-

رونق صادرات از بندر امیرآباد

رونق صادرات از بندر امیرآباد

فعال‌سازی طرح اسکله رو رو در جهت رونق تجارت با کشورهای شمالی دریای خزر یک ضرورت مهم بود که در دستور کار قرار گرفت. همزمان با دور اول سفر هیات دولت به مازندران اجرای این طرح یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به این استان بود که درحال‌حاضر این طرح به پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصد رسید.

با توجه به اینکه تا کنون برای این طرح ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد و این طرح معطل اعتبار جدید بود، با دستور وزیر راه و شهرسازی زمینه پرداخت اعتبار ۷ هزار میلیارد ریالی برای سرعت بخشی به فرآیند تکمیل اسکله رو رو بندر امیرآباد موافقت شد.

با توجه به در پیش بودن دور دوم سفر رئیس‌جمهوری به مازندران استاندار طی مکاتبه‌ای با وزیر راه و شهرسازی درخواست اعتبار 7هزار میلیارد ریالی کرد که وزیر با تخصیص این اعتبار موافقت کرد.

دولت سیزدهم در راستای دیپلماسی اقتصادی با کشورهای اوراسیا و فعال‌سازی هرچه بیشتر کریدور شمال - جنوب باهدف افزایش تجارت، برای طرح مهم اسکله رو رو ریلی بندر امیرآباد ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است.

رفع نیازهای ضروری این بندر با سرمایه‌گذاری‌های کلان دولت در بخش‌های مختلف سبب شد که امیرآباد به یکی از راهبردی‌ترین بنادر کشورهای حاشیه خزر تبدیل شود. رکورد شکنی‌های پی در پی حجم مبادلات تجاری در ۳ سال اخیر بسیار خیره‌کننده بود که این سیر تکاملی ادامه دار شد. بندر امیر آباد از جمله بنادر راهبردی کشور محسوب می‌شود که به عنوان دروازه صادرات ایران به کشورهای حاشیه خزر به شمار می‌آید.

دولت سیزدهم برای رونق صادرات و افزایش حجم مبادلات تجاری در بندر امیرآباد سرمایه‌گذاری زیر ساختی مهمی انجام داده است و در صورت نیاز و ضرورت طرح‌های مورد نیاز دیگری را هم در این بندر آغاز خواهد کرد.

احداث پایانه مکانیزه غلات به ظرفیت ۷۰ هزار تن و با سرمایه‌گذاری حدود ۱۳ هزار میلیارد ریالی، احداث مخازن روغن خوراکی با ظرفیت ۱۶ هزارتنی و سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیارد ریالی، احداث محوطه کانتینری به ظرفیت ۱۲هزار TEU و سرمایه‌گذاری حدود 14هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی، احداث مخازن روغن خوراکی به ظرفیت ۱۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری حدود ۴۷۰ میلیار ریالی، احداث کارخانه تصفیه روغن و بسته‌بندی با سرمایه‌گذاری حدود پنج هزار میلیار ریالی و کارخانه تولید نشاسته ذرت و... با سرمایه‌گذاری حدود۱۳ هزار میلیارد ریالی از جمله طرح‌های مهم زیر ساختی است که دولت سیزدهم بزودی عملیات اجرایی آن را در این بندر آغاز خواهد کرد.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره‌مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین‌المللی شمال به جنوب ( INSTC ) از دیگر ویژگی‌های شاخص بندر امیرآباد است.

به طور قطع به دلیل برخورداری از همین ظرفیت‌های متنوع اقتصادی و تجاری است که امیرآباد این روزها یکی از نمادهای توجه مسئولان امر به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساخت‌های اساسی حمل‌ونقل درجهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر از ظرفیت ترانزیتی کشور به شمار می‌رود تا جایی که رئیس‌جمهوری و مسئولان اقتصادی کشور در دولت سیزدهم برای افزایش درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور روی این بندر منحصر به فرد حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

موافقت با تخصیص اعتبار جدید

در این پیوند استاندار مازندران در گفت گو با ایرنا بیان کرد: با توجه به اهمیت طرح مهم اقتصادی اسکله رو رو و نظر مساعد وزیر راه و شهرسازی پرداخت اعتبار ۷ هزار میلیارد ریالی برای این طرح موافقت شد.

وی اظهارکرد: این طرح راهبردی که به پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصد رسیده است فرآیند تکمیل آن با اعتبار جدید شتاب خواهد گرفت.

نوری با بیان این مطلب که طرح اسکله رو رو از مصوبات دور اول سفر رئیس‌جمهوری به مازندران بود، خاطرنشان کرد: دولت در راستای دیپلماسی اقتصادی و رونق تجارت با کشورهای اوراسیا مصمم به تکمیل طرح‌های بندر امیرآباد است.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اینکه با موافقت وزیر راه و شهرسازی با ترک تشریفات مبلغ ۷ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل اسکله رو رو ریلی بندر امیرآباد اختصاص یافت، بیان کرد: با توجه به در پیش بودن دور دوم سفر رئیس‌جمهوری به مازندران گره گشایی در طرح‌های کلان استان در دستور کار قرار گرفت.

این مقام مسئول تصریح کرد: در دور دوم سفر رئیس‌جمهوری به این خطه از شمال کشور طرح‌های کلان و زیرساختی مهم در لیست مصوبات سفر قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگ‌ترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاری‌های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم می‌تواند با شکوفاسازی ظرفیت‌ها، نقش ویژه‌ای در مقاوم‌سازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بین‌المللی و صادرات کالا ایفا کند.

بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیرساخت حمل‌ونقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی‌ای اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.

سخن پایانی

اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره‌مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین‌المللی شمال به جنوب ( INSTC ) از دیگر ویژگی‌های شاخص بندر امیرآباد است. منطقه امیرآباد از ظرفیت‌های بندری بسیار مناسبی برخوردار است و می‌تواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*