جواب منفی این کارگران به حقوق ۱۰ میلیونی
میرمیثم مصطفوی گفت: از آقای وزیر خواهش میکنم قیمت گاز را افزایش دهد تا مردم شیوه درست مصرف کردن را یاد بگیرند. نکته مهم دیگر آنکه، نیروی متخصص پیدا نمیشود. ۶ ماه است که دنبال ۱۰ نیروی متخصص میگردیم.
نمایشگاه میتواند محلی برای ارائه و معرفی یک فناوری جدید باشد و فناوری نوین و کارآمد میتواند معضل بزرگی را حل یا از شدت آن بکاهد. به گواهی آمار، سرانه بالای انرژی مصرف انرژی یکی از چالش بزرگ کشور ماست. استفاده از فناوری و محصولات روز به ویژه در حوزه تجهیزات سرمایشی و گرمایشی میتواند روشی کارآمد برای افزایش بهرهوری و کاهش مصرف انرژی باشد. نمایشگاه تاسیسات را فرصتی مناسب برای پرداختن به این موضوع مهم دیدیم و با یکی از فعالان این حوزه به گفتگو نشستیم. با گسترشنیوز همراه باشید.
معنای هوشمندسازی واقعی
شمار زیاد بازدیدکنندگان یکی از غرفهها و تنوع محصولاتش توجهم را جلب میکند. با مدیرعامل این شرکت به گفتگو مینشینم. میرمیثم مصطفوی مدیرعامل این شرکت گفت: «کار ما بالانس جریان انرژی است. متفاوت بودن دمای قسمتهای متفاوت ساختمانها، مراکز خرید و لابی خانههای بزرگ از جمله مشکلاتی است که به دلیل بالانس نبودن مداربسته، اتفاق میافتد. اگر بتوانیم در سیستمهای سرمایشی و گرمایشی؛ بالانس جریان ایجاد کنیم مصرف انرژی در موتورخانه کمتر میشود. به احتمال زیاد اسم خانه هوشمند، خانه سبز و ... را شنیدهاید. در خانههای هوشمند، شاهد خاموش و روشن شدن چراغ در هنگام ورود و خروج یا نهایتاً بالا و پایین رفتن پرده هنگام تابش آفتاب هستید ولی موضوع خیلی فراتر از این صحبتهاست. در واقع این سادهانگاری است زیرا در موتورخانه که قلب مصرف انرژی است اتفاق خاصی رخ نداده است».
مصطفوی در ادامه درخواست خود از وزیر صمت را مطرح میکند. درخواست او عجیب به نظر میرسد اما وی همانند بسیاری دیگر بر این اعتقاد است که بالا رفتن قیمت انرژی، زمینه استفاده از فناوری روز را فراهم میآورد. مصطفوی گفت: «از آقای وزیر خواهش میکنم که قیمت گاز را افزایش دهند تا مردم شیوه درست مصرف کردن را یاد بگیرند. کسانی که در حوزه ما فعالیت دارند بازرگان هستند و شیرها را وارد میکنند. البته ماهم از اتریش وارد میکنیم ولی از روش طراحی آگاه هستیم. در حال حاضر با شرکت زر ماکارون در بخش بالانس جریان و کوره پخت نان، همکاری داریم».
او در ادامه اظهار داشت: «حدود ۸ سال است که با کمک کشورهای فنلاند، اتریش و آلمان روی حوزه بالانس جریان شیرهای کنترلی فعالیت میکنیم. شیرهای چدنی و فولادی تولید میکنیم. بیشتر در حوزه تاسیسات آب و فاضلاب، پتروشیمیها و نیروگاهها فعالیت داریم. البته در بخش کشاورزی کار نمیکنیم چون قیمت محصولات ما برای حوزه کشاورزی گران محسوب میشود».
استقبال اندک پتروشیمیها
برایم سوال است که استقبال مجتمعهای بزرگ صنعتی (مثلاً پتروشیمیها) از فناوریهایی که باعث افزایش بهرهوری و کاهش مصرف میشوند چگونه بوده است؟ مصطفوی در پاسخ این سوال به خبرنگار گسترشنیوز گفت: «پتروشیمی در داستان بروکراسی گیر کرده است. در حال حاضر صنعت ما یک خلأ بزرگ دارد. داستان تحریمها، باعث بزرگتر شدن این خلا شده است. در حال حاضر بسیاری از کارخانهها بهدلیل ارزان بودن انرژی هرقدر که میخواهند انرژی مصرف میکنند. تعدادی از آنها با فناوری ۵۰ سال پیش کار میکنند».
« اکثر پتروشیمیها، نیروگاهها و ... به دنبال دلایل علمی برای خرید هستند. وقتی یک محصول جواب پسداده را میبینید همان را انتخاب میکنند. اثبات توانایی انجام این کار، زمانبر است. در حال حاضر رقیب عجیبوغریبی نداریم. این موضوع به نفع ما است زیرا قدرتچانه زنی مشتری کاهش پیدا میکند. ما هم در بخش بازرگانی فعالیت داریم هم کار تولیدی و فنی مهندسی انجام میدهیم».
نیروی ماهر پیدا نمیشود
به نظر میرسد که کشور کمکم با معضل کمبود نیروی کار به ویژه نیروی متخصص و ماهر مواجه میشود. مصطفوی در این باره گفت: «در کشور مشکل بیکاری نداریم. با مشکل جذب نیرو مواجه هستیم. نیروی متخصص پیدا نمیشود. ۶ ماه است که به ۱۰ نیروی متخصص در بخشهای فروش، کنترل کیفیت ، پژوهش و توسعه نیازمندیم. متاسفانه نمیتوانیم پیدا کنیم. آقای وزیر رفاه باید به خود ببالند چون کشور از بیکاری رنج نمیبرد. دوستان علاقهای به کار کردن ندارند. مشکل از جایی شروع میشود که نیروی کار از طریق خریدوفروش رمز ارز، اسنپ، معامله، سهام و خرید دلار میتواند درآمد بیشتری به دست آورد. برای مثال با ده میلیون تومان نمیتوان تراشکار ماهر جذب کرد چون کمتر از ۱۳ میلیون را قبول نمیکند. ۵۰ تراشکار داریم اگر برای هر نفر ۱۴ میلیون تومان پرداخت داشته باشیم بقیه نیروها هم باید در همان محدوده قیمتی دریافت کنند. البته اطمینانی وجود ندارد که در سال آینده همچنان بتوانیم با این قیمت جذب نیرو داشته باشیم».
وی در ادامه افزود: « ما ۲۰ درصد از بازار محصولات چدنی را در اختیار داریم. ضعیفتر از آن هستیم که بتوانیم صادرات داشته باشیم. متاسفانه کشور ما را به کیفیت میشناسند نه به قیمت. کار باکیفیت انجام میدهیم پس نمیتوانیم محصولات را زیر قیمت صادر کنیم. در حال حاضر امکان صادرات به آلمان را نداریم؛ فقط میتوانیم به کشورهایی مثل عراق، سوریه و ... صادرات داشته باشیم. کشورها به دنبال قیمتهای خیلی پایین هستند که برای ما قابلقبول نیست. در نقطه میانه قرار گرفتهایم؛ نه این قدر بزرگ هستیم که بتوانیم محصولات را به آلمان بفرستیم نه آنقدر کوچک که ارزان بفروشیم. در تلاش هستیم که بتوانیم به شرکت بزرگی تبدیل شویم که بتوانیم به آلمان صادرات داشته باشیم».