مذاکره با ۱۶ برند برای واردات خودرو
گروه صنعت: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به بیان عملکرد و برنامههای سایپا در عبور از چالشها پرداخت و درباره وضعیت تولید گروه سایپا، گفت: در بهمن سال گذشته ۸۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگهای گروه سایپا وجود داشت که با برنامهریزی انجامشده در طول ۷ ماه حضور تیم مدیریتی جدید، امروز یک خودرو ناقص در سایپا وجود ندارد.
گروه صنعت: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به بیان عملکرد و برنامههای سایپا در عبور از چالشها پرداخت و درباره وضعیت تولید گروه سایپا، گفت: در بهمن سال گذشته ۸۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگهای گروه سایپا وجود داشت که با برنامهریزی انجامشده در طول ۷ ماه حضور تیم مدیریتی جدید، امروز یک خودرو ناقص در سایپا وجود ندارد. تولید در این گروه بهروزی ۲ هزار خودرو رسیده، همه محصولات داخلی هستند و سیکیدی و وارداتی نیستند و با افزایش تولید، فروش محصولات از قرعهکشی خارج و از ابتدای ماه آینده، تمام محدودیتهای ثبتنامی خودرو برای محصولات سایپا برداشته خواهد شد.
محمدعلی تیموری درباره مقایسه پیشرفتهای صنایع نظامی و صنعت خودرو گفت: صنایع دفاعی کشور، بزرگترین صنایع دانشبنیان هستند؛ از اینرو سایپا با ۷ شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع قرارداد بسته و قسمتی از قطعات موردنیاز را از این شرکتها دریافت میکند. صنایع دفاعی در تمام جهان در حوزه دانشبنیان جلوتر از سایر صنایع هستند و در سایپا از ۸۰ هزار خودرویی که در کف پارکینگ به صورت ناقص و دارای کمبود قطعات بود، ۳۰ هزار خودرو با قطعاتی که وزارت دفاع تولید کرد تکمیل شده و باید از ظرفیت صنایع نظامی در داخلیسازی قطعات استفاده کنیم.
صمت بهگزارش سایپانیوز، تیموری خاطرنشان کرد: دومین فضای دانشبنیان در کشور، دانشگاهها هستند. در این ۷ ماه، تفاهمنامهای با وزارت علوم امضا شد تا از امکانات وزارت علوم و توان علمی و آزمایشگاهی دانشگاههای سراسر کشور استفاده شود؛ بنابراین با دانشگاه نوشیروانی بابل تفاهمنامهای منعقد کردیم تا با همکاری یکدیگر در سال آینده خودرو شاهین هیبریدی را تولید و عرضه کنیم.
وی درباره افزایش کیفیت محصولات گفت: در گذشته نگاه تولید محصول به بیرون از کشور و همکاری با سایر کشورها بود که منجربه بیکیفیتی خودرو و باعث شد خودروهای ناقص بیش از ۶ ماه در کف پارکینگهای باشند و این بیکیفیتیها به مردم منتقل میشد. خوشبختانه امروز همه محصولات موردارزیابی کیفی قرار گرفته و محصولات از کارخانه بهطور مستقیم عرضه میشود و این مشکل رفع شده است. نکته دیگر در افزایش کیفی محصولات این است که کنترل کیفیت در همان ایستگاه تولیدی باید انجام شود و اکنون کنترل کیفیت را به خطوط تولیدی منتقل کردیم و با این کار، ۱۲ درصد از عیوب در خط تولید رفع شده است. همچنین درباره فرآیند کیفی قطعات، سیستمی پایهریزی شده که هر ایرادی در لحظه برای مدیرعامل شرکت قطعهساز اطلاع داده تا مشکل برطرف شود و این کار در یک فرآیند یکساله میتواند به رفع نواقص بینجامد.
او تاکید کرد: در حال حاضر، هزار قطعهساز در کشور وجود دارد که حدود ۳۰۰ هزار نفر نیروی انسانی در این شرکتها مشغول به فعالیت هستند و اگر بهموقع مطالبات آنها پرداخت شود، دغدغه آنها کاهش مییابد و میتوانند با نوسازی قالبها و تجهیزات به بهبود کیفیت کمک کنند.
تیموری گفت: در ۷ ماه گذشته، ۳۵ درصد مراجعه مردمی به نمایندگیها کاهش پیدا کرده است. علاوهبر این، ۴۲ پروژه کیفی طراحی و در حال انجام است. بهطور کلی در پروژههای کیفی، پیش از عرضه محصول باید رفع نقص انجام شود و این یعنی کیفیت که برابر است با بقای تولیدکننده.
او تصریح کرد: کیفیت محصولات جدید تا تایید نشود، عرضه نخواهد شد و قطعا کیفیت محصولات جاری را نیز ارتقا خواهیم داد. تیموری درباره مبحث تحقیقوتوسعه در سایپا گفت: دو مرکز تحقیق و توسعه در گروه سایپا داریم. نخست مرکز تحقیقات سایپاست که طراحی خودرو و ماشینآلات با دانش مهندسی بهروز انجام میشود. دوم یکی از شرکتهای زیرمجموعه گروه سایپا بهنام مگاموتور است که در حوزه موتور فعالیت میکند.
مدیرعامل گروه سایپا افزود: امسال دو موتور عرضه خواهیم کرد، اول موتور ام۱۵ پلاس در حال تکمیل است که با این خودرو مصرف سوخت محصولات یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش کاهش مصرف خواهد داشت و در حالحاضر در مرحله تست و کالیبره شدن است. همچنین خط تولید موتور جدید بهنام ام ۱۶ نیز در حال راهاندازی است.
او تاکید کرد: خط تولید این موتور مدتهاست بدون استفاده مانده، چراکه شرکتهای خارجی کار را رها کرده و رفته بودند. در حالحاضر به کمک مهندسان داخلی نرمافزارهای مربوطه نوشته شده و بهمن امسال دوباره راهاندازی میشود و ظرفیت تولید از ۱۷۰۰ موتور در روز به ۲۵۰۰ موتور میرسد.
تولید خودرو اقتصادی
تیموری با اشاره به تولید خودرو اقتصادی گفت: برای تولید خودرو اقتصادی باید تیراژ تولید، بالا باشد. برهمین اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت یک پلتفرم مشترک مطرح کرده تا میزان تولید خودرو بیشتر شود. در این پلتفرم مشترک، رقابت دو خودروساز از بین نمیرود. مراکز تحقیقوتوسعه، یک خودرو را در یک پلتفرم طراحی میکند، اما ظاهر خودروها تفاوت دارد و این موضوع باعث کاهش قیمت تمامشده و افزایش کیفیت منجر خواهد شد.
او درباره نظارت بر بازار قطعات و افزایش کیفیت در این حوزه نیز گفت: یکی از کارهای خوبی که به صنعت خودرو کمک کرده، حذف کالاهای قاچاق از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است. همزمان با حذف کالاهای قاچاق عرضه قطعات استاندارد را به بازار افزایش دادیم و در ۴ ماهه نخست امسال ۱۲۰ درصد لوازمیدکی استاندارد به بازار عرضه کردیم و دیگر مشتریها در صف انتظار نمیایستند. همچنین درباره لوازم یدکی خودروهای قدیمی باید به موقع تامین شود که در حال انجام است. براساس برنامه، امسال ۵۰۰ درصد عرضه لوازمیدکی استاندارد را بیشتر میکنیم. تیموری درباره قیمت خودرو گفت: قیمت نهادهها در تعیین قیمت خودرو اهمیت دارد، چراکه ۷۰ درصد قیمت خودرو را شامل میشود و ما نقشی در آن نداریم. ورق فولاد در بورس عرضه میشود که خوشبختانه ۱۰ درصد کاهش قیمت داشته است. امیدواریم دولت سیاستگذاری که روی قیمت خودرو دارد در قسمت ورق فولاد و مواد پتروشیمی هم داشته باشد تا با کاهش قیمت همراه شود. البته در قیمت خودرو قطعات الکترونیکی هم تاثیرگذار است که بخش زیادی وابستگی خارجی داریم و وابسته به نرخ ارز و نرخ تعرفههای گمرکی است. امیدواریم تولید چیپستها در داخل انجام شود تا با کاهش وابستگی، قیمت هم کاهش یابد.
چگونگی واردات خودرو
مدیرعامل گروه سایپا درباره واردات خودرو به کشور گفت: در حالحاضر خودرو در قالب SKD و CKD وارد میشود. در ۴ ماه نخست سال ۴۰ هزار خودرو ثبتسفارش و در داخل کشور مونتاژ شده است. درباره واردات خودرو کامل، هیچگاه تحریم نشدهایم، چراکه کشورهای دیگر دنبال این هستند که سربارهای جذب نشده خودروسازهای خود را به ما بفروشند.
او افزود: سایپا بهدنبال تولید به صورت SKD و CKD است و ۴ خط تولید وجود دارد و امکان تولید در این خطوط مهیاست و در صورتی که آییننامه واردات ابلاغ شود با توجه به اینکه با ۱۶ برند اصلی مذاکره کردیم، گروه خودروسازی سایپا، خودروهایی را براساس سیاست دولت وارد خواهد کرد.
تیموری درباره حضور مجدد شرکتهای خودروساز خارجی در صورت ایجاد شرایط حضور در ایران گفت: دولت فرش قرمز برای هیچ خودروسازی پهن نمیکند. دولت قبلی این کار را انجام داد و زیان زیادی به خودروسازی ما وارد شد. برای مثال سهام شرکت رنوپارس ۵۱ درصد مربوط به رنو و ۴۹ درصد متعلق به سایپا بود و در تحریمها وقتی رفتند، سایپا بهتنهایی مجبور شد با چندین هزار مشتری هماهنگی ایجاد و خودروهای جایگزین را تامین کند.
او تاکید کرد: شرکتهای رنو و سیتروئن برای ورود مجدد به بازار خودرو کشور باید هزینههای قبلی را پرداخت کنند.
تیموری با بیان اینکه بازار کشور بسیار بزرگ است و فقط خودروهای تولیدی قبل از سال ۹۰ در حال تردد حدود ۱۸ میلیون دستگاه است که استانداردهای لازم را ندارند و مصرف سوخت بالا دارند، گفت: متاسفانه هیچ خودرویی برای قشر متوسط به پایین وارد کشور نشده و واردات هیچ خللی برای تولیدات داخلی ندارد.
او افزود: سایپا ۸ محصول را به بازار عرضه خواهد کرد و یک خودرو عمومی ون ۱۵ نفره گازسوز تا پایان امسال به بازار عرضه میشود که تاثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. همچنین از وظایف ما است که به سمت تولید خودروهای تجاری برویم و خودروهایی که مردم از آن درآمد کسب میکنند را تولید کنیم و سیاست ما تقویت خودروهای تجاری است.
حرکت به سوی دانشبنیان شدن
تیموری در ادامه سخنان خود به سیستمی با عنوان مدیریت زنجیره خودرو اشاره کرد و گفت: تمام شرکتهای دانشبنیان میتوانند اطلاعات خود را در این سیستم ثبت کنند. در ادامه دانشبنیانها به قطعهساز مرتبط میشوند، چراکه دانشبنیان شدن زنجیره تامین ضروری است.