سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 41395
نویسنده: رپوزتاژ
تاریخ انتشار: 1402/03/03 07:22

تجهیزات و دستگاه آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی نقش بسیار مهمی در انجام آزمایشات علمی و پژوهش‌ های تحقیقاتی دارند. با پیشرفت فناوری ، تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی نیز بهبود یافته و به روش‌ ها و فرآیندهای آزمایش کمک بیشتری می‌ کنند.
تجهیزات و دستگاه آزمایشگاهی

تجهیزات و دستگاه آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی نقش بسیار مهمی در انجام آزمایشات علمی و پژوهش‌ های تحقیقاتی دارند. با پیشرفت فناوری ، تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی نیز بهبود یافته و به روش‌ ها و فرآیندهای آزمایش کمک بیشتری می‌ کنند.

دستگاه آزمایشگاهی

  • اتوکلاوها
  • سانتریفیوژها
  • هود ها
  • ظروف و لوازم شیشه ای
  • کوره ها
  • یخچال و فریزر

اتوکلاوها

اتوکلاوها محفظه های استریل کننده تحت فشار هستند که عموماً برای استریل کردن ظروف شیشه ای، ابزارآلات، دستکش ها، مایعات  ، در بطری ها، زباله های بیولوژیکی و سایر مواد توسط بخار تحت فشار استفاده می شوند.

اتوکلاوها معمولاً در فشار کمی کمتر از دو اتمسفر و دمای تا 135 درجه سانتیگراد هستندهنگام کار با اتوکلاو ،  باید از خطرات احتمالی مانند انفجار، آگاه باشیدهر اپراتور باید به اندازه کافی در مورد عملکرد اتوکلاو آموزش دیده باشدبه ویژه، آنها باید از اهمیت موارد زیر آگاه شوند و درک کنند:

    • پوشیدن وسایل حفاظت فردی مناسب
    • شیوه های بسته بندی، بارگیری و تخلیه مناسب
    • قبل از تلاش برای باز کردن درب، اطمینان حاصل کنید که اتوکلاو کاملاً هوا گیری شده است
    • عملکرد تمام کنترل های عملیاتی و دستگاه های قفل کننده درب
    • خطر تداخل هر وسیله ایمنی
    • استفاده صحیح از رکاب قفل، پیچ و مهره یا مکانیسم قفل درب

سانتریفیوژها

دو نوع سانتریفیوژ وجود دارد یک مورد  سانتریفیوژ نفتی و دیگری سانتریفیوژ شیر که عملکر هر کدام برای آزمایشگاه مورد نظر متفاوت است ، کار برد سانتریفیوژ نفتی در جداسازی  ذرات از محلول با توجه به اندازه ، شکل ، چگالی ، ویسکوزیته محیط و سرعت روتور  می باشد  و سانتریفیوژ شیر  برای جداسازی چربی از شیر استفاده می شود . همه کارکنان آزمایشگاهی که  با سانتریفیوژها  کار می کنند باید به اندازه کافی در زمینه کار ایمن سانتریفیوژ آموزش دیده باشند.

هودها

فوم هودها سموم محصولات خطرناک تولید شده یا مورد استفاده در طول آزمایش را با محدود کردن آنها در منطقه ای جدا از آزمایشگاه ، رقیق کردن آنها با مقادیر زیادی هوا و بیرون راندن آنها در فواصل طولانی از ساختمان  استفاده می شود.

انواع مختلفی از هودهای  وجود دارداز جمله این موارد هستند:

  • هودهای بای پس
  • هودهای دودکش
  • هودهای  خودگیر
  • هودهای پرکلریک اسید
  • هود ایمنی بیولوژیکی

علاوه بر این، فوم هودهای مخصوص اسید پرکلریک و رادیوایزوتوپ ها وجود داردبنابراین، باید اطمینان حاصل شود که هود مناسب برای هر واکنش یا فرآیند خاص شامل مواد شیمیایی خاص استفاده می شود

ظروف شیشه ای

تجهیزات شیشه ای در آزمایشگاه شیمی ضروری است. این تجهیزات معمولاً از شیشه بوروسیلیکات ساخته می شوند که در برابر حرارت و خوردگی شیمیایی بسیار مقاوم است. شما می توانید از آن برای نگهداری و اندازه گیری مایعات و انجام واکنش های مربوط به مواد فرار یا خطرناک استفاده کنید. تجهیزاتی مانند ارلن ها ، بشر، استوانه  مدرج و پیپت ها باید در مکانی امن نگهداری شوند و با احتیاط از آنها استفاده شود.

 

در مورد رایج ترین ابزار آزمایشگاهی و عملکرد آنها

ابزارهای آزمایشگاهی بدون شک عناصر ضروری هستند ، زیرا بدون آنها کارگران آزمایشگاه نمی توانند آزمایشات خود را انجام دهند، که به نوبه خود مانع از تولید یا توسعه در زمینه های مختلف علوم می شود

بشر

از ظرفی تشکیل شده است که برای مخلوط کردن، هم زدن و حرارت دادن مواد شیمیایی استفاده می شود

ارلن مایر

آنها گردن باریکی دارند و به سمت پایه خود منبسط می شوند که امکان مخلوط کردن و تکان دادن آسان  را فراهم می کند، بدون خطر ریزشدهانه باریک همچنین امکان استفاده از دوشاخه را فراهم می کند، به همین ترتیب، می توان آن را به راحتی به نگهدارنده حلقه وصل کرد و همچنین به صورت مکانیکی گرم یا تکان داد.

بالن فلورانس

این ته گرد و گردنی بلند دارد و برای نگهداری مایعات استفاده می شود، همچنین می توان آن را به راحتی گرم کردهمچنین می توان آن را به راحتی با شاخه ها آب بندی کرد

لوله های آزمایش

یکی از رایج ترین ابزار آزمایشگاهی است از یک لوله شیشه ای تشکیل شده است که یک سر آن باز و سر دیگر بسته است که گرد استاز لوله های آزمایش برای حاوی نمونه های کوچک و همچنین برای ارزیابی کیفی و مقایسه در آزمایشگاه های مختلف مانند بیوشیمی استفاده می شود.

شیشه ساعت

از یک تکه شیشه گرد تشکیل شده است که کمی مقعر/محدب (مانند عدسی) است که می تواند مقدار کمی مایع یا جامد را در خود جای دهداین می تواند برای اهداف تبخیر استفاده شود و همچنین می تواند به عنوان یک درب برای یک فنجان عمل کند.

بوته ها

این یک فنجان سفالی کوچک است که از ماده ای ساخته شده است که می تواند در برابر دمای شدید مقاومت کندبرای گرم کردن مواد استفاده می شود و دارای درب است.

قیف ها

این ابزار آزمایشگاهی مانند هر قیف دیگری هستند، با این تفاوت که برای استفاده در محیط آزمایشگاهی طراحی شده اندآنها می توانند از پلاستیک یا شیشه ساخته شوند و بسته به اینکه برای چه چیزی مورد نیاز هستند دارای ساقه کوتاه یا بلند باشنداندازه های مختلفی وجود دارد که می توان بر اساس میزان مایعی که برای عبور سریع از آنها لازم است انتخاب کرد.

استوانه های مدرج

آنها یک ابزار اندازه گیری اولیه برای حجم مایع هستند و دارای علامت های مختلفی در طول ظرف در افزایش مشخص شده هستند.  استوانه های  مدرج در اندازه های مختلفی وجود دارندهرچه قطر آنها کوچکتر باشد، اندازه گیری حجم دقیق تر خواهد بود

ارلن های حجمی

برای اندازه گیری حجم دقیق مایع استفاده می شودیک خط کوچک روی گردنه وجود دارد که نشان می‌دهد بطری چقدر باید پر شود و  درب های  خاصی دارند که اجازه نمی‌دهند چیزی داخل یا خارج شودبه یاد داشته باشید که دما بر حجم تأثیر می گذاردبنابراین، از استفاده از مایعات دارای نوسان دما خودداری کنید.

قطره چکان ها

آنها لوله های شیشه ای کوچکی با نوک های باریک در یک انتها و یک حباب لاستیکی در طرف دیگر هستند که مایع را می مکند و سپس می توانند به صورت قطرات ریز فشرده شوند.

پیپت ها

طیف گسترده ای از پیپت ها برای دستیابی به اهداف خاص طراحی شده اند، اما همه آنها برای اندازه گیری حجم دقیق مایع و قرار دادن آن در ظرف دیگری هستند.

بورت

بورت یک لوله شیشه ای است که در بالا باز است و به یک دهانه باریک در پایین خم می شوددرست در بالای دهانه پایینی یک سوپاپ قرار دارد که می توان آن را چرخاند تا میزان مایعی که آزاد می شود را کنترل کنددر طول لوله نشانه هایی وجود دارد که حجم مایع موجود را نشان می دهد.

کوره ها

کوره‌ ها در آزمایشگاه‌ ها برای گرم  کردن مواد، خروج گاز، برداشتن آب از نمونه‌ ها، خشک کردن ظروف شیشه‌ ای یا در برخی موارد ارائه دمای کنترل‌ شده و بالا برای آزمایش استفاده می‌ شوند

یخچال و آون

یخچال و آون که برای نگهداری مواد شیمیایی استفاده می شوند باید دارای علائمی باشند که نشان دهنده هدف آنها باشد.

خوردن غذا و نوشیدنی در یخچال حاوی مواد شیمیایی مجاز نیست.

برای کاهش ایجاد بو در یخچال، همه ظروف را محکم ببندید و مواد ریخته شده را قبل از نگهداری در یخچال پاک کنید

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3zkn76