-
نشست وزرای خارجه ایران و روسیه با محور تحولات وین

آنچه در ویـن رخ داده یک تنفس کوتاه است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در نقطه اعلام توافق قرار نداریم، چون برخی مسائل کلیدی و مفتوح باقی مانده که باید تصمیمات در زمینه آنها در واشنگتن اتخاذ شود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات وین، گفت: مایلم تاکید کنم آنچه که امروز در مذاکرات وین اتفاق افتاده، یک تنفس و توقف کوتاه است.
برخی از بن‌بست یا اتمام مذاکرات نام بردند که همان شب درباره آن توضیح داده شد. این تنفس به درخواست هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک انجام شد.
خطیب‌زاده اظهار کرد: رایزنی‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد. وزیر امور خارجه کشورمان و وزرای خارجه کشورهای دیگر عضو «برجام» مدام با هم در تماس هستند.


امیرعبداللهیان به مسکو می‌رود
وی اعلام کرد: امیرعبداللهیان عازم مسکو است و محور گفت‌وگوها هم چند موضوع و تحولات در وین است. یکی دیگر از موضوعات نیز کمک ایران برای تحولات اوکراین است که همه باید مسئولانه کمک کنند تا این جنگ به مناطق دیگر سرریز نکند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دوباره تاکید می‌کنم آنچه که برای ما در این مسیر به‌عنوان چراغ راهنما خواهد بود، حرکت در چارچوب منافع قطعی ملت ایران است که براساس آن، توافق خوب مشخص می‌شود.


تاریخ مذاکره با سعودی‌ها مشخص نشده است
خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره انتشار برخی اخبار در یکی از رسانه‌های نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان پیرامون توقف مذاکرات کشورمان با عربستان از سوی ایران، گفت: دبیرخانه شورای امنیت ملی، رسانه‌ای ندارد؛ تاریخی توسط دوستان ما در عراق برای گفت‌وگوهای دوره پنجم میان ایران و عربستان سعودی اعلام شده بود و من هم در هفته‌های قبل اعلام کردم که این رفت و برگشت‌ها وجود داشته، اما این تاریخ قطعی نیست و هر وقت دو طرف درباره تاریخ توافق کنند، اعلام خواهد شد.


وین آینه رفتارهای غیرسازنده امریکا
خطیب‌زاده در واکنش به سوالی درباره تاثیر اطراف ثالث در مذاکرات احیای برجام، گفت: ما طرف ثالثی در برجام نداریم. فراموش نکنیم آنچه در وین رخ می‌دهد برای اطمینان از بازگشت قابل راستی‌آزمایی و متعهدانه‌ امریکا به برجام و تعهداتش ذیل این موافقتنامه بین‌المللی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در چند ماه اولی که بایدن رئیس‌جمهوری امریکا شد، می‌توانست با دستور اجرایی تمام آنچه رئیس‌جمهوری قبلی انجام داده بود را برگرداند، اما بایدن بعد از چند ماه مکث و بی‌عملی مسیر پیچیده مذاکرات کمیسیون مشترک برجام را انتخاب کرد و در این مسیر هم مسیر حفظ میراث شکست‌خورده ترامپ را برگزید.
خطیب‌زاده تصریح کرد: دولت بایدن در مذاکرات وین هر روز یک کنش از خود نشان داد. اشتباه این است که فکر می‌کنند می‌توانند با ضرب‌الاجل و هیجانات رسانه‌ای، ایران را از منافع حقه ملت محروم کنند. امروز وین آینه دیروز رفتارهای غیرسازنده امریکا است. موضوعات و مباحث باقیمانده بین ما و امریکا نیازمند تصمیمات سیاسی در واشنگتن است که هنوز به ما اعلام نشده و هر زمانی اعلام شود به وین برمی‌گردیم.


درخواست روسیه باید به کمیسیون مشترک برود
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه درخواست روسیه نیز باید در کمیسیون مشترک بحث شود، گفت: رویکرد روسیه و چین تا امروز سازنده بوده است.
خطیب‌زاده درباره امضای تفاهمنامه بین ایران و جمهوری آذربایجان گفت: در چند ماه گذشته با آذربایجان تماس‌های نزدیکی داشتیم و کمیسیون مشترک برگزار و سندی را امضا کردیم. اگر بتوانیم زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنیم تسهیلات جدیدی را در مسیر ترانزیتی ایجاد می‌کنیم.
وی همچنین درباره رفتار امریکا در مذاکرات وین گفت: امریکا باید اول برادری خود را ثابت و بعد ادعای ارث و میراث کند! امریکا عضو برجام نیست که درباره اعضای برجام صحبت کند. رویه‌های برجام کاملا روشن است و همه باید کمک کنیم با یک تصمیم جمعی به نتیجه برسیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: امریکا درخواست‌های عجیب و غریبی در ۱۱ ماه به کمیسیون مشترک داده است.


دولت سیزدهم معطل وین نیست
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی درباره زمان انتظار ایران برای پاسخ امریکا به مطالبات کشورمان در مذاکرات وین، گفت: ما در دولت آقای رئیسی دو مسیر را پیگیری کردیم که مسیر اول مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها است. هیچ چیز در دولت سیزدهم معطل گفت‌وگوها در وین نیست و نخواهد بود.
وی افزود: مسیر دومی که پیگیری می‌شود و وزارت امور خارجه نیز مسئول آن است، رفع تحریم‌ها است؛ مادامی که امید داشته باشیم حقوق ملت در چارچوب خطوط قرمز تعیین شده و مصالح اندیشیده شده، حفظ می‌شود در وین حضور خواهیم داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش قطر و مکالمات تلفنی وزرای خارجه‌ دو کشور، گفت: قطر از دوستان ما است و مثل برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس حساسیت بالایی دارد و با حساسیت تحولات را پیگیری می‌کند.
خطیب‌زاده درباره سفرهای خارجی آتی امیرعبداللهیان گفت: سفر به لبنان و چند کشور در حوزه‌ شامات و همچنین چند سفر منطقه‌ای از جمله شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در پاکستان در دستور کار است.


روسیه به مذاکره برگردد
سخنگوی‌ فراکسیون مستقلین ولایی شورای اسلامی نیز با اشاره به بررسی آخرین تحولات مذاکرات وین در جلسه این فراکسیون گفت: در این جلسه تاکید شد روسیه باید به مذاکرات برگشته و به تعهداتش پایبند باشد. امریکا و اروپا هم زیاده‌طلبی و خودخواهی را کنار بگذارند.
محمدعلی محسنی بندپی در توضیح جلسه اخیر فراکسیون مستقلین گفت: در این جلسه موضوع مذاکرات و جنگ اوکراین مورد بررسی قرار گرفت و تاکید شد باید امریکا و اروپا خودخواهی و زیاده‌طلبی خود را کنار گذاشته و تضمین‌های لازم را بدهند.
وی افزود: روسیه هم باید باوجود جنگ با اوکراین به مذاکره برگردد و به خاطر شرایط کشورش مذاکره را متوقف نکند، بلکه به تعهداتش پایبند باشد. حفظ منافع و مصالح کشور نیز باید در اولویت تیم مذاکره‌کننده قرار گیرد و از هرگونه عافیت‌طلبی امریکایی‌ها و غربی‌ها جلوگیری شود.
محسنی بندپی تاکید بر نظارت دولت بر بازار و تامین کالاهای اساسی مردم در ایام عید را از دیگر موارد مطروحه در جلسه فراکسیون مستقلین بیان کرد. او ادامه داد: تا زمان تأمین مطالبات قانونی و منطقی خود و دستیابی به «توافق قوی» در مذاکرات وین باقی خواهیم ماند.


دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*