-
در بررسی نقش توسعه پدافند غیرعامل مطرح شد

ضرورتی برای توسعه اقتصاد کشور

با شدت گرفتن تحریم‌های اعمالی ازسوی جامعه جهانی علیه ایران و همچنین افزایش تنش‌ها در سطح بین‌المللی، حملات سایبری در دستور کار مخالفان توسعه ایران قرار گرفته است؛ بر همین اساس نیز در سال جاری شاهد حملات گسترده سایبری به صنایع فعال مادر کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی بودیم.

با شدت گرفتن تحریم ‌ های اعمالی ازسوی جامعه جهانی علیه ایران و همچنین افزایش تنش ‌ ها در سطح بین ‌ المللی، حملات سایبری در دستور کار مخالفان توسعه ایران قرار گرفته است؛ بر همین اساس نیز در سال جاری شاهد حملات گسترده سایبری به صنایع فعال مادر کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی بودیم. این حملات سایبری اهمیت توسعه پدافند غیرعامل را در این بخش بیش از پیش آشکار کرد. باتوجه به اهمیت و اثرگذاری که صنایع معدنی به ‌ ویژه فولادسازی در توسعه اقتصادی کشور دارند، انتظار می ‌ رود امنیت سایبری در این بخش بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

نقش اثرگذار معادن در اقتصاد ایران

وجیه ‌ اله جعفری در دومین همایش پدافند غیرعامل کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی بر نقش موثر ایمیدرو در پدافند غیرعامل با ایجاد توسعه اقتصادی در کشور تاکید کرد و افزود: عمده معادن کشور در مناطق کمتر توسعه ‌ یافته واقع شده که این امر اثرگذاری حوزه معدن و صنایع معدنی در توسعه اقتصادی کشور را بالا برده و می ‌ توان از این طریق کشور عزیزمان ایران را از هر گزندی محافظت کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، رئیس هیات عامل ایمیدرو یادآور شد: این سازمان از بدو تاسیس تاکنون ۲۳ . ۳ میلیارد دلار سرمایه ‌ گذاری در طرح ‌ های حوزه معدن و صنایع معدنی انجام داده است. تا پایان سال ۱۴۰۴ با رشد ۱۲ میلیارد دلاری در مجموع میزان ارزش سرمایه ‌ گذاری ایمیدرو در این حوزه به ۲۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

ایمیدرو از ابتدای تاسیس تاکنون، ایجاد بسیاری از زیرساخت ‌ ها برای شرکت ‌ های بزرگ را مد نظر قرار داده است. به ‌ گفته وی، حدود ۲۸ درصد بازار بورس ایران در اختیار بخش معدن و صنایع معدنی است و این بخش نقش موثری در اقتصاد مردم کشور دارد.

جعفری با اشاره به ارزآوری و توسعه صادرات غیرنفتی کشور از طریق بخش معدن و صنایع معدنی، افزود: سال گذشته ایمیدرو ۷۵۰ میلیون دلار طرح تکمیل و افتتاح کرد. پیش ‌ بینی می ‌ شود ارزش طرح ‌ های تکمیلی و افتتاحی سال ۱۴۰۱ نیز به ۱ . ۲ میلیارد دلار برسد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: توسعه صنعت مستلزم تامین زیرساخت ‌ ها از جمله آب است که نیاز به برنامه ‌ ریزی و هماهنگی سازمان ‌ های متولی امر دارد. فروش آب به صنایع کشور، ارزش افزوده ایجاد می ‌ کند و موجب رضایت و استفاده مردم کشور خواهد شد.

جعفری یادآور شد: امروزه در حوزه فولاد به موفقیت ‌ هایی دست یافته ‌ ایم اما هنوز کار ادامه دارد. حلقه ‌ های انتهایی در زنجیره پایین ‌ دستی نیازمند برنامه ‌ ریزی و کار جدی هستند تا بتوان اشتغال و ارزش افزوده بیشتر ایجاد کرد. همچنین باید تلاش شود محصول نهایی با نرخ مناسب به مصرف ‌ کننده عرضه شود که لازمه آن نظارت جدی است.

جعفری با بیان اینکه باید از تجربیات حملات سایبری در گذشته، استفاده کرد، اظهار کرد: ایمیدرو اعلام آمادگی می ‌ کند که با کمک سازمان پدافند غیرعامل کشور سیاست ‌ گذاری برای مدیریت و برنامه ‌ ریزی در سطح مدیریت شرکت ‌ های خود را انجام دهد؛ گرچه در حوزه سخت ‌ افزار، نرم ‌ افزار و فناوری در حال پیگیری رویکردهای جدید هستیم.

حرکت در مسیر اهداف پدافند غیرعامل

محمدعلی صوفی، دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمیدرو با اشاره به عملکرد کمیته پدافند غیرعامل ایمیدرو طی یک سال اخیر، گفت: نخستین اقدام برای تقویت عملکرد کمیته پدافند غیرعامل، انعقاد تفاهمنامه بین این کمیته با سازمان پدافند غیرعامل کشور، بود. تفاهمنامه مذکور در ۷ بند تدوین و باتوجه به تغییرات درون ‌ سازمانی و البته با هماهنگی با این سازمان، بروزرسانی شده است.

وی ادامه داد: اقدامات دیگر شامل بروزرسانی صدور احکام برای رؤسای کمیته پدافند غیرعامل شرکت ‌ های تابعه، شناسایی تهدیدات در حوزه معدن و صنایع معدنی (تحریم ‌ های اقتصادی و محدودیت در تبادلات مالی و ارزی اعم از تامین مواد اولیه و فناوری، حمل ‌ ونقل بین ‌ المللی، صادرات، بیمه و...) است.

اقدامات حوزه پدافند سایبری

دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمیدرو با اشاره به اقدامات انجام ‌ شده توسط کمیته پدافند غیرعامل ایمیدرو در حوزه پدافند سایبری، تصریح کرد: این کمیته اقدام به تهیه دستورالعمل ‌ های حفاظتی-امنیتی درون ‌ سازمانی، بازدید از همه زیرمجموعه ‌ ها و شرکت ‌ های تابعه، جداسازی شبکه داخلی از شبکه اینترنت و رصد، پایش و مانیتورینگ کرده است. وی ادامه داد: برگزاری جلسات توجیهی و آموزشی امنیت سایبری کارکنان، حامل ‌ های اطلاعاتی و ذخیره ‌ سازها، پلمب تمامی تجهیزات رایانه ‌ ای و سرورها، تهیه پشتیبان سخت ‌ افزاری و نرم ‌ افزاری و تهیه و تدوین دستور ‌ العمل کنترلی و حفاظتی باسکول ‌ ها، از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه مذکور بود.

صوفی با اشاره به حمله سایبری به صنایع فولادی (فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد هرمرگان) در اوایل تیر امسال، بیان کرد: باتوجه به این حادثه، اقداماتی همچون اعزام تیم سایبری این مرکز برای بررسی موضوع به محل و تشکیل جلسه با نمایندگان نهادهای مرتبط با موضوع (اَفتا، سازمان پدافندغیرعامل و وزارت صنعت، معدن و تجارت) انجام شد. وی افزود: بررسی ابعاد حادثه و علت وقوع آن (نفوذ داخلی یا خارجی)، هماهنگی با سازمان ‌ های فنی و تخصصی در حوزه PLC در جهت راه ‌ اندازی دوباره خطوط و تهیه دستورالعمل پاکسازی همه سیستم ‌ ها از بدافزارها و انتقال اطلاعات به سرورهای جدید، از جمله اقدامات انجام شده بود.

پدافند غیرعامل در شرکت های تابعه

دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمیدرو درباره اقدامات و برنامه ‌ های هفته پدافند غیرعامل در شرکت ‌ های تابعه اذعان کرد: این اقدامات شامل تهیه گزارش در قالب بولتن برای سازمان پدافندغیرعامل کشور، تشکیل جلسه مشترک با حضور شرکت ‌ های فولاد مبارکه اصفهان، آلومینیوم ایران و مس سرچشمه با محوریت قرارگاه شهید چمران سازمان پدافند غیرعامل به ‌ منظور هماهنگی در برگزاری رزمایش سایبری است.

وی ادامه داد: انجام رزمایش گسترده در منطقه ویژه اقتصادی صنایع فلزی و معدنی خلیج ‌ فارس (امداد و نجات، اطفای حریق، تخلیه ساختمان و انتقال پرسنل به مکان امن)، برگزاری مسابقات پدافند غیرعامل بین پرسنل و برگزاری مانور هماهنگ عملیات ضدتروریستی و خرابکارانه و مانور امداد و نجات و اطفای حریق در اسکله شماره ۵ بندر پارسیان، اقدامات دیگر صورت گرفته در شرکت ‌ های تابعه ایمیدرو بود.

صوفی با اشاره به امضای تفاهمنامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت نیرو برای ایجاد ۱۷ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید با هدف تداوم تولید در معدن و صنایع معدنی کشور و کاهش آسیب ‌ پذیری ‌ ها و مصون ‌ سازی این زیرساخت ‌ ها، گفت: اقداماتی همچون بررسی صلاحیت شرکت ‌ های پیمانکار و مشاور بابت داشتن رتبه پدافند غیرعامل و ابلاغ رعایت الزامات پدافند غیرعامل در احداث نیروگاه ‌ ها انجام شد.وی ادامه داد: تشکیل جلسات متعدد با حضور پیمانکاران و کارشناسان سازمان پدافند غیرعامل و پیگیری موضوعات احداث نیروگاه اردکان یزد، بخش دیگری از این اقدامات بود. دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمیدرو با اشاره به اقدامات دیگر کمیته پدافند غیرعامل ایمیدرو طی یک سال گذشته، خاطرنشان کرد: مطالعات مفهومی درخواست انتخاب مشاور پدافند غیرعامل برای شرکت ‌ های آلومینای ایران-جاجرم، طرح زنجیره فولاد کردستان، طرح منطقه ویژه انرژی ‌ بر لامرد و طرح منطقه ویژه انرژی ‌ بر پارسیان در حال انجام است. وی ادامه داد: برای منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی خلیج ‌ فارس، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، شرکت فولاد آذربایجان و منطقه ویژه اقتصادی کاشان، مطالعات مفهومی درخواست انتخاب مشاور پدافند غیرعامل انجام شد.

سخن پایانی

اوایل تیر امسال شاهد حمله سایبری به صنایع بزرگ فولادی کشور بودیم. این حمله اهمیت توجه بیشتر به حوزه پدافند غیرعامل را به فعالان بخش معدن و صنایع معدنی گوشزد کرد. به این ترتیب مقرر شد هماهنگی گسترده ‌ ای میان نهادهای مسئول در این بخش برای پیگیری حملات سایبری انجام شود و این مشکلات مرتفع شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*