کریدور ریلی شمالغرب در گردوغبار فراموشی
۲۲ سال از کلنگزنی ابرپروژه استان آذربایجانشرقی میگذرد اما هنوز به اتمام نرسیده است. ابرپروژه استان آذربایجانشرقی درحالحاضر با کمبود اعتبارات مواجه شده است و اتمام آن، بستگی به تزریق بودجه کافی از سوی دولت دارد تا با تسریع در عملیات اجرایی، بهپایان برسد؛
پروژهای که قرار بود در دهه فجر سال گذشته آماده تحویل باشد، حالا بار دیگر بهدلیل کمبود اعتبارات کافی، وعده دیگری را به جان خریده است و اگر اعتبارات کافی از راه برسد، شاید ابرپروژه استان آذربایجانشرقی، تا ۳ ماه آینده اتمام یابد.
بهرهبرداری از این پروژه، ترانزیت ریلی ایران را برای نخستینبار به اروپا متصل خواهد کرد و گذشته از این، با اتمام این پروژه، زمان حرکت قطار تهران- تبریز حدود ۵ ساعت کاهش خواهد یافت.
پیشرفت فیزیکی پروژه بالای ۹۸ درصد است
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی در گفتو گو با خبرنگار مهر گفت: پروژه قطار تبریز- میانه- بستانآباد، بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ابوالقاسم سلطانی ادامه داد: تقریبا عملیات جزئی در روسازی و تکمیل ایستگاه این پروژه باقی مانده است. وی افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران فعال (پیمانکاران خط امنیه، روسازی و ساختمان) بدهی داشتیم که اخیرا با تخصیص اعتبار، توانستیم بخشی از بدهی را پرداخت کنیم تا به فعالیت خود ادامه دهند.
اتمام پروژه تا ۳ ماه آینده
سلطانی گفت: عملیات اجرایی این پروژه نیمهتعطیل بود و قول داده بودیم بهمحض تخصیص اعتبارات لازم، تا ۳ ماه آینده این پروژه را به اتمام برسانیم. مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی ادامه داد: چندی پیش به دعوت استاندار آذربایجانشرقی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، بههمراه معاون ساخت و توسعه زیربناهای ریلی کشور، بازدیدی از این پروژه بهعمل آمد. وی توضیح داد: با اختصاص ۹۰ میلیارد تومان، بخشی از مطالبات پیمانکاران تسویه شد و قرار بر این است تا با سفر ریاستجمهوری، بودجهای نیز اختصاص یابد. سلطانی افزود: امید است در اول تابستان باتوجه به وعده معاون وزیر راه و شهرسازی، کلیت پروژه بهطورکامل به بهرهبرداری برسد. مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی گفت: تاکنون تنها برای ایستگاه بین بستانآباد تا تبریز، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که اگر این مبلغ را به نرخ امروز محاسبه کنیم، بالای ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد شد.
لزوم تخصیص اعتبارات کافی
سلطانی بیان کرد: علاوه بر بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی به پیمانکاران این پروژه، برای تکمیل این پروژه به بودجه کافی نیاز داریم تا این پروژه به اتمام برسد. وی افزود: اگر توان پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران را داشته باشیم، عملیات اجرایی در این پروژه سرعت خواهد یافت و این پروژه در اوایل تابستان به بهرهبرداری خواهد رسید. سلطانی گفت: در رابطه با احتمال ایجاد خط راهآهن در توسعه شهری باتوجه به توسعه شهر تبریز بهسمت دامنههای سهند در طرح جامع شهر تبریز، چندین گزینه موردمطالعه قرار گرفته است که در صورت توافق با مسئولان شهری و استانی و تامین مالی، پیمانسپاری خواهد شد. وی افزود: ادامه مسیر پروژه از ائل گلی تا ایستگاه اصلی (راهآهن) قطعی نشده است. مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجانشرقی در پایان افزود: درصد پیشرفت فیزیکی کل پروژه ۷۶.۵۷ و درصد پیشرفت ریالی آن ۹۷.۱ است.
تخصیصنیافتن بهموقع اعتبارات
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفتو گو با خبرنگار مهر گفت: پروژه قطار تبریز- میانه-بستانآباد قرار بود در سال گذشته اتمام یابد اما بهخاطر تخصیصنیافتن بهموقع اعتبارات و همچنین، ازدیاد حجم عملیات اجرایی، اتمام این پروژه به امسال موکول شد.
سید محمدرضا میرتاجالدینی ادامه داد: در بودجه امسال، ۲۸۸ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتهاند که این بودجه برای اتمام این پروژه کافی نیست و حداقل نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است تا نواقص ایستگاه بستانآباد تا خاوران تکمیل شود و به بهرهبرداری برسد.
وی افزود: ما همچنان پیگیر اتمام این پروژه هستیم و امید است در سفر استانی رئیسجمهوری، بودجه کافی برای اتمام این پروژه بهتصویب برسد و از سویی با وزارت راه و شهرسازی نیز در ارتباط هستیم تا بهمحض تخصیصیافتن اعتبار لازم، طی ۳ تا ۴ ماه آینده، این پروژه به بهرهبرداری برسد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با اتمام این پروژه، آرزوی دیرینه مردم آذربایجان تحقق مییابد و فاصله تهران تا تبریز حدود ۵ ساعت کوتاه خواهد شد.
میرتاجالدینی گفت: ادامه این پروژه، خاوران تا ایستگاه قدیم و انجام عملیات زیرساخت دوبانده میانه تا تبریز است اما ریلگذاری باند دوم نیز باید انجام یابد.
سخن پایانی
ابرپروژه استان آذربایجانشرقی بعد از گذشت ۲۲ سال هنوز به اتمام نرسیده و همچنان با کمبود اعتبارات دستوپنجه نرم میکند و تا زمانی که بودجه کافی از سوی دولت از راه نرسد، این پروژه ناتمام خواهد ماند.