-

اصل باشید نه کپی برابر اصل

قربانعلی تنگ‌شیر- مدرس دانشگاه

ما گاهی اشتباه می‌کنیم. درک نمی‌کنیم لحظه‌ها برای گذشتن هستند و آدم‌ها برای رفتن. اشتباه می‌کنیم که فکر می‌کنیم آدم‌ها آمده‌اند که برای همیشه بمانند. اشتباه می‌کنیم که فکر می‌کنیم آدم‌ها حق ندارند ترک‌مان کنند. اشتباه می‌کنیم که فکر می‌کنیم آدم‌ها ثابت می‌مانند و عوض نمی‌شوند که احساسات و تصورات تغییر نمی‌کنند.

انسان‌ها محکوم به تغییرند. باید تغییرات را در زندگی پذیرفت و از آن در راه تکامل زندگی استفاده کرد.

ریشه انسان‌ها فهم آنهاست. همواره به خاطر بسپارید که تغییر نیازمند تمرین و تکرار است تا عادت‌های جدید فکر کردن موثر شکل گیرند.

باید در روند این زندگی یاد بگیریم با احمق بحث نکنیم، با وقیح جدل نکنیم، از حسود دوری کنیم و تنهایی را به بودن در جمعی که به آنها تعلق نداریم ترجیح دهیم و ۳ چیز را هرگز فراموش نکنیم؛ به همه نمی‌توانیم کمک کنیم -همه چیز را نمی‌توانیم عوض کنیم- همه من را دوست نخواهند داشت. ما ذاتا درباره ارزش خودمان دچار تردیدیم. ما مدام از کارهایی که درگذشته انجام ندادیم یا آنها را بد انجام داده‌ایم گلایه‌مندیم.

چرا خودمان را نمی‌بخشیم و نمی‌پذیریم که ما تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم. بپذیریم که هویت‌مان اسیر قضاوت‌های کسانی می‌شود که در میان‌شان زندگی می‌کنیم. اگر تحسین‌مان کنند احساس شایستگی می‌کنیم و اگر نکنند به خودمان شک می‌کنیم و دچار بی‌ارزشی می‌شویم.

رشد واقعی در زندگی‌مان زمانی شروع می‌شود که تمام‌قد اشتباه‌مان را قبول کنیم و شخص دیگری را تحت فشار قرار ندهیم.

این بزرگ‌ترین بخش رشد زندگی است. عزت نفس انسان‌ها به رها بودن‌شان وابسته است و به درجه تغییراتی که در زندگی خود ایجاد می‌کنند. همه ما می‌میریم، همه ما؛ بدون استثنا؛ کمی دیرتر، کمی زودتر.

ناگهان همه چیز تمام می‌شود. قبل از ما میلیاردها انسان روی این کره خاکی راه رفته‌اند. قبل از ما هم کسانی زیسته‌اند که هم زیبا بوده‌اند و هم دلفریب. همه این کینه‌ها، تلخی‌ها، زخم‌زبان‌زدن‌ها، تهمت‌زدن‌ها از یاد می‌رود و هیچ سودی ندارد، جز اینکه زندگی را سخت‌تر ‌کند.

لطیف باش تا حال جهان بهتر شود؛ با تغییری که در خود ایجاد می‌کنی. خود دانی که چگونه باید شروع کنی. هرچه زمانه سخت‌تر شود تو لطیف‌تر شو، زیرا لطافت نوعی تدبیر است، زیرا بهترین قضاوت‌کننده درباره رفتارهای اخلاقی خود شخص است، زیرا فرهنگ هر انسان باید احترام به مخالف خود باشد. به دیگران بی‌احترامی نکنیم.

به مخالفان هم احترام بگذاریم و در نهایت اینکه ماهرانه زندگی کنیم.

قدرتمند و پرانرژی خودتان را برای تغییر و تبدیل به هر آنچه بهترین شماست آماده کنید.

اصل باشید؛ نه کپی برابر اصل.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین