سه‌شنبه 07 فروردین 1403 - 26 Mar 2024
کد خبر: 34392
تاریخ انتشار: 1401/11/10 06:47
معاون برنامه‌ریزی جامع تولید گروه سایپا:

رکورد تولید سال ۱۴۰۰ شکست

معاون برنامه‌ریزی جامع تولید سایپا گفت: گروه خودروسازی سایپا در اواخر سال گذشته بر اساس اهداف تعیین شده از سوی مدیرعامل گروه مبنی بر افزایش تولید در سال ۱۴۰۱، استراتژی خود را بر همین اساس تعیین و تمامی تامین‌کنندگان و قطعه سازان را مکلف به اجرای آن کرد.
رکورد تولید سال ۱۴۰۰ شکست

 مسعود پروین گفت: این گروه خودروسازی با وجود خروج ۳ محصول پرتیراژ تیبا، تیبا ۲ و ساینا از سبد محصولات، توانست در ۴ بهمن ماه امسال با تولید ۳۹۸ هزار و ۱۱۱ دستگاه خودرو از کل تولید سال ۱۴۰۰ گروه سایپا با تولید ۳۹۷ هزار و ۸۰ دستگاه عبور کند.

 

 او افزود: این رکوردشکنی حاصل برنامهریزی انجام شده در ابتدای امسال و اجرا در سایتهای تولیدی و تامینکنندگان و بر اساس اهداف تعریف شده از سوی مدیریت ارشد سازمان صورت پذیرفت و نتیجه آن رکوردشکنیهای متعدد طی ماههای گذشته بوده است.

همکاری هدفمند، مستمر و پایدار با دانشگاه

در همین حال معاون برنامهریزی جامع تولید گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: در زمانهای مختلف طی امسال، ۳ سایت تولیدی این گروه خودروسازی توانست از رکورد تولید سال گذشته عبور کند. در همین رابطه سایت بن رو در ۲ آبان با تولید ۲۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو، سایت سایپا دیزل در ۲۸ آبان با تولید هزار و ۱۰۵ دستگاه خودرو و سایت پارس خودرو در ۸ دی ماه با تولید ۱۰۳ هزارو ۱۵۹ دستگاه خودرو توانستند رکورد کل سال گذشته خود را بشکنند. او افزود: علاوه بر این گروه خودروسازی در ۶ آذرماه امسال توانسته با تولید ۲۰ هزار و ۸۶۹ دستگاه شاهین، از رکورد تولید این محصول استراتژیک نیز عبور کند.

رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی گفت: از نگاه مدیرعامل گروه سایپا در همکاری کاملا هدفمند، مستمر و پایدار با دانشگاه خوشحالم چرا که در این تعامل هم نگاه به بهره گیری از این ارتباط برای نیازهای دقیق و واقعی سایپا مطرح است و هم به عرصه دانش و دانشگاه کمک میشود.

رئیس و اعضای هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی از مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو و خطوط تولید سایپا بازدید کردند و در نشستی با مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به تبادل نقطه نظرات و چگونگی تعامل پرداختند.

روند مناسب در زنجیره تامین و تولید

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این نشست با اشاره به روند مناسب صنعت خودروسازی در دو دهه ۷۰ و ۸۰ گفت: در این زمان خودروسازان روند مناسبی را در زنجیره تامین و تولید داشتند و با افزایش تیراژ تولید خود توانستند درآمد خوبی را کسب کنند.

او افزود: متاسفانه در ابتدای دهه ۹۰ ریلگذاری نامناسبی در گروه خودروسازی سایپا ایجاد شد و درآمد بهدست آمده از فروش محصولات که باید در حوزه طراحی، تولید و توسعه سرمایهگذاری میشد در حوزه خرید سهام تودلی سایپا هزینه شد. تیموری تصریح کرد: با وجودی که سایپا در سالهای گذشته شرایط نامناسبی را داشت خوشبختانه درحالحاضر با برنامهریزی انجام شده در حوزه افزایش تیراژ تولید، تکمیل خودروهای ناقص، توسعه محصولات جدید، افزایش کیفیت محصولات، صادرات محصولات اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار گرفته است.

تغییر ترکیب محصولات

او افزود: با وجود همه تحریمهای بیرونی و موانع داخلی که وجود داشت توانستیم با تغییر ترکیب محصولات در گروه سایپا شرایط مناسب مالی ایجاد کنیم و با صادرات اقتصادی محصولات به کشورهای هدف و تولید خودرو مشترک در کشور روسیه این روند بهتر از قبل خواهد شد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد: در سال آینده با عرضه خودروهای جدید، با درصد ساخت بالا و بهره گیری از قوای محرکه مناسب قطعا بهترین سال را خواهیم داشت و این محصولات برای ما ارزش افزوده ایجاد خواهند کرد. او گفت: در همکاری با هر دانشگاهی بر اساس توانی که آن دانشگاه دارد و میتواند به سایپا کمک کند حاضر به همکاری و انعقاد قرارداد هستیم چرا که اعتقاد داریم بنگاههای صنعتی با کمک دانشگاهها صاحب دانش سازمانی میشوند.

انتخاب کارخانه پایلوت

تیموری درباره همکاری با دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی افزود: مقرر شد کارخانهای به صورت پایلوت انتخاب و در وجوه مختلف اقدامات آن بر اساس مدل جدیدی معرفی و ارائه شود.

او افزود: در این کارخانه پایلوت بر اساس استراتژی تعریف شده اقدام خواهیم کرد و بر این اساس نظام مدیریتی جدیدی که متعلق به خود شرکت است در مدت سه سال در آن ایجاد خواهد شد و بعد از آن قابل گسترش به سایر شرکتهای گروه نیز خواهد بود.

تعامل صنعت با دانشگاه

در این برنامه بهروز دُرّی، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی گفت: دانشگاه همواره به دنبال محیطهای عملیاتی و کاری مطرح در کشور جهت انجام تعامل و همکاری است و در این زمینه بررسی میکند که نیاز مشتریان چیست و چگونه بهدست میآید.

او با بیان اینکه در این همکاری به دنبال ایجاد محصولات ایمن و با کیفیت در سایپا هستیم تا بتواند در رقابت جهانی حضور موثرتری داشته باشند، گفت: امروز و در بازدید از خطوط تولید سایپا و براساس نگاه دقیقی که به کار سیستمی داریم مشاهده شد که نگاه سیستم محور در تولید محصولات حاکم است و این سیستم در نهایت به محصولگرایی تبدیل میشود. دُرّی ضمن ابراز خوشحالی از تغییراتی که در کیفیت و تنوع محصولات گروه سایپا ایجاد شده، گفت: تولید محصولاتی که در خطوط تولید مشاهده شد کاملا بر اساس ملاحظات کیفی، دقت نظر به لحاظ فنی و تنوع محصول نسبت به گذشته ایجاد شده و تغییر کاملا محسوس است و امیدوارم بتوانیم با نگاه به توانمندی گروه سایپا در آینده نزدیک در عرصههای جهانی موفقیت حاصل شود.

او افزود: از نگاه مدیرعامل گروه سایپا در همکاری کاملا هدفمند، مستمر و پایدار با دانشگاه خوشحالم چرا که در این تعامل هم نگاه به بهره گیری از این ارتباط برای نیازهای دقیق و واقعی سایپا مطرح است و هم به عرصه دانش و دانشگاه کمک میشود تا بتواند فعالیت هایی که به محصولات مطمئن تبدیل شود را دنبال کند.

همکاری در مدلی چندوجهی

رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی افزود: بر اساس صحبت انجام شده مقرر شد همکاری فی مابین در قالب مدلی چند وجهی باشد که نیازهای مختلفی که در ارتباط با موفقیت یک واحد تولیدی مطرح است دنبال شود و دانشگاه نیز از تمام امکانات علمی و دانشی استفاده کند تا این مدل را در عین حال که محصولش برای سایپا است به عنوان یک مدل بومی و ملی ارائه کند.

او افزود: این مدل به نام مدل «مدیریت کارخانه» است و در آن کارخانه به عنوان مجموعهای از بسیاری فعالیتها تعریف شده که از همه جنبههای فنی و غیر فنی، ساختاری و منابع انسانی و خطوط کاری از ابتدا تا انتها از ایده به عمل تبدیل شود و تمام شرایطی که برای شناسایی مسائل در این موضوع میتواند مورد توجه قرار گیرد در نظر گرفته شود.

دُرّی تصریح کرد: بر اساس این مدل میتوانیم از کار با کیفیت مناسب برخوردار باشیم و برای این مدل ابتدا نیاز به یک تعریف مفهومی وجود دارد و بعد از آن تبدیل به برنامه عملیاتی خواهد شد تا بتواند تغییراتی که بر اساس این مدل انجام میشود نسبت به آنچه درحالحاضر در سایپا در حال انجام است مقایسه و سنجیده شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wznp6