-
استاندار خراسان جنوبی خبر داد

آمادگی مرز «میل ۷۳» برای تجارت ایران و افغانستان

استاندار خراسان جنوبی در نشستی که پس از بازدید از کارخانه سیمان باقران شهرستان درمیان برگزار شد، از آمادگی مرز میل ۷۳ برای تجارت ایران و افغانستان خبر داد و گفت: همه انرژی و توان خود را برای کمک به توسعه صادرات سیمان و دیگر محصولات استان به افغانستان صرف خواهیم کرد.

به گزارش صمت از استان خراسان جنوبی، جواد قناعت بیان کرد: شرکت سیمان باقران برای استان ما، فقط یک واحد صنعتی صرف نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: کارخانه سیمان باقران علاوه‌بر نقشی که در تولید دارد، در اشتغال، معیشت، مرزداری، مرزبانی و نگهداشت جمعیت در منطقه موثر است.

وی با بیان اینکه سیمان باقران، آبروی استان و منطقه است، اظهار کرد: معرفی این مجموعه به‌عنوان صادرکننده نمونه سال ۱۴۰۰ و صادرکننده برتر طی ۳ سال متوالی جای قدردانی دارد. قناعت با اشاره به موقعیت مکانی کارخانه سیمان باقران افزود: هیچ کارخانه‌ای در کشور این اندازه به مرز نزدیک نیست و ما باید از این فرصت به نفع مجموعه، مردم منطقه و استان استفاده مطلوبی ببریم.

وی مهم‌ترین کار شرکت را بازاریابی در آن سوی مرزهای خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: بخشی از این کار به حاکمیت و دولت برمی‌گردد و بخشی هم برعهده شماست که باید با ارتباط‌گیری محقق شود.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه همه نگاه شما نباید به این مرز و کشور افغانستان باشد، افزود: اگرچه صادرات به دیگر کشورها، هزینه‌های تولید را بالا می‌برد اما باید به فکر جایگزین‌های مناسب برای افغانستان باشید تا اگر این مرز به هر دلیل بسته شود و امکان استفاده از آن از دست برود، با مشکل روبه‌رو نشوید.

وی گفت: کارخانه سیمان باقران باید با دیگر مجموعه‌های همتای خود در کشور رقابت کند و نباید در این رقابت از دیگران عقب بماند.

قناعت به مسئولیت اجتماعی به‌عنوان وظیفه هر واحد تولیدی در قبال استان اشاره کرد و گفت: کارخانه سیمان باقران هم باید در همین راستا خدماتی را به منطقه ارائه دهد.

استاندار خراسان جنوبی از مشکلات مطرح شده گفت و با تاکید بر اینکه قطع گاز کارخانه با توجه به شرایط کشور در زمان‌های خاص رقم می‌خورد افزود: مردم باید بدانند با مصرف درست گاز می‌توانند به تولید کمک کنند.

قناعت اظهار کرد: افزایش مصرف گاز، قطع گاز واحدهای تولیدی را به همراه دارد و این کار پیامدهایی همچون از بین رفتن تولید و رونق اقتصادی، بیکاری کارگران و مشکلات سرمایه‌گذاران را سبب می‌شود.

وی دستورات لازم درباره تامین سوخت یارانه‌ای جایگزین برای این واحد تولیدی را به سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان ارائه کرد و گفت: به دلیل حیاتی بودن کارخانه سیمان باقران برای منطقه باید با رفع نیازهایش کمک کنیم از تولید بازنایستد.

قناعت افزود: وقتی‌ همه موانع را برطرف کنیم و همراهی‌های لازم را داشته باشیم، آن وقت می‌توانیم این مطالبه را هم داشته باشیم که چرا همه خطوط تولید کارخانه فعال نیست.

وی بیان کرد: این کارخانه درحال‌حاضر برای ۴۰۰ نفر به شکل مستقیم و ۲ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغالزایی به همراه داشته و باید به سمتی برویم که این رقم ۲ تا ۳ برابر شود.

استاندار خراسان جنوبی به برنامه‌های شرکت سیمان باقران در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: احداث نیروگاه خورشیدی، توسعه اقدامات در راستای مسئولیت اجتماعی، احداث باند بالگرد هلال احمر، افزایش تولید سیمان آمیخته و ایجاد خط تولید پاکت سیمان از جمله برنامه‌هایی است که تا پایان سال آینده اجرایی خواهد شد.

وی افزود: درباره تخصیص زمین برای احداث مسکن کارگری پیگیری خواهد شد و از ظرفیت کارخانه و ایمیدرو نیز برای بهسازی جاده بین معادن استفاده می‌شود.

حیات کارخانه وابسته به صادرات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این بازدید با بیان اینکه کارخانه سیمان باقران واحد صادرات‌محور است، گفت: با توجه به شرایط تولید سیمان در کشور و موقعیت مکانی سیمان باقران، حیات این کارخانه وابسته به صادرات است. عباس جرجانی با اشاره به لزوم پیش‌بینی سوخت دوم به میزان کافی و کوتاه شدن مسیر دسترسی و تامین مازوت برای این کارخانه افزود: باید ذخیره و حدِ آستانه‌ای درباره سوخت دوم برای واحدهای صنعتی از جمله سیمان باقران در نظر گرفته شود تا در صورت قطع گاز، مسیر تولید در این واحدها با مشکل روبه‌رو نشده یا متحمل خسارات جبران‌ناپذیر در خطوط تولید نشود.

سخن پایانی

کارخانه سیمان باقران در سال ‌۱۳۹۶ به‌عنوان دومین کارخانه تولیدکننده سیمان در شهرستان مرزی درمیان و ۳۰ کیلومتری مرز افغانستان با هدف صادرات به این کشور به بهره‌برداری رسید.

این کارخانه دارای ۳۰ هزار سهامدار خرد است که با سرمایه‌گذاری حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن سیمان را دارد و مجوزهای لازم را برای ایجاد واحد پاکت‌زنی اخذ کرده است که با اجرای این بخش از طرح توسعه‌ای خود، زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر را فراهم می‌کند. شرکت سیمان باقران از جمله واحدهای صنعتی بزرگ و نمونه استان است که در امسال به‌عنوان صادرکننده نمونه ملی انتخاب و توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*