شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 98444
تاریخ انتشار: 1402/09/15 08:43

افزایش برداشت ۳۰ درصدی از مخازن آب در خشکسالی!

خبر رهاسازی 4 میلیارد و 480 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور نسبت به خروجی 3 میلیارد و 460 میلیون مترمکعبی آب سدهای کشور در مدت مشابه سال آبی قبل، گویای وضعیت نه چندان خوب منابع آبی کشور است.
افزایش برداشت ۳۰ درصدی از مخازن آب در خشکسالی!

 آبان‌ماه گذشت و برخلاف پیش‌بینی‌‎ها نه‌تنها بارش‌ها بیشتر نشد و همچنان کشور نسبت به دوره بلندمدت قریب به ۲۰ درصد کاهش بارش را تجربه کرده است بلکه نسبت به سال قبل نیز افتی ۷ درصدی مشاهده می‌شود. این یعنی آنچه دربارۀ وضعیت آب در سال آبی جاری حدس زده می‌شد حداقل تا پایان آبان‌ماه محقق نشد و احتمال ادامۀ روند کاهش نزولات حتی در فصل زمستان نیز ادامه خواهد داشت.

با این حال، گویا هر بارشی، تمام بحران آب را در ذهن جامعه و مسئولان می‌شوید و دوباره کنترل و مدیریت آب از دست در می‌رود.

در ۵۷ روز گذشته از سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۲) در مجموع ۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی ۲ میلیارد و ۳۱۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، رشدی ۴درصدی داشته است.همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، ۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی ۳ میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.در زمان حاضر با وجود ۱۹ میلیارد و ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۴۰درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۶۰درصد این ظرفیت خالی است.

در این شرایط که به گفتۀ برخی از مسئولان و کارشناسان، وضعیت بارشی کشور در چندین دهه گذشته اخیر بی‌سابقه بوده است و ظرفیت سدها از ابتدای سال تاکنون، تنها کمی بیش از ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته، از مرکز اطلاعات و داده‌ها  خبر رسیده که برداشت آب برای مصارف مختلف، با رسیدن به عدد بیش از ۴٫۵ میلیارد مترمکعب از ابتدای سال تا پایان آبان، رشدی بالای ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته داشته است.

به بیان ساده، در حالی که به دلیل بارش، موجودی سدها و منابع آبی کشور روزانه و به سرعت کاهش می‌یابد، مصرف نیز با سرعت فزاینده‌ای در حال افزایش است. این دوگانۀ نادرستی که حتی در ترسالی نیز کشور را دچار بحران آب می‌کند، در خشکسالی قطعاً صنعت و کشاورزی را دچار چالش‌های بزرگ و بخش خانگی را به محدودیت‌های جدی مجبور خواهد کرد.

منبع همت خبر


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3wjzgv