-
مدیرعامل سازمان بنادر اعلام کرد:

رتبه بالای ایران در بخش ناوگان دریایی دنیا/ تحول آفرینی سازمان بنادر در تسهیل فضای کسب و کار دریایی و بندری/ ظرفیت بنادر کشور به ۲۹۰ میلیون تن رسید

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رتبه بالای ایران در بخش ناوگان دریایی دنیا، گفت: با توجه به ظرفیت ۲۹۰ میلیون تنی بنادر ایران، ‌ پتانسیل بسیار مناسبی در حوزه کشتیرانی، ایجاد شده است.

رتبه بالای ایران در بخش ناوگان دریایی دنیا/ تحول آفرینی سازمان بنادر در تسهیل فضای کسب و کار دریایی و بندری/ ظرفیت بنادر کشور به ۲۹۰ میلیون تن رسید

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی اکبر صفایی در همایش اقتصاد دریامحور ایران که با حضور مدیران ارشد کشور در حوزه حمل و نقل برگزار شد، اظهار داشت: صحبت‌های خود را در سه محور حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی، سیاست‌های کلی توسعه دریامحور و بخش خصوصی فعال در حوزه دریایی، مطرح می‌کنم و امیدوار هستم با مشارکت بخش خصوصی و حمایت و سیاستگذاری صحیح دولت، شاهد رونق اقتصادی کشور در حوزه حمل‌ونقل به ویژه توسعه دریامحور باشیم .

فعالیت بیش از ۸۰ هزار فروند کشتی در دنیا

وی ادامه داد: در بخش ناوگان بین المللی، بیش از ۸۰ هزار فروند کشتی در سطح دنیا فعالیت می‌کنند و شاهد و حمل و نقل بیش از ۱۱ میلیارد تن کالا هستیم که عامل اصلی یکپارچگی و جهانی شدن اقتصاد است، عنوان کرد: حمل‌ونقل دریایی ارزان، ایمن و دارای امنیت است و رشد بخش کانتینتری موجب شده تا شاهد اعتماد هرچه بیشتر بخش خصوصی باشیم و تجار بزرگ دنیا از حمل‌ونقل دریایی استفاده کنند .

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بازارهایی که در خدمت حوزه دریایی هستند، وضعیت متفاوتی دارند، ‌ خاطرنشان کرد: در حوزه اجاره کشتی نرخ‌ها بالا است و در بخش کانتینری نیز وضعیت قیمت‌ها متفاوت شده و اتفاق رخ داده در باب‌المندب و حضور کشتیرانی‌های بزرگ باعث شده است، ظرفیت‌ها پاسخگوی عرضه نباشد و نرخ‌ها افزایش یابد .

صفایی با بیان اینکه کشتی‌سازی‌های بزرگ دنیا تا سال ۲۰۲۸ تقاضای ساخت کشتی را نمی‌پذیرند و تمامی ظرفیت آن‌ها برای ساخت کشتی پر شده است، گفت: باید بدانیم که وضعیت کشتیرانی در دنیا دستخوش تغییرات شده و باید بر اساس متغیرهای روز دنیا، حرکت کنیم .

وی با بیان اینکه هنوز قیمت کشتی بالا است و کاهش نرخ حمل و نقل در بخش کانتینری نتوانسته تاثیر خود بر قیمت کشتی را بگذارد، اظهار داشت: همچنان فاصله قیمت با حوزه اسقاط بالا است و مالکان کشتی تلاش می‌کنند از این بازار به نحو مطلوب استفاده کنند .

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) در حوزه حمل و نقل دریایی بر کاهش شدید استفاده از سولفور در بخش سوخت کشتی‌ها تاکید دارد و شعار امروز آن کربن صفر است و تلاش می‌کند در بخش عملیات کشتی‌ها استفاده از سولفور کاهش چشمگیری داشته باشد، هرچند این مسئله فشار زیادی روی مالکان کشتی وارد می‌کند .

صفایی خاطرنشان کرد: در عین حال موتورها و ژنراتورهای بزرگی طراحی شده و در کشتی‌ها به کار گرفته می‌شود تا فعالیت کشتی‌ها به صورت الکترونیک انجام شود .

۳ مفهوم متفاوت توسعه دریامحور، اقتصاد دریامحور و اقتصاد کشتیرانی

وی در ادامه به مقوله توسعه دریامحور، اقتصاد دریامحور و اقتصاد کشتیرانی اشاره کرد و اظهار داشت: این مفاهیم با یکدیگر متفاوت است و مطالعات تبطیقی در سطح بین المللی انجام شده است .

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام، ‌ تلاش بسیاری در حوزه توسعه دریامحور داشته و در نهایت سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در ۹ بند توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، ‌ عنوان کرد: مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی مسئله بسیار مهمی است و مطالعات بسیاری در حوزه تاثیرات ساحل و دریا انجام و این تاثیرات تا ۱۰ کیلومتر ثابت شده است .

منابع زنده و غیرزنده در توسعه دریامحور

صفایی با اشاره به اینکه در مورد منابع غیرزنده در مسیر تحقق توسعه دریامحور، می‌توان به نفت و گاز، مواد معدنی و فعالیت‌های پشتیبان اشاره کرد، گفت: در بخش منابع زنده؛ تولیدات اصلی آبزیان، فرآوری تولیدات آبزیان و توزیع فرآورده‌های آبزیان از جمله موارد اصلی به شمار می‌رود .

تردد سالانه ۱۴۰ هزار فروند کشتی به بنادر ایران

وی با بیان اینکه سالانه ۱۴۰ هزار فروند کشتی به بنادر ایران تردد می‌کنند، اعلام کرد: هر چند ناوگان بخش خصوصی با محدودیت تحریم روبرو هستند اما ناوگان دریایی ایران هم اکنون در بین ۲۰ تا ۱۰ کشور برتر در حوزه ناوگان دریایی است .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت ۲۹۰ میلیون تنی بنادر کشور، ‌ اظهار داشت: ظرفیت مناسبی در حوزه کشتیرانی با توجه به ظرفیت موجود بنادر کشور ایجاد شده است و نکته حائز اهمیت اینکه رشد تجارت دریابرد کشور طی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش یافته آن هم در حالی که رشد تجارت دریابرد برخی کشورها منفی، صفر یا یک تا دو درصد بوده است .

صفایی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی آماده است، عنوان کرد: در حوزه اسکله‌ها و تجهیزات اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و برخی موارد در دست ساخت است .

ایجاد قطب گردشگری دریایی در هرمزگان

وی در ادامه به ظرفیت بالای حمل‌ونقل مسافری دریایی اشاره و اعلام کرد: طی تعطیلات چند روزه منتهی به دهه فجر ( ۵ روز) تعداد قابل توجهی از مردم از بندر عباس، جزیره کیش، قشم و هرمز در استان هرمزگان بازدید کردند و در ایام نوروز میلیون‌ها مسافر دریایی در استان هرمزگان خواهیم داشت .

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ایجاد مجتمع بزرگ گردشگری دریایی در استان هرمزگان، اظهار داشت: با فعالیت‌های صورت گرفته مجموعه هرمز، بندرگاه نخل ناخدا و بندر شهید حقانی به عنوان قطب سفرهای دریایی و گردشگری در کنار قشم، فعالیت خواهند کرد؛ در بندرگاه نخل ناخدا حدود ۴ کیلومتر به سمت دریا رفته ایم و حوضچه ایجاد کرده ایم و مجموعه طرح توسعه بندر حقانی را مدنظر قرار داده ایم و بندر هرمز نیز فعالیت ها با شیلات انجام شده و کل بندر تحویل سازمان بنادر است و ۵۰ درصد ما و ۵۰ درصد شیلات کار را پیش می برد تا شرایط سفرها به صورت کامل برای مردم مهیا می شود .

جزییات سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت و روبنا در بخش دریایی و بندری

صفایی با بیان اینکه بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری با بخش خصوصی در روز حمل و نقل به امضا رسید، اظهار داشت: علاوه بر این ۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه توسط سازمان بنادر و دریانوردی با همت وزیر راه و شهرسازی و دولت تعریف شده و ۱۸ هزار میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری رسیده که بستر بسیار مناسبی برای بخش خصوصی است .

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا در حوزه زیرساخت‌ها بستر لازم را برای بخش خصوصی فراهم کند و فعالان اقتصادی بتوانند در حوزه روبنا به خوبی ورود کنند .

تسهیل فضای کسب و کار در حوزه دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به اینکه این سازمان طی یکسال گذشته در حوزه فضای کسب و کار دریایی تحول‌آفرین ظاهر شده است، توضیح داد: در حوزه دریایی، فعالیت شرکت ها در ۱۲ رسته خلاصه شده و مجوزها به سختی ارائه می شد اما تسهیل صدور مجوز را در دستور کار قرار دادیم و رسته ها به ۳۱ مورد افزایش یافت و در شورای عالی ترابری هم مصوب شد تا شاهد توسعه گستره فعالیت دریایی شرکت ها، باشیم و این روند شرایط بسیار مناسبی را برای شرکت‌های مختلف فراهم می‌کند تا در حوزه دریایی و بندری اقدام کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*