-

افزایش تولید خودرو در سایپا

گروه صنعت: بررسی دستاورد ۶ ماهه گروه خودروسازی سایپا نشان می‌دهد با تلاش کارگران این مجموعه، دستاوردهای مناسبی به‌دست آمده و به‌زودی در حوزه‌های جدید می‌توان شاهد فعالیت‌های نوین و شایسته مردم ایران بود.

اواخر دی سال گذشته که تیم مدیریتی گروه خودروسازی سایپا، تغییر کرد، این مجموعه با ۸۰ هزار خودرو ناقص، ۵ هزار و ۲۰۰ خودرو یورو ۴ و ۱۷۰۰ خودرو بدون گارانتی روبه‌رو بود. بدین‌جهت از سوی رئیس‌جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت تکلیف شد که خودروهایی که نقص قطعه دارند به سرعت تکمیل شوند تا خودرویی به‌واسطه کمبود قطعه، در پارکینگ خودروسازان باقی نماند و مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خودروهای خود دسترسی پیدا کنند. گروه خودروسازی سایپا برای عبور از مشکلات بی‌شمار که از مدیریت‌های گذشته به ارث رسیده بود، برنامه منظم و منسجمی تدوین کرد، از همین‌رو قراردادهای تامین قطعات امضا شد و خانواده سایپا برای تامین نقدینگی، تکمیل خودروهای کف پارکینگ، به صفر رساندن تعهدات معوق، عرضه خودروهای جدید به بازار و ارتقای کیفیت، با یکدیگر هماهنگ شدند.

به‌گزارش سایپانیوز، بررسی دستاورد ۶ ماهه گروه خودروسازی سایپا نشان می‌دهد با تلاش کارگران این مجموعه، دستاوردهای مناسبی به‌دست آمده و به‌زودی در حوزه‌های جدید می‌توان شاهد فعالیت‌های نوین و شایسته مردم ایران بود. خالی شدن پارکینگ‌ها از محصولات با کسری قطعه و کاهش چشمگیر تعهدات معوق شده، بخشی از موفقیت‌هایی است که در مدت یادشده با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها، عدم امکان تامین اعتبار ارزی و پرداخت تعهدات مالی و اقتصادی به‌دست آمده است.با افزایش ۶۴ درصدی برنامه تولید نسبت‌به سال گذشته، ۸۰ هزار خودرو ناقص تکمیل شد و این مجموعه دیگر با معضل تعهدات معوق مانند سال‌های گذشته روبه‌رو نیست؛ با صفر شدن خودروهای کف پارکینگ، سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه پارکینگ گروه سایپا حذف شد. تولید روزانه خودرو گروه سایپا افزایش ۱۰۰ درصدی داشته، به‌گونه‌ای که تولید از ۱۰۵۷ خودرو در دی سال گذشته به ۲ هزار و ۱۲۰ خودرو در تیر ۱۴۰۱ رسیده است؛ از این‌رو تاکنون ۱۳ درصد برنامه تامین و تولید محصولات محقق شده و تا پایان سال ۱۰۰ درصد این برنامه اجرایی خواهد شد.

تجاری‌سازی خودروها

موفقیت دیگری که گروه خودروسازی سایپا کسب کرده، تولید خودرو کامل است. در گذشته ۸۰ درصد خودروهای تولیدی به جهت نقص قطعه به پارکینگ‌ها منتقل می‌شد اما اکنون ۹۷ درصد خودروها به‌طور کامل (عبور مستقیم) تولید می‌شوند که این امر بیانگر افزایش ۱۶۶ درصدی تولید خودرو کامل نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته و افزایش ۸۷ درصدی نرخ عبور مستقیم در گروه سایپاست.

با توجه به فرآیندی که در ۵ ماه گذشته طی شده، تحویل خودرو به مشتریان گروه خودروسازی سایپا نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته و تعهدات کل گروه سایپا نسبت‌به سال گذشته، ۶۴ درصد و تعهدات معوق نسبت‌به سال ۱۴۰۰ کاهش ۹۳ درصدی داشته است.

کارهای انجام‌شده

گروه خودروسازی سایپا برای پایان دادن به مشکلات تولید، دو راهکار دیگر را نیز پیاده‌سازی کرد که بخشی از آن مربوط به افزایش ظرفیت خطوط تولید مگاموتور و تامین‌کنندگان است و دیگری، تولید در روزهای تعطیل (به‌جز جمعه)؛ سال گذشته به‌دلیل کمبود قطعه، بیشتر روزهای تعطیل تولید انجام نمی‌شد.

تعریف پروژه‌های کیفی‌سازی

در کنار افزایش تولید و پاسخ به نیاز متقاضیان، موضوع کیفیت، یکی از مهم‌ترین دستورکارهای گروه خودروسازی سایپاست؛ برای این منظور، ۴۲ پروژه بهبود و ارتقای کیفیت در سطح زنجیره تولید خودرو تعریف شده که ۳ برنامه آن در بخش زیرساخت، ۲۹ پروژه در بخش قطعات و مجموعه‌ها، ۵ برنامه در بخش فرآیند خودروساز و ۵ پروژه دیگر در بخش فروش و خدمات پس از فروش خودرو است. همچنین برای کسب رضایت مشتریان، بازرسی مجدد قبل از تحویل خودرو درباره خودروهای تکمیل کاری در دستور کار قرار گرفت. براساس اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، تولید خودروهای کامل به جهت افزایش کیفیت، موجب کاهش مراجعه خریداران به نمایندگی‌های سایپا‌یدک شده است.

کنار گذاشتن تیبا

همان‌گونه که اعلام شد در کنار افزایش تولید، تکمیل خودروهای ناقص و ارتقای کیفیت محصولات، برنامه‌ریزی برای تولید محصولات جدید و خروج محصولات قدیمی در دستور کار گروه خودروسازی سایپا قرار گرفت. از این‌رو خروج محصول قدیمی تیبا از سبد محصولات در شهریور ۱۴۰۱ بخشی از اقدام‌هایی است که گروه سایپا انجام خواهد داد. در این میان، تولید محصولات جدید و پیشرفته از محورهایی است که با جدیت دنبال می‌شود. بدین جهت، عرضه محصول شاهین اتومات و آریا اتومات در نیمه دوم امسال، برنامه‌ریزی برای تولید خودرو اقتصادی در سال آینده، تولید ون مسافری جدید در نیمه دوم امسال، تولید وانت جدید زاگرس در سال جاری و تولید دو محصول جدید تجاری سنگین (فوتون و دانگ‌فنگ) در سال ۱۴۰۱ بخشی از برنامه‌هایی است که در گروه سایپا عملیاتی خواهد شد. البته توسعه محصول در پروژه‌های یادشده خلاصه نخواهد شد، چراکه گروه خودروسازی سایپا، راهبری پروژه‌های محصولات جدید اطلس، وانت ۲۵۱، سهند، P ۹۰ و SP0 Cross را در دستور کار دارد.

انعقاد قراردادهای جدید

برای آنکه برنامه‌های ویژه و توسعه‌ای گروه خودروسازی سایپا به‌درستی پیاده‌سازی و نقصان‌های گذشته جبران شود، استفاده از توانمندی‌های داخلی به‌ویژه مجموعه‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفته است. نخستین اقدامی که در این حوزه انجام‌شده، ایجاد پنجره واحد ارتباط شرکت‌های دانش‌بنیان با کل زنجیره خودرو (از طراحی تا فروش) با هدف استفاده اثربخش از توانمندی‌های موجود در کشور بوده است. همچنین گروه سایپا موفق شده با شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید قطعات دانشی و فناورانه با ۲۶ شرکت و ۳۷ پروژه قرارداد همکاری منعقد کند. انعقاد قرارداد برای اجرای ۲۱ پروژه با شرکت‌های صنایع هوافضا در زمینه تولید قطعات الکترونیک، گیربکس اتوماتیک و سایر موارد، از دیگر اقداماتی است که در این مدت انجام ‌شده است. همچنین با شرکت‌های صنایع دفاع بیش از ۲۳ پروژه در زمینه تولید قطعات الکترونیک و سیستم‌های برقی قرارداد همکاری امضا شده است. انعقاد قرارداد با نیرو هوایی در زمینه ریخته‌گری، ماشین‌کاری دقیق و تست و آزمون از دیگر موضوعاتی است که به‌تازگی به سرانجام رسیده است.

همکاری با دانشگاه‌های برتر

در چند ماه گذشته، همکاری با دانشگاه‌های برتر کشور هم آغاز شده و بر این اساس، گروه خودروسازی سایپا با دانشگاه صنعتی‌شریف در پلتفرم و تجهیزات تست و آزمون، دانشگاه تهران در باتری خودرو برقی و دانشگاه علم و صنعت همکاری می‌کند. این رویکرد با سایر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه نوشیروانی بابل درباره هیبریدی کردن موتور شاهین در حال پیگیری است. در کنار اقداماتی که به آن اشاره شد، در بخش ساختار اداری، مالی و اقتصادی نیز اصلاحاتی انجام شد تا سیاست‌های جدید قابلیت اجرا پیدا کند. از همین‌رو، اصلاح ساختار مالی و سهامداری، واگذاری دارایی و اموال غیرمولد و مازاد، انضباط مالی و کنترل هزینه‌های غیرضروری و اصلاح ساختار مالی شرکت اصلی و شرکت‌های گروه انجام شد.

موارد مورداشاره گویای آن است که گروه خودروسازی سایپا فصل جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز کرده و می‌خواهد در آینده‌ای نزدیک به یکی از خودروسازهای برتر خاورمیانه تبدیل شود که به‌طور قطع در این مسیر سخت و ناهموار، همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و سایر مجموعه‌های تحقیقاتی ضرورت دارد.

شماره‌گذاری ۱۷ هزار خودرو

پس از تحقق برنامه‌های افزایش تولید گروه سایپا و همچنین تکمیل‌کاری خودروهای ناقص، تخصیص و شماره‌گذاری خودروهای مشتریان با همکاری پلیس راهور ناجا به موقع انجام می‌شود.

صمتحسین کاظمی، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا گفت: در ایام تعطیلات تابستانی و با همکاری و تلاش شبانه‌روزی واحدهای پلیس راهور ناجا، ۱۷ هزار دستگاه از خودروهای مشتریان گروه سایپا در یک هفته شماره‌گذاری شد تا امکان ارسال و تحویل به موقع خودروها به مشتریان فراهم شود.

وی افزود: تلاش عوامل پلیس راهور ناجا موجب شد در هفته گذشته بتوانیم ۱۷ هزار دستگاه از خودروهای مشتریان را شماره‌گذاری کنیم که گروه خودروسازی سایپا از همکاری و زحمات پلیس راهور که در ایام تعطیلات تابستانی خودروسازان، با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش کارکنان خود شماره‌گذاری و پلاک این تعداد از خودروهای مشتریان سایپا را انجام داد، تشکر می‌کند.

او تصریح کرد: با روند تولید، مطابق با برنامه گروه سایپا، تحویل خودروهای مشتریان به‌موقع انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین