-

واردات خودرو به کجا رسید؟/ یک اظهار نظر جدید

کارشناس اقتصادی گفت: مصوبه آزادسازی واردات خودرو زمانی خوب است که ارز به اندازه کافی داشته باشیم و بدین صورت می‌شود با تعرفه، میزان وارادات را کنترل و در نهایت واردات را آزاد کرد.

ابراهیم بهادرانی در خصوص مصوبه آزادسازی واردات خودرو و تأثیر این مصوبه بر بازار خودرو داخلی، گفت: با توجه به تحریمی که وجود دارد مشکل ارزی داریم و میزان واردات کاهش پیدا کرده که علت اصلی آن کسری ارزی است، در حال حاضر برای فروش نفت و کالا‌های غیرنفتی محدودیت داریم.

این کارشناس اقتصادی گفت: مصوبه آزادسازی واردات خودرو باعث می‌شود که به میزان ارزی که در بازار موجود است فشار وارد شود و خیلی نیز بر روی ارز منشأ خارجی نمی‌شود حساب کرد.

وی افزود: بازار‌ها به صورتی نیست که بتوانیم دیوار بکشیم و اجازه خروج ارز را ندهیم، واردات خودرو نیاز به منبع ارزی جدیدی دارد که فشار بر روی ارز را زیاد می‌کند و باعث می‌شود قیمت ارز افزایش پیدا کند.

بهادرانی اظهار کرد: خیلی از افراد در داخل کشور خرید و فروش می‌کنند و قیمت‌های داخلی خیلی ارزان‌تر از قیمت‌های خارجی نیست. اینکه انحصاراً فقط خودروساز خودروی وارداتی را می‌تواند خرید و وارد کند حرف درستی نیست. خودروسازان فقط ممکن است قطعاتی که ندارند را وارد کرده تا بتوانند خودرو تولید کنند.

کارشناس اقتصادی گفت: مصوبه آزادسازی واردات خودرو زمانی خوب است که ارز به اندازه کافی داشته باشیم و بدین صورت می‌شود با تعرفه، میزان وارادات را کنترل و در نهایت واردات را آزاد کرد، ولی در حال حاضر با این شرایط اجرایی شدن مصوبه آزادسازی واردات خودرو شاید صورت نگیرد.

وی در خصوص مصوبه اخیر شورای رقابت که خریداران در بخشی از قیمت خودرو سهیم خواهند بود و باعث افزایش قیمت خودروی داخلی می‌شود، گفت: شورای رقابت قیمت را بر اساس فرمولی تعیین و اعلام می‌کند که این قیمت ها با بازار داخلی فاصله دارد و از طرفی باید به گونه‌ای قیمت‌گذاری صورت بگیرد که خودروساز و شاغلینی که در این عرصه کار می کنند دچار زیان‌دهی نشوند و اینکه قیمت‌گذاری شورای رقابت باعث افزایش قیمت می‌شود حرف درستی نیست.

منبع: میزان

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین