-
در گفت‌وگوی مدیرعامل شرکت پتروشیمی خراسان با صمت عنوان شد:

به منشور اخلاقی پایبندیم

شرکت پتروشیمی خراسان (سهامی عام)، یکی از پیشرفته‌ترین واحدهای صنعت پتروشیمی است. این مجتمع صنعتی در استان خراسان شمالی ۱۷ کیلومتری جاده بجنورد - شیروان در زمینی به مساحت تقریبی ۲۰۰ هکتار واقع شده است.

طرح احداث این مجتمع از سال ۱۳۷۱ آغاز و طی ۴ سال و ۳ ماه با صرف ۵۲۴ میلیون دلار هزینه ارزی و ۵۲۰ میلیارد ریال هزینه ریالی در تیر ماه سال ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسید.
در این شماره با توجه به موفقیت‌های سال‌های اخیر شرکت پتروشیمی خراسان و حضور در همایش ملی کیفیت، گفت‌وگویی را با علیرضا بابازاده مدیرعامل و عضو هیات مدیره این شرکت انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:


به عنوان نخستین پرسش فعالیت شرکت در چه زمینه‌هایی است و چه نوع محصولی را در اختیار گروه مشتریان خود قرار می‌دهد؟
پتروشیمی خراسان با چشم‌انداز سرآمدی در صنعت پتروشیمی کشور به عنوان بزرگترین تولیدکننده آمونیاک، اوره، کریستال ملامین و ازت مایع در منطقه شرق و شمال‌شرق کشور محسوب می‌شود که تامین بخشی از نیاز کشاورزی و صنایع بازارهای داخل و خارج از جمله ماموریت‌های آن است.


در چند سال اخیر چه اقدامات و دستاوردهایی در جهت ارتقای کیفیت محصولات سازمان خود داشته‌اید؟
این شرکت توانسته با استفاده از فن‌آوری‌های نوین و روش‌های خلّاق و مبتکرانه، برنامه‌ها و اقدامات خود را با هوشیاری و درک مولفه‌ها و تغییرات و تحوّلات محیط کسب‌وکار با هدف رشد و سودآوری و تضمین منافع ذی‌نفعان پیش برده و کیفیت محصولات، توان‌مندی و تعهد کارکنان از ویژگی‌های ممتاز این شرکت است.
رضایت مشتریان و ذی‌نفعان، بهبود مستمر، توجه به ایمنی و بهداشت و محیط زیست، کاهش مصرف انرژی و منابع، رضایت شغلی کارکنان و تعامل منطقی با رقبا و مشتریان و سازمان‌ها در سرلوحه فعالیت‌های این شرکت قرار دارد. در حوزه کیفیت محصولات دارای تندیس و لوح تقدیر واحد نمونه استاندارد در سطح استانی و کشوری و از لحاظ شرکت در جوایز ملّی تعالی سازمانی یکی از شرکت‌های پتروشیمی است که دارای بیشترین سوابق حضور در جایزه تعالی صنعت پتروشیمی طی ۸ دوره برگزاری این جایزه بوده و در دو دوره پیاپی اخیر (سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶) صاحب تندیس بلورین حاصل از رتبه‌بندی در میان حدود ۵۰ شرکت پتروشیمی می‌باشد. در همین راستا، این شرکت در سال ۱۳۹۸ نیز در نخستین حضور خود در سوّمین جایزه ملّی تعالی نگهداری، مفتخر به دریافت تندیس بلورین یک‌ستاره فرآیند مذکور، شده است.


نگاه و منشور سازمان خود را به کیفیت محصولات و همچنین مشتری‌مداری بیان کنید.
پتروشیمی خراسان به منظور اعتلای ارزش‌های انسانی، اسلامی، ساختاری و نهادینه‌نمودن ابعاد گسترده آن در اندیشه و عملکرد مدیران و کارکنان، مبادرت به تدوین منشور اخلاقی در چارچوب ارزش‌های‌محوری خود نموده است که تمامی ارکان شرکت متعهد به رعایت دقیق آن هستند: صیانت از کرامت انسانی، کیفیت و بهره‌وری، مشتری‌مداری، ایمنی و سلامت کارکنان، حفاظت از محیط‌زیست، نظم و انضباط و مسوولیت‌پذیری، شفافیت و پاسخ‌گویی، توانمندسازی کارکنان و بومی‌سازی، ارزش‌های محوری نه‌گانه این شرکت محسوب می‌شود. در خط مشی کیفی، اهداف و رئوس کیفی به‌طور شفاف درج شده و کلیه همکاران در درک و اجرای دقیق مستندات کوشا هستند.


تاثیر فرآیند ارزیابی همایش ملی کیفیت در ارتقای کیفیت سازمانی و بهبود وضعیت شرکت را چگونه تحلیل می‌کنید؟
مدل جایزه در همایش ملی کیفیت با بهره‌گیری از مدل‌های معتبر تعالی سازمانی، چارچوب مناسبی را برای سنجش شاخص‌های فرآیندی مربوطه ایجاد کرده است.

ارتقاء کیفیت و بهره‌وری سازمانی در کلیه حوزه‌های فنی و فرآیندی از طریق مدیریت دانش‌محور، سرمایه‌گذاری و تخصیص بهینه منابع (در راستای ارزش‌آفرینی برای کلیه ذی‌نفعان)، اجرای تعهدات و تلاش در جهت تقویت سطح رضایت مشتریان با سرلوحه قراردادن کیفیت محصولات تحویلی به ایشان و توجه به خواسته‌ها، انتظارات و ارزش‌های پیشنهادی مربوطه و ایجاد سازکار پاسخگویی در برابر انتقادات و شکایات احتمالی، ایجاد نگرش جدید و فضای ارتباطی باز و دوسویه میان مدیران، کارکنان و سایر ذی‌نفعان داخلی و بیرونی و تامین متوازن منافع آنان، احترام به شخصیت والای کارکنان و تلاش در جهت بهبود رضایت آنان در چارچوب مقررات صرفه و صلاح شرکت، رعایت موازین مدیریت کیفیت، ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست، انرژی و دامنه فعالیت‌های آزمایشگاهی، پایش عوامل سخت و زیان‌آور محیط کار (در راستای شناسایی، ارزیابی، حذف و کنترل موثر مخاطرات و ریسک‌ها در شرایط معمول) و مدیریت تغییر و بحران، شناسایی جنبه‌های بارز و تدوین اهداف کلان و خرد زیست‌محیطی و انرژی، رعایت دقیق نظم و انضباط و مسئولیت‌پذیری در بستر قوانین و مقررات و توجه به معیارها و باورهای برگرفته از نظام شفافیت و پاسخ‌گویی در کلیه سطوح سازمانی، توانمندسازی کارکنان با ایجاد فضا و زیرساخت‌های مغزافزاری، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مناسب در جهت پرورش و رشد ایده‌ها، خلاقیت‌ها و به منصه ظهور رساندن آنها، گسترش کمی و کیفی آموزش و پژوهش و شناسایی و استفاده از خدمات نیروهای متخصص، شناخت دقیق اقلیم منطقه در کنار رصد دیگر عوامل موثر محیطی بر کسب‌وکار شرکت شامل فرهنگ و ارز‌ش‌های ملی منطقه‌ای، اقتصاد، سیاست و حاکمیت، حقوق و چگونگی تاثیرگذاری آنها در رفتار افراد و عملکرد سازمان‌ها در راستای یکی از ارزش‌های محوری (بومی‌گرایی) از جمله شاخص‌هایی است که مورد ارزیابی قرار گرفته و در سطوح سازمان رعایت می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین