ های تست که به آخرین فناوری ‌ های الکترونیکی روز مجهز شده ‌ اند و امکان تشخیص کوچک ‌ ترین مغایرت ‌ های مونتاژی و قطعه ‌ ای را به ‌ راحتی فراهم کرده، در مجموع سبب افزایش قابل ‌ توجه کیفیت موتورها شده است.

وی ادامه داد: همزمان با ارتقای کیفیت، ارتقای کمیت نیز محقق شده که اتفاقی مطلوبی برای صنعت خودرو کشور به ‌ شمار می ‌ آید. قائم ‌ مقام توسعه و تولید ایران ‌ خودرو یکی از پروژه ‌ های صنعتی در حال اجرای این شرکت را موتور سه سیلندر دانست و گفت: موتور سه سیلندر پروژه پیشران و پیش ‌ رو ایران ‌ خودرو است که شرکت ایپکو به صورت مشترک با معاونت تحقیقات، توسعه و تکوین محصولات ایران ‌ خودرو در حال توسعه آن است.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم با سامانه ‌ های کم ‌ مصرف دارای توان و گشتاور مناسب خودروها را عرضه کنیم، با اشاره به بهبودهای صورت گرفته در چندماه گذشته در حوزه قوای ‌ محرکه گفت: موتورهای فعلی توسعه ‌ یافته و موتور TU ۵ پلاس که در تارا و پژو ۲۰۷ اتوماتیک استفاده می ‌ شود و همچنین موتور توسعه ‌ یافته XUP که بیش از یک لیتر کاهش مصرف سوخت را نسبت ‌ به نسل قبلی خود رقم ‌ زده و در محصول پارس نصب می ‌ شود از آن جمله است.

سخن پایانی

به ‌ گفته فعالان صنعت خودرو، علاوه بر افزایش شاخص ‌ های کیفیت محصولات، افزایش ۵۰ درصدی شمارگان تولید، توقف تولید ناقص و تکمیل و تجاری ‌ سازی آنها، از جمله دستاوردهای خودروسازی بوده است. همچنین براساس برنامه ‌ ریزی ‌ های انجام ‌ شده ساماندهی فروش، افزایش گارانتی محصولات به ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش، طراحی نمونه خودرو برقی تارا از جمله اقدامات ایران ‌ خودرو در این مسیر به ‌ شمار می ‌ رود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*