پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 18992
تاریخ انتشار: 1401/05/24 23:31

وضعیت سیمان در بازار نگران‌کننده شد

نوسان قابل‌توجه میان نرخ سیمان در بورس کالا و بازار آزاد در هفته‌های اخیر دردسرساز شده است.

کف نرخ این محصول در بورس کالا برابر ۳۵هزار تومان گزارش شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز نرخ هر کیسه سیمان را برای مصرف‌کننده نهایی ۵۰ هزار تومان اعلام کرده است. با این وجود، انبوه‌سازان نرخ آن را کیسه‌ای ۶۰ و مرکز آمار ۷۰ هزار تومان اعلام کرده‌اند. در روزهای اخیر، نرخ سیمان به‌گفته برخی فعالان صنعت ساختمان کمی از آرامش دور شده است. برخی کارشناسان صنعت ساختمان معتقدند در روزهایی که دولت بر تشدید فعالیت‌های ساخت‌وساز در نهضت ملی مسکن تاکید دارد، بازار این کالا باید از دست دلالان خارج شود و با سازکارهایی، از تولیدکننده به مصرف‌کننده نهایی داده شود.

وزارت راه، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سیمان

محمدمهدی حیدری، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تشکیل زنجیره تامین مصالح ساختمانی فولاد و سیمان بین وزارت راه و صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: قرار است سیمان «آمیخته» به‌جای سیمان پرتلند در ساخت‌وساز که انطباق با محیط‌زیست دارد، جایگزین شود. سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: سیمان آمیخته از منابع‌طبیعی تهیه می‌شود که مصرف این نوع از سیمان تا ۳۰درصد سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و آلودگی محیط‌زیستی نیز ندارد. وی تاکید کرد: بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سیمان خود وزارت راه و شهرسازی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت راهبری صنایع را برعهده دارد.

قیمت سیمان زیر ذره‌بین

متوسط نرخ هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان در بورس کالا در معاملات سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۸ و ۱۹ مرداد بسته به نوع، کیفیت و کارخانه سازنده آن از ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان در نوسان بود. این در حالی است که نیمه تیر امسال، سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: طبق برنامه، هر هفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود. به‌گفته این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت، فردی که در هفته گذشته هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی را از بورس کالا به نرخ ۳۶ هزار تومان خریداری کرده، حداکثر باید این محصول را به نرخ ۵۰ هزار تومان عرضه کند و بیشتر از آن خلاف است.

۴ تا ۵ درصد گران‌تر از بورس کالا

اسماعیل کاظمی، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی درباره آخرین وضعیت بازار سیمان گفت: بازار سیمان بسیار عالی است و در آرامش قرار دارد. وی ادامه داد: نرخ سیمان در مصالح‌فروشی‌ها، همان نرخ بورس کالا است و تنها با ۴ تا ۵ درصد سود متعارف فروخته می‌شود. سیدمحمد مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور درباره نرخ سیمان اظهار کرد: تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای در نرخ سیمان بین آنچه در بازار سنتی با بورس کالا کشف نرخ می‌شود، وجود دارد؛ نرخ سیمانی که به سازندگان پروژه‌های ساختمانی داده می‌شود، بسیار بالاتر از بورس کالا است. وی ادامه داد: هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان، در حال ‌حاضر در بازار ۶۰ هزار تومان است،اما در بورس کالا بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان در روز است که یک تفاوت ۳۰ تا ۴۰ درصدی دارد. رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: یکی از علل این تفاوت نرخ سیمان این است که گردانندگان پروژه‌های ساختمانی هنوز عادت نکرده‌اند تا از بورس کالا سیمان خریداری کنند یا اینکه در ایجاد هماهنگی میان زمان خرید آن از بورس کالا با تحویل محموله از تولیدکننده در زمان موردنیاز، نمی‌توانند تطبیق ایجاد کنند. وی خاطرنشان کرد: بیشتر سازندگان به‌صورت سنتی اقدام به خرید سیمان می‌کنند و انگیزه‌ای برای خرید سیمان از بورس کالا ندارند، در حالی که یک تفاوت قابل‌ملاحظه در قیمت‌ها وجود دارد؛ یکی دیگر از علل این تفاوت نرخ در بورس کالا با بازار سنتی سیمان، تمایل نداشتن کارگزاران بورس به ورود انبوه‌سازان به‌عنوان خریدار در احجام کوچک سیمان است؛ آنها مایل هستند که بیشتر برای خریداران احجام قابل‌توجه سیمان که کمابیش دلالان هستند، اقدام به خرید محصول از عرضه‌کنندگان در بورس کالا کنند.  مرتضوی ادامه داد: از آنجا که سودی که کارگزاران بورس بابت کارگزاری دریافت می‌کنند، رقم بالایی است،بنابراین کارگزاران به ثبت خرید سیمان برای سرمایه‌گذاران در این حوزه، علاقه دارند که بیشتر واسطه‌ها هستند؛ واسطه‌ها هم سیمان خریداری‌شده را بین پروژه‌های ساختمانی توزیع می‌کنند. وی یادآور شد: به‌نظر می‌رسد روش فروش سیمان در بورس، صحیح است، اما باید تمهیداتی اندیشیده شود تا واسطه‌ها به‌تدریج از این بازار حذف و مصرف‌کنندگان نهایی سیمان که همان سازندگان هستند، از این روش منتفع شوند که لازمه آن، اصلاح ساختار و سازکار فروش سیمان در بورس کالا است.

بازار میلگرد در آرامش

مرتضوی درباره نرخ فولاد و میلگرد گفت: در حال حاضر مشکل خاصی در این‌باره نداریم و قیمت‌های بهتری داریم که امیدواریم این نرخ‌های مناسب، پایدار بماند؛ حتی پیش‌بینی‌ها از کاهش بیشتر نرخ میلگرد و فولاد است. وی با بیان اینکه قرار است ۴ میلیون مسکن ساخته شود، ادامه داد: باید به بازار داخل میلگرد و فولاد توجه بیشتری شود و سیاست‌هایی که درباره محدود شدن صادرات فولاد اتخاذ شده، صحیح است.

سیمان چندنرخی شد

در حالی که بسیاری از فعالان اقتصادی بر آرامش بازار مصالح ساختمانی برای اجرایی شدن برنامه دولت مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال تاکید دارند، مرکز آمار ایران نسبت به انتشار متوسط نرخ برخی اقلام مصالح ساختمانی در بهار امسال اقدام کرد. در این گزارش، متوسط نرخ هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان پورتلند ۷۱ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام شده که در بالاترین نرخ ۹۰ و کمترین نرخ ۵۸ هزار تومان اعلام شده است. این مرکز پیش‌تر نیز متوسط نرخ هر مترمربع واحد مسکونی در تهران طی معاملات مسکن ماه تیر را ۴۵ هزار تومان اعلام کرده که با متوسط نرخ مسکن اعلامی بانک مرکزی که هر متر مسکن را ۴۲ هزار تومان برآورد کرده بود، تفاوت مثبت ۳ میلیون تومانی داشت. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3woxex