جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
کد خبر: 103648
تاریخ انتشار: 1402/11/09 05:35
دوباره زنگ خطر به صدا درآمد

جواب تکراری: بارها اخطار داده بودیم

حوالی ساعت ۳۰: ۱۸ عصر پنجشنبه بود که تصاویری از وقوع حریق در بیمارستان گاندی منتشر شد. حریقی که گویا از نمای ساختمان آغاز شده و با توجه به جنس کامپوزیتی آن به‌سرعت گسترش پیدا کرد.
جواب تکراری: بارها اخطار داده بودیم

حوالی ساعت ۳۰: ۱۸ عصر پنجشنبه بود که تصاویری از وقوع حریق در بیمارستان گاندی منتشر شد. حریقی که گویا از نمای ساختمان آغاز شده و با توجه به جنس کامپوزیتی آن به‌سرعت گسترش پیدا کرد. این حریق که وقوع آن نگرانی‌هایی زیادی را نسبت به سلامت بیماران و افراد حاضر در بیمارستان ایجاد کرده بود، سرانجام با اقدام به موقع عوامل آتش‌نشانی و همراهی دیگر دستگاه‌های امدادی نظیر اورژانس و... در تخلیه بیمارستان به خیر گذشت و بدون حتی یک مورد مصدوم یا فوتی ناشی از آتش‌سوزی به پایان رسید.پس از آن اما، انتقادها از وضعیت ایمنی این بیمارستان بالا گرفت و دوباره همان واکنش همیشگی از سوی مقامات مطرح شد؛« پیش از این ۵ بار اخطار داده بودیم.»

وجود ۷۵ ساختمان ناایمن در تهران

بنابر اظهارات مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، تعداد ساختمان‌های ناایمن پایتخت طی یکسال و نیم گذشته از ۱۲۹ به ۷۵ ساختمان کاهش یافته؛ این در حالی است که ۵۰ درصد ساختمان‌های دولتی موجود در شهر تهران تاییدیه آتش‌نشانی را ندارند که از هفته آینده هشدارهای لازم در این خصوص را دریافت خواهند کرد. به گزارش سایت دیده‌بان ایران ؛قدرت الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در برنامه تهران ۲۰ با اشاره به ساختمان‌های ناایمنی که هنوز ایمن‌سازی نشده‌اند، گفت: ۷۵ ساختمان مانند پاساژ ناهید، پاساژ فجر، شرکت ژال در خیابان شریعتی، ساختمان هرمزان در سعادت آباد، مجتمع تجاری بوستان در پونک و برخی پاساژهای بازار بزرگ تهران از جمله گرند هتل، ساختمان‌هایی هستند که هنوز ایمن‌سازی نشده‌اند. وی با بیان اینکه ۱۲۹ ساختمان ناایمن داشتیم که در چهار سال گذشته بین مسئولان و رسانه‌ها دست به‌دست می‌شد و هیچ اقدامی هم برای ایمن‌سازی آنها صورت نمی‌گرفت، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته در ۱.۵ سال اخیر و با کمک دستگاه قضایی و پای کار آمدن دادستانی تهران، تمامی مالکان ۱۲۹ ساختمان دعوت و تذکرات و اخطارهای لازم را دریافت کردند که در نهایت خروجی این پیگیری و تلاش‌ها، کاهش تعداد ساختمان‌های ناایمن از ۱۲۹ به ۷۵ ساختمان است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی افزود: این ساختمان‌ها همچون پاساژهای علاءالدین، میری و پاساژ قائم در تجریش از لحاظ ایمنی و حریق ایمن‌سازی و از لیست خارج شدند اما ۷۵ ساختمان دیگر که نام برده شد که هم صنعتی و مسکونی هستند، ادعا دارند ساکنان‌شان همکاری نمی‌کنند و برخی مالکان هم بحث هزینه‌ای را پیش می‌کشند و البته برخی هم توجهی به هشدارها ندارند.  محمدی با بیان اینکه برای تک تک این ساختمان‌ها با کمک دستگاه قضایی پرونده قضایی تشکیل شده و تلاش می‌کنیم با اخطار و مذاکره کار را پیش ببریم اظهار کرد: بنابر تعهدی که به خودمان و مردم داده‌ایم باید تا پایان سال حداقل ۲۰ ساختمان دیگر هم در مسیر ایمن‌سازی قرار گیرد و البته تا پایان سال ۱۴۰۳ باید تعداد این ساختمان‌ها به «صفر» برسد.

وی با تاکید بر اینکه دیگر اجازه نمی‌دهیم ساختمان ناایمن و پرخطر دیگری در شهر تهران ایجاد شود گفت: سختگیری ما در این خصوص بسیار بالاست و اجازه نمی‌دهیم ساختمانی همچون متروپل آبادان در تهران احداث شود.  محمدی با اشاره به اینکه در لیست ۷۵ ساختمان ناایمن، ساختمان‌های دولتی اعم از بیمارستان و اماکن دولتی هم وجود دارد خاطر نشان کرد: یکی از معضلات کنونی ما با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی است که واقعا با اینها مشکل داریم؛ متاسفانه هیچ بودجه‌ای برای ایمن‌سازی ساختمان‌هایشان اختصاص نمی‌دهند به‌طوری که ۵۰ درصد ساختمان‌های دولتی موجود در شهر تهران تاییدیه ما را ندارند. به این ساختمان‌ها از هفته آینده هشدار می‌دهیم و اخطارهای ما به سمت این وزارتخانه‌ها خواهد رفت و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

به اخطارها توجه نمی‌شود

به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، این بیمارستان تاکنون پنج بار از سوی آتش‌نشانی اخطار ایمنی گرفته بود که‌ آخرین مورد آن آبان امسال بود. موضوعی که بار دیگر بحث بر سر ایمنی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را به موضوع روز بدل کرد. جلال ملکی افزود: آبان ماه امسال آخرین باری بود که به این بیمارستان در جلسه کمیته ایمنی منطقه هشدار و اخطار دادیم و قول رفع ایرادات را داده بودند اما ترتیب اثر نداده‌اند.اظهارات سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درحالی عنوان می‌شود که سخنگوی مجمع نمایندگان تهران نیز تاکید دارد؛ آتش‌سوزی بیمارستان گاندی می‌تواند دوباره زنگ خطر را برای مسئولان شهر تهران و سایر شهرها به صدا در بیاورد تا به رعایت ایمنی در ساختمان‌ها توجه بیشتری شود.به گزارش ایسنا، علی خضریان در خصوص حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی و وجود ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران، گفت: متاسفانه در روزهای نزدیک به سالگرد حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو که منجر به شهادت تعدادی از آتش‌نشانان شده بود، شاهد آتش‌سوزی در یکی از بیمارستان‌های شهر تهران بودیم. این حادثه نیز می‌توانست تلفات جانی زیادی را به همراه داشته باشد که خوشبختانه با حضور به‌موقع و تلاش مجاهدانه آتش‌نشانان عزیز این آتش‌سوزی کنترل و مهار شد.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی بیمارستان گاندی می‌تواند دوباره زنگ خطر را برای مسئولان شهر تهران و سایر شهرها به صدا در بیاورد تا به رعایت ایمنی در ساختمان‌ها توجه بیشتری شود.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی این بیمارستان پیش از حادثه از سوی سازمان آتش‌نشانی اخطارهایی را دریافت کرده اما به این اخطارها توجه چندانی نشده بود.

خضریان یادآور شد: کماکان در شهر تهران با وجود حوادث رخ داده، ساختمان‌های بزرگ اما پر خطر وجود دارند و فعالیت می‌کنند؛ باید بر اساس قانون سازمان مدیریت بحران با تشکیل کارگروهی اقدام به شناسایی این‌گونه ساختمان‌ها کند و لازم است تا از فعالیت آنها تا زمان رفع خطرات جلوگیری شود.

وی گفت: تاکنون در شهر تهران توسط آتش‌نشانی ۳۳ هزار ساختمان ناایمن و ۱۲۳ بنا با وضعیت مشابه ساختمان پلاسکو شناسایی شده است. باید برای جلوگیری از تکرار حوادثی مشابه ساختمان پلاسکو و کلینیک سنا اطهر در شهر تهران، مراجع قضایی نیز پای کار بیایند و از ادامه فعالیت این ساختمان‌ها با پلمب آنها جلوگیری کنند.

استمداد از رئیس‌جمهوری

در این بین رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران خواستار دستور عاجل رئیس‌جمهور مبنی بر ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر شده است.

 مهدی پیرهادی با تاکید بر اخطارهای چندباره سازمان آتش‌نشانی مبنی بر ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن گفت: امیدواریم اخطارها جدی گرفته شود و دستگاه‌های مسئول در خصوص اخطارهای سازمان آتش‌نشانی، اقدام سریع، قاطع و قانونی خود را صورت دهند تا پس از این شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی افزود: ساختمان این بیمارستان در رسته ساختمان‌های پرخطر بوده و پنج‌بار اخطار دریافت کرده است؛ سه‌بار در کمیته رفع خطر منطقه طرح موضوع ناایمنی بیمارستان در دستور بوده و دستورالعمل ایمنی به مالکین ابلاغ شده اما متاسفانه موضوع با پیگیری مناسب روبه‌رو ‌نشده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در صدر توجهات باید ساختمان‌های امدادی، خدمت‌رسان و دولتی، ایمن‌سازی شوند و وجود ساختمان ناایمن در این مجموعه‌ها به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست. در این راستا از رئیس محترم جمهوری و وزیر محترم کشور می‌خواهم دستور رسیدگی عاجل صادر فرمایند.

سخن پایانی

می‌گویند حادثه هیچ گاه خبر نمی‌کند، اما حادثه آتش‌سوزی در ساختمان‌های ناایمن از این قاعده مستثنا است چراکه بار‌ها و بار‌ها در قالب نامه و اخطاریه، حادثه‌سازبودن این ساختمان‌ها به مدیران‌شان تذکر داده شده، اما بی‌توجهی‌ها و پشت گوش‌انداختن مسئولیت‌ها باعث بروز حادثه شده است.

احمد قیومی، فرماندار تهران نیز تاکید کرده؛ از قبل به تمامی ساختمان‌های ناایمن شهر تهران اخطار داده شده است و بعضی از بیمارستان‌های تهران از جمله گاندی و آنهایی که قدمت بیشتری دارند نیز این اخطار را دریافت کرده‌اند. فرماندار تهران تاکید دارد؛ باید به‌سرعت برای رفع مشکلات، مقاوم‌سازی یا به صورت کل جابه‌جایی آنها فکری شود که این موضوع در دستور کار مدیریت بحران شهر تهران است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/457wb9