سایپا و ایرانخودرو چه زمانی به سامانه گارانتی متصل میشوند؟
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت همه خودروسازان داخلی تا پایان مهرماه مهلت داشتند به سامانه ملی گارانتی بپیوندند.
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت همه خودروسازان داخلی تا پایان مهرماه مهلت داشتند به سامانه ملی گارانتی بپیوندند. در این زمینه، حمید محلهای، مدیرکل دفتر خدمات فنیمهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود که «خودروسازان داخلی در فرآیند کار قرار گرفتهاند و باید شبکه خود را معرفی کنند تا ارزیابی و تایید و در سامانه درج شود. عدمحضور آنها در این سامانه نشانه نداشتن گارانتی خودرو نیست، بلکه خودروهای داخلی تا ۶۰ هزار کیلومتر یا ۳ سال گارانتی دارند.» طبق گفته محلهای، فرآیند ورود خودروساز به سامانه انجام شده و در حال دریافت اطلاعات شرکتها هستند. با این حال، پیگیریها حکایت از آن دارد که در این مدت صرفا خودروسازان بخش خصوصی و شرکتهای دخیل در واردات خودرو به سامانه پیوسته و خودروسازان داخلی- ایرانخودرو و سایپا- هنوز به سامانه ملی گارانتی متصل نشدهاند.براساس این گزارش، سامانه جامع گارانتی با هدف یکپارچهسازی خدمات پس از فروش و جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق راهاندازی شده است. این سامانه دارای بخشهایی از جمله شرکتهای گارانتیکننده، برندها، گروه کالایی، مستندات و قوانین، استعلام تاییدیه مجوز گارانتی، ثبت شکایات، گارانتیهای غیرمجاز، ارتباط با کارشناسان سامانه جامع خدمات پس از فروش است.
سامانه ملی گارانتی چیست؟
اصالت کالاها از طریق این سامانه قابل رصد است؛ بر این اساس کالاها دارای کد یا شناسه رهگیری و کالاهای سیمکارتخور دارای ( IMEI ) هستند و مصرفکننده قبل از خرید میتواند در سامانه جامع گارانتی با استعلام این کدهای رهگیری از اصالت گارانتی کالای خود اطمینان حاصل کند. مصرفکنندگان قبل از خرید کالاهای مشمول گارانتی، میتوانند با استعلام شناسه رهگیری ۱۳ رقمی مندرج بر کالا، از اصالت گارانتی، تعهدات شرکت گارانتیکننده، دسته دوم بودن کالا و همچنین لیست گارانتیهای غیرمجاز آگاه شوند و سپس اقدام به خرید کالا کنند. درج شناسه رهگیری روی کالاهای مذکور الزامی است؛ بنابراین خریداران از خرید کالاهایی که شناسه رهگیری ندارند باید جدا خودداری کنند که به احتمال زیاد کالا قاچاق است. شرکتهای گارانتیکننده نیز در این سامانه میتوانند شناسنامههای گارانتی که طرفین قرارداد آنها یعنی واردکننده و تولیدکننده به آنها واگذار کرده است و کالاهای گارانتی شده را به تفکیک هر سریال و شناسنامه گارانتی مشاهده و مدیریت کنند.براساس بخشهای گوناگون این سامانه، اطلاعات شرکتهای گارانتیکننده معتبر و دارای مجوز موردتایید سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در سامانه جامع گارانتی قابل جستوجو و مشاهده است، ازاینرو هر گارانتیکنندهای که اطلاعات آن در فهرست شرکتهای سامانه گارانتی موجود نباشد، قابلاعتماد نیست. در سامانه امکان ثبت شکایات وجود دارد بهگونهای که مراجعهکنندگان میتوانند شکایت خود را ثبت کنند، شکایت توسط سامانه بررسی و به شرکت گارانتیکننده ارسال میشود. درصورتیکه مشکل در ۷ روز حل نشود شکایت بهصورت سیستمی به سازمان بازرسی ارسال میشود.سامانه جامع گارانتی، خدمات پس از فروش گروه کالاهایی مانند موبایل، لوازمخانگی، اقلام دیجیتال و برخی از لوازمیدکی خودرو مانند باتری در سامانه ثبت و خدمات خودروسازان و قطعهسازان نیز به این سامانه اضافه شدهاند و در حال اضافه شدن است. در واقع سامانه گارانتی مجموعه تعهداتی است که خودروساز به مردم ارائه میکند. در این ارتباط مدیرکل دفتر خدمات فنیمهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خودروها دارای یک شناسه رهگیری ( VIN ) خودرو منحصربهفرد هستند، گفته است که خودروها اعم از تولیدی و وارداتی، زمانی که شناسنامه خدمات پس از فروش برای آنها در سامانه درج میشود، در حقیقت تضمینکننده خدمات و ارائهدهنده خدمت و همچنین شبکه مشخص خواهد بود.
روندکارسامانه
صمتبهگفته محلهای، تعهدات خدمات پس از فروش خودروسازان در سامانه بارگذاری میشود؛ زمانیکه اظهار تولید یا واردات میشود همان شماره تکرقمی یا شناسه رهگیری خودرو هم ارتباط پیدا میکند و به شناسنامه خدمات پس از فروش پیوست میشود. براساس گزارش مهر، از زمان ثبت و اضافه شدن شناسه رهگیری خودرو به شناسنامه خدمات پس از فروش، شناسنامه گارانتی فعال میشود و از آن پس، تمامی خدمات پس از فروش قابل رصد و پیگیری است. ضمن اینکه اطلاعات از طریق پیامک برای خریدار و مصرفکننده ارسال خواهد شد. همچنین برای ارائهدهنده خدمات نیز مشخص میشود که چه خودروهایی تحت خدمات قرار داشته و باید برایشان خدمات ارائه کنند. مراجعهکنندگان به سامانه خدمات پس از فروش میتوانند تمامی ماشینآلات و قطعات را مشاهده کنند در صورت شکایت میتوانند خودروساز و خدماتدهنده را انتخاب و توضیحات را ارائه کنند، بهسرعت کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت شکایات را بررسی میکنند، در صورتیکه مستند باشد، به خودروسازان و قطعهسازان ارائه میشود.