-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->کتایون ملکیحاضران بازار سرمایه سال ۱۴۰۱ را چطور گذراندند

رشد ۱۸ درصدی بزرگان معدن و صنایع‌معدنی

هدایت نقدینگی موجود در جامعه که عموما در سال‌های اخیر بین بازار طلا و ارز سرگردان بوده است، در مسیر درستی مانند خرید سهام شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی، می‌تواند دستاورد بسیار خوبی برای توسعه صنعتی و اشتغال‌زایی محسوب شود.

رشد ۱۸ درصدی بزرگان معدن و صنایع‌معدنی

رشد ۱۸ درصدی فروش شرکت ‌ های معدنی بورسی نشان می ‌ دهد این پتانسیل در بخش معدن وجود دارد و می ‌ تواند حمایت سهامداران را افزایش دهد.به گزارش صمت آمارها نشان می ‌ دهد شرکت ‌ های بورسی در سال گذشته رشدی ۱۸ درصدی در فروش را ثبت کرده ‌ اند.بررسی عملکرد فروش ۹۰ شرکت بزرگ معدن و صنایع معدنی بورسی در سال ۱۴۰۱ حاکی از رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن است. عملکرد فروش ۹۰ شرکت فعال در زنجیره معدن و صنایع معدنی در سال گذشته با جهش ۱۸ درصدی به ۶۳۹ همت (هزار میلیارد تومان) معادل ۲۲ . ۴ میلیارد دلار رسید و وضعیت رو به رشد را نشان می ‌ دهد. فروش ماه اسفند نیز فوق ‌ العاده بوده و با رشد ۳۶ درصد نسبت به بهمن، به ۸۳ . ۵ همت ( ۲ . ۹ میلیارد دلار) رسیده است.

خوشبینی به اقتصاد چین

امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه ‌ گذاری ایمیدرو در این زمینه می ‌ گوید: رشد قیمت ‌ های جهانی ناشی از خوش ‌ بینی به اقتصاد چین و لغو محدودیت ‌ های کرونا در این کشور، هم ‌ زمان با تقویت دلار در بازار و رشد صادرات و قیمت ‌ های بورس کالا، از عوامل رکورد فروش شرکت ‌ های زنجیره معدن و صنایع معدنی در اسفندماه ۱۴۰۱ بوده است.از دلایل بسیار مهم برای رشد فروش همان ‌ طور که صباغ به آن اشاره کرد، موضوع افزایش نرخ ارز است زیرا بسیاری از این مجموعه ها شرکت ‌ های صادراتی هستند که با رشد نرخ ارز درآمدهای صادراتی آنها افزایشی شد.البته نباید این موضوع را فراموش کرد که شرکت ‌ های صادراتی باید ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان بازگردانند که این موضوع می ‌ تواند تا حدودی منجر به کاهش صادرات شود، اما به ‌ طورکلی افزایش نرخ ارز خود یکی از انگیزه ‌ هایی است که توانست رشد فروش برای این مجموعه ها را به همراه داشته باشد.

اجرایی شدن طرح های توسعه ای

اما از دیگر دلایل باید به اجرای پروژه ‌ های طرح ‌ های توسعه ‌ ای در شرکت ‌ های معدنی به ‌ ویژه شرکت ‌ های حاضر در زنجیره فولاد اشاره کرد. شرکت ‌ های فولادی با اجرای طرح ‌ های توسعه ‌ ای در تلاش هستند تا میزان تولید خود را افزایش داده و به ظرفیت ‌ های اسمی دست ‌ یافته یا از آنها عبور کنند. هرچند این موضوع می ‌ تواند رقابت در بازار داخلی را سخت کند اما بدون شک حضور در بازارهای صادراتی را بیشتر می ‌ کند. از سویی دیگر این مجموعه ها برای توسعه بازار خود چه در داخل و چه در خارج به سمت توسعه سبد محصولات می ‌ روند که بازی برد برد برای صنعت فولاد و این شرکت ‌ ها خواهد بود. صنعت فولاد کشور به سمت تولید محصولاتی با ارزش ‌ افزوده بیشتر می ‌ رود که بدون شک می ‌ تواند متقاضی بیشتری در بازارهای صادراتی داشته باشد. بازار فولاد جهانی به سمت فولادهای خاص درحرکت است و همین موضوع باعث می ‌ شود تا تولیدکنندگان داخلی از این موضوع غافل نمانند. اما در گام بعدی این افزایش فروش دستاورد دیگری برای صنعت فولاد و شرکت ‌ ها به همراه دارد که توسعه هر چه بیشتر را محقق می ‌ کند. شرکت ‌ های فولادی در سال ‌ های اخیر بر اساس افزایش درآمدهای خود پروژه ‌ های مختلفی را چه در حوزه خطوط تولیدی و چه زیرساختی تعریف کرده ‌ اند که توانسته توسعه در این صنعت را سرعت دهد. این موضوع تا حدی پیش رفته است که پس از حضور فولادی ‌ ها در اجرای پروژه ‌ های نیروگاهی، برای توسعه میادین گازی هم پیشنهادهایی را ارائه دهند. بخش عمده ‌ ای از این موضوع ناشی از افزایش فروش این مجموعه ها است که می ‌ توانند تامین سرمایه برای اجرای پروژه ‌ ها را انجام دهند.

نهضت ساخت داخل

البته از دیگر موضوعات که توانسته بهره ‌ وری را افزایش دهد، موضوع نهضت ساخت داخلی و بومی ‌ سازی قطعات است. امروز بسیاری از شرکت ‌ های تولیدکننده در حوزه صنایع معدنی یا حتی شرکت ‌ های معدنی با حرکت در مسیر بومی ‌ سازی و افزایش تعاملات خود با شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان توانسته ‌ اند صرفه ‌ جویی ارزی خوبی به همراه داشته باشند که این عدد وارد پروژه ‌ های در دست اجرا می ‌ شود. از سویی دیگر تامین قطعات و تکنولوژی ‌ های موردنیاز در داخل کشور می ‌ تواند، سرعت تولید را افزایش دهد، رشد تولید بدون شک به رشد فروش ختم می ‌ شود. درواقع دستیابی به این رشد می ‌ تواند نتیجه برنامه ‌ ریزی دقیقی باشد که تمامی جوانب را در نظر گرفته و درنهایت با حضور در بورس کالا بتواند در بازاری آرام محصول خود را به فروش برساند.

حاصل رشد ۱۸ درصدی

اما نتیجه این رشد ۱۸ درصدی و همچنین توسعه صنایع معدنی چه خواهد بود؟ نوسانات نرخ ارز و طلا در سال گذشته توانست آرامش بازار را برهم زند و بسیاری از نقدینگی موجود در جامعه را راهی بازار ارز و طلا کند. این در حالی است که جهت ‌ دهی این نقدینگی در جریانی درست می ‌ تواند توسعه همه ‌ جانبه برای اقتصاد کشور داشته باشد. از سویی دیگر افزایش فروش شرکت ‌ های بورسی می ‌ تواند منجر به افزایش سود سهام برای سهامداران شود. همین موضوع می ‌ تواند میزان حمایت ‌ ها از شرکت ‌ های بورسی را افزایش دهد و سهامداران نقدینگی خود را در بخش درستی سرمایه ‌ گذاری کنند.البته نکته مهم آن است که سهامداران شرکت ‌ های معدنی و صنایع معدنی باید به این نکته توجه داشته باشند که سرمایه ‌ گذاری در این حوزه سرمایه ‌ گذاری بلندمدت است و می ‌ توانند در بلندمدت به سوددهی خوبی دست پیدا کند. بازار جهانی کامودیتی ‌ ها نیز در حال تغییراتی است که می ‌ تواند تقاضا برای برخی مواد و محصولات را افزایشی کند درنتیجه بهتر است با بررسی بازارهای جهانی و نگاهی بلندمدت، نقدینگی موجود در بازار را به مسیر درستی هدایت کرد که علاوه بر سوددهی بیشتر منجر به توسعه صنعتی و اشتغال ‌ زایی شود.مهم ‌ تر آن است که دولت بسترهای توسعه و افزایش فروش را فراهم کند به ‌ عنوان ‌ مثال تصمیم ‌ گیری درباره عوارض صادراتی باعث می ‌ شود تا تردید صادرکنندگان برای حرکت در این مسیر افزایش پیدا کند و همین موضوع مستقیما میزان صادرات و فروش در بورس را تحت تاثیر قرار می ‌ دهد. از سوی دیگر این اتفاق می ‌ تواند میزان حمایت سهامداران را هم کاهش دهد. درنتیجه ادامه ‌ دار شدن این افزایش فروش نیازمند حمایت ‌ هایی از سوی دولت به ‌ ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

سخن پایانی

در پایان باید این نکته را یادآور شد که بسیاری از کارشناسان و فعالان معدن بر این باورند که این بخش می ‌ توان خودبسنده باشد و از مشکلات و موانع به ‌ سلامت عبور کند اما حداقل انتظار این است که دولت موانعی که تا به امروز ایجاد کرده است را افزایش ندهد و فرصتی فراهم آورد که معدن کاران به ‌ نوعی تکلیف خود را با آیین ‌ نامه ‌ ها و بخشنامه ‌ ها روشن کند و راهی برای عبور از این چالش ‌ ها بیابد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*