-
نگاهی به وضعیت تامین آب شرب و صنعت بوشهر

سد «دشت پلنگ» با فاینانس خارجی تکمیل می‌شود

استان بوشهر در تامین آب شرب با کمبودها و مشکلات فراوانی روبه‌رو است که ساخت و توسعه سدها یکی از مهم‌ترین نیازها برای تامین آب مورد نیاز در این استان به شمار می‌رود. بخش عمده آب مصرفی استان بوشهر از طریق استان‌های فارس و کهگیلویه و بویر احمد تامین می‌شود و فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد از آب شرب استان توسط منابع داخلی استان شامل چاه‌ها و آب‌شیرین‌کن‌ها تامین می‌شود.

یکی از مهم‌ترین راهکارهای تامین آب شرب و آب مورد نیاز صنعت در استان بوشهر استفاده از ظرفیت سدها است که در این راستا اقدامات خوبی در استان بوشهر آغاز شده و نیاز است با جدیت بیشتری ادامه یابد.

سد دشت پلنگ یکی از طرح‌های مهم حوزه آب استان بوشهر است که تکمیل این پروژه می‌تواند بخشی از نیازهای آبی استان به‌ویژه در حوزه آب شرب و آب مورد نیاز صنعت را تامین کند.

سد دشت پلنگ دارای یک‌هزار و ۳۰ متر طول تاج سد دشت پلنگ و ۸ متر عرض خاکی و ۴ متر بتنی است که طول دریاچه سد دشت پلنگ ۱۰ کیلومتر است و در مساحت ۹ هزار و۹۰۰ مترمربع اجرا می‌شود.

سد دشت پلنگ و مصوبات سفر رئیس‌جمهوری

رئیس‌جمهوری در سفر مهر امسال به استان بوشهر از تصویب ۹۴ طرح برای توسعه این استان خبر داد و گفت: این طرح‌ها پس از ساعت‌ها کار کارشناسی تصویب شده و به امضای همه نهاد‌ها و معاون اول رئیس‌جمهوری رسیده است.

به گزارش مهر، سید ابراهیم رئیسی یکی از مشکلات مهم در استان بوشهر را تامین آب عنوان کرد و ادامه داد: در این راستا مصوبات خوبی برای استان بوشهر داریم که تکمیل پروژه‌های حوزه آب این استان را سرعت می‌بخشد.

بخش مهمی از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان بوشهر مربوط به حوزه آب بود که تکمیل سدها، توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها و گسترش سیستم‌های نوین آبیاری از جمله این مصوبات بوده است.

تکمیل سد دشت پلنگ یکی از مصوبات مهم سفر رئیس‌جمهوری به استان بوشهر بود که مقدمات این کار انجام شده است و امید می‌رود با اجرای این مصوبات تکمیل سد سرعت بیشتری بگیرد.

بر این اساس، اعتبار ساخت سد مخزنی دشت پلنگ در استان بوشهر از محل فاینانس خارجی به مبلغ ۳۲۴ میلیون یوآن چین تامین می‌شود.

تامین اعتبار سد دشت پلنگ

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر اظهار کرد: ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در احداث ۵ سد مخزنی استان بوشهر سرمایه‌گذاری می‌شود.

علی محمدی اضافه کرد: سد دشت پلنگ در شهرستان دشتی استان بوشهر با حجم مخزن ۱۵۰ میلیون مترمکعب به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع تامین آب شرب استان بوشهر محسوب می‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم سد دشت پلنگ در تامین آب شرب شهرستان دشتی و شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر خاطرنشان کرد: تامین آب مورد نیاز صنعت از دیگر اهداف اجرا و تکمیل سد دشت پلنگ است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر از تامین اعتبار ساخت سد مخزنی دشت پلنگ شهرستان دشتی از محل فاینانس خارجی به مبلغ ۳۲۴ میلیون یوآن چین خبر داد و گفت: تامین این اعتبار منوط به پرداخت بخش دوم آورده کارفرما به میزان ۷.۵ درصد مبلغ یاد شده است.

تکمیل طرح‌های سدسازی

استاندار بوشهر نیز درباره تکمیل طرح‌های سدسازی استان بوشهر اظهار کرد: تکمیل سدهای در دست ساخت استان بوشهر با جدیت دنبال می‌شود و دنبال تسریع در تکمیل این طرح‌ها هستیم.

احمد محمدی‌زاده با بیان اینکه سالانه ۲ میلیارد مترمکعب روان‌آب ناشی از بارندگی سالانه از ۵ رودخانه اصلی و فصلی استان بوشهر به خلیج‌فارس وارد می‌شود، خاطر‌نشان کرد: برای استحصال بخشی از این آب‌ها ساخت سد جدید در دستور کار قرار گرفته است که با تکمیل مطالعات عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

انتظار می‌رود با تلاش و پیگیری مسئولان شاهد تحقق مصوبات سفر رئیس‌جمهوری به استان بوشهر باشیم و تکمیل این پروژه‌ها که نقش مهمی در تامین نیازهای آبی استان دارند سرعت بیشتری به خود بگیرد تا مردم از منافع آن منتفع شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*