چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 40292
نویسنده: حسین عبیری‌گلپایگانی
تاریخ انتشار: 1402/02/18 06:38

منابع‌ طبیعی در خطر هستند

حسین عبیری‌گلپایگانی-کارشناس‌محیط‌زیست
منابع‌ طبیعی در خطر هستند

نحوه برداشت از منابع اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است. ما وقتی کالای بیکیفیت تولید میکنیم، باید منابع بیشتری برای بازتولید آن محصول خرج کنیم، بنابراین زمانی که ما برای ساختوساز از مصالح بیکیفیت استفاده میکنیم، بعد از مدتی مستهلک میشوند و مجبور هستیم دوباره برای بازسازی و ساخت مجدد آن ساختمان، کلی وقت و هزینه صرف کنیم.

حال اگر سیستم بازیافت عمرانی هم دچار ضعف و نقض باشد، این مشکل دوچندان میشود، چرا که منابعطبیعی و خدادادی محدود است و بازیافت برخی مواد هزاران سال طول میکشد، از طرفی، با استفاده بیرویه از این منابع، سرمایههای ملی برای آیندگان به نابودی کشیده میشود.گاهی بهاشتباه شنیده میشود که پسماندهای عمرانی و ساختمانی تنها از جنبه زیباسازی شهری میتوانند آلودگیهای بصری ایجاد کنند و محیطزیست را بهخطر نمیاندازند، اما نکته حائزاهمیت این است که پسماندهای ساختمانی همانند سایر زبالههای شهری میتوانند برای محیطزیست مخرب باشند، چرا که بسیاری از این پسماندها بهطورشبانه و غیرقانونی در بستر رودخانهها و دریا ریخته میشوند و با ایجاد آبگرفتگی، بهشدت گرفتن سیلابها در برخی مناطق دامن میزنند، همچنین پسماندهایی که در کنار جادهها و مسیرهای بینشهری ریخته میشوند، تصادفات و راهبندانهای طولانی را پدید میآورند.با رها کردن زبالههای ساختمانی و بیتوجهی به بازیافت آنها، بخش عظیمی از منابعطبیعی به حال خود رها میشوند و به چرخه تولید بازنمیگردند، از اینرو ضرورت دارد که در کشور ما سرمایهگذاری و فناوریهای نوین، راه خود را به این سمت پیدا کنند تا دیگر شاهد هدررفت سرمایه ملی نباشیم.ما باید با اصلاح الگوی مصرف، برداشت منابعطبیعی را کاهش دهیم و از این منابع بهطورکامل استفاده کنیم، همچنین بتوانیم بعد از تبدیل شدن این منابع به پسماند، عملیات بازیافت را بهطورکامل اجرا کنیم تا دوباره قابلاستفاده شوند.

مصالح باکیفیت، حافظ محیطزیست

متاسفانه در دهههای اخیر شاهد بیکیفیت شدن مصالح ساختمانی تولیدشده در کشور هستیم. این موضوع علاوه بر این، باعث ساختوسازهای ناایمن و غیراستاندارد میشود، برداشت از منابعطبیعی را چندبرابر میکند و در مرحله بازیافت نیز بیاستفاده میشود. لازم است، بدانیم مصالحی که بعد از ۲۰ سال مستهلک میشود، در برابر مصالح باکیفیتی که بیش از ۱۰۰ سال عمر میکند، ۵ برابر بیشتر به منابعطبیعی ضرر میرساند، از اینرو ساختوساز استاندارد با مصالح باکیفیت میتواند در حفظ منابعطبیعی ما نقش کلیدی ایفا کند.صنایع ساختمان جزو صنایع مادر است که نیاز مبرم به منابعطبیعی دارد. برای تولید هر یک از مصالح ساختمانی، هزینه و وقت زیادی صرف میشود، چرا که مواد اولیه بیشتر این مصالح از معادن کشور تهیه میشود و با هزینههای سنگین حملونقل به کارخانجات تولید مصالح ساختمانی میرسد و در نهایت، برای ساختوساز آماده میشود. با نگاهی به مراحل بازیافت پسماندهای عمرانی مشاهده میکنیم که این فرآیند بسیار کمهزینهتر و کمدردسر از تولید است و به محیطزیست کمک میکند.حجم بالای زبالههای شهری بهویژه نخالههای ناشی از تخریب بافتهای فرسوده منجر به بروز مشکلات فراوان در مناطق پرجمعیت میشوند، بنابراین توجه به بازیافت آنها بهدلیل مسائل زیستمحیطی، کمبود مکانهای دفع زباله، ایجاد منظرهای نامناسب و کمبود مصالح اولیه امری بسیار ضروری است. در حال حاضر مدیریت نخالههای ساختمانی دانشی بسیار ضروری است که با تصمیمگیری اصولی، برنامهریزی دقیق و کنترل تولید دورریزهای ساختمانی همراه است.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wzgbv