-

ورق روغنی چیست؟

دومین دسته بندی ورق های فولادی مربوط به محصولات سرد یا روغنی می باشد. ماده اولیه این محصول ورق سیاه اسیدشویی شده می باشد و از طریق فرآیند نورد سرد تولید می گردد. این فلزات در مقایسه با شیت های گرم از کیفیت بالاتری برخوردار می باشند.

ورق روغنی چیست؟

دومین دسته بندی ورق های فولادی مربوط به محصولات سرد یا روغنی می باشد. ماده اولیه این محصول ورق سیاه اسیدشویی شده می باشد و از طریق فرآیند نورد سرد تولید می گردد. این فلزات در مقایسه با شیت های گرم از کیفیت بالاتری برخوردار می باشند. در واقع هدف از تولید این فلزات، دستیابی به محصولاتی با کیفیت بالا از نظر مقاومت و سطح ظاهری و در عین حال ضخامت پایین است.

بر خلاف محصولات گرم، شیت های سرد از نظر گرید تنوع چندانی ندارند، اما همان چند گرید اصلی بیشترین کاربرد را به خصوص در صنعت های کوچک، اما مهم به خود اختصاص می دهند. از اصلی ترین گریدهای این فلزات می توان به انواع ST12 ، ST13 و ST14 اشاره کرد که هر کدام با کیفیت های 1 تا 3 عرضه می شوند.

ضخامت ورق های روغنی بسیار پایین می باشد و از 3/0 میلی متر تا 3 میلی متر متغیر است. این محصولات از نظر ظاهری، دارای یک سطح درخشان، صاف و صیقلی می باشند و بر اساس ضخامت و سطح، دارای قابلیت رنگ پذیری و انعطاف پذیری بسیار مطلوبی هستند. از این رو برای مصارفی که علاوه بر سطح ظاهری، کشش و ضخامت پایین مد نظر است، از این فلزات استفاده می کنند.

لازم به ذکر است فرآیند نورد سرد به علت داشتن مراحل طولانی تر و پر فشار، مقاومت بالاتری را برای محصولات نهایی ایجاد می کند. همچنین ورق های روغنی به دو صورت روغن اندود شده و روغن اندود نشده و انواع سطح ظاهری مات و براق تولید و عرضه می شوند. عرض آن ها نیز مانند سایر ورق های فولادی در دو اندازه رایج 1000 و 1250 میلی متری قرار دارد.

فرآیند تولید ورق روغنی

همان طور که اشاره شد، ورق روغنی از طریق فرآیند نورد سرد و دمای معمول فضا تولید می شود، اما پیش از طی این مراحل سطح ورق های گرم باید اسیدشویی شوند؛ زیرا ورق های سیاه به علت نداشتن لایه محافظت کننده، پس از قرارگیری در مجاورت هوای آزاد، لایه های آلودگی و اکسیداسیون را به راحتی جذب می کنند.

پس سطح آن ها را با استفاده از فرآیند اسیدشویی و اسیدهیدروکلریک از هر گونه لایه چربی و ناخالصی پاکسازی می کنند. لازم به ذکر است دما در این فرآیند 50 تا 85 درجه سانتی گراد است.

مرحله بعدی شستشوی آبشاری ورق های اسیدشویی می باشد که شامل دو تانک 5 مرحله ای و سیرکوله 6 مرحله ای است تا اضافات اسید نیز از سطح آن ها حذف شود. تانک های سیرکوله آب مورد نیاز هر قسمت را تأمین کرده تا شستشوی ورق ها به صورت آبشاری انجام گردد. در نهایت سطح ورق ها خشک می گردد.

در قسمت بعدی نوبت به مرحله نورد سرد می رسد که در دمای زیر تبلور انجام می شود و دارای غلطک های رفت و برگشتی می باشد. این غلطک ها با ایجاد فشار و کشش بسیار زیاد به ورق ها، سبب کاهش ضخامت آن ها تا میزان مورد نظر خواهند شد. سپس سطح فلزات در مرحله بعدی با استفاده از روش الکترولیتی شستشو داده می شود تا در صورت وجود ناخالصی پاکسازی گردد.

تا این مرحله می توانید علت بالاتر بودن قیمت ورق روغنی را نسبت به سایر فلزات گرم و اسیدشویی حدس بزنید. آن ها مراحل بیشتری را در مقایسه با سایر ورق ها طی می کنند و طبیعی است که نرخ بیشتری نسبت به آن ها داشته باشند. کلاف های سرد در این مرحله به خط نورد بازپخت وارد شده تا زمان عملیات حرارتی کاهش یافته و کیفیت محصولات بیشتر شود. در این مرحله خواص متالورژیکی و مکانیکی محصولات سرد بازیابی می شود.

سپس ورق ها وارد مرحله نورد پوسته ای شده تا اگر فرم ناخواسته ای در مرحله بازپخت بر روی آن ها ایجاد شده باشد، از بین برود. در نهایت پس از گذشت شیت ها از آزمایش های مختلف، به صورت رول یا شیت درآمده و بسته بندی می گردند. در ادامه به بررسی گفته های سایت های مهم جهان در رابطه با ورق روغنی صحبت می کنیم.

سایت Alibaba درباره ورق های روغنی می گوید:

Before purchasing a oil steel sheet , it is essential to consider some properties. These properties include conductivity, corrosion resistance, density, hardness, and impact resistance. First of all, metal sheets are thermal conductors. Therefore, sheets with low conductivity are ideal for insulation, while those with high conductivity are used in applications like refrigeration. Secondly, it is essential to consider the density of the metal plate because it will determine how much a component of a specific size will weigh. This property is vital in the aerospace and automotive industry, where weight matters.

ترجمه:

قبل از خرید ورق فولادی روغنی، توجه به برخی خواص ضروری است. این خواص عبارتند از رسانایی، مقاومت در برابر خوردگی، چگالی، سختی و مقاومت در برابر ضربه. اول از همه، ورق های فلزی رسانای حرارتی هستند. بنابراین، ورق هایی با رسانایی کم برای عایق کاری ایده آل هستند، در حالی که ورق هایی با رسانایی بالا در کاربردهایی مانند تبرید استفاده می شوند. ثانیاً، در نظر گرفتن چگالی صفحه فلزی ضروری است زیرا تعیین می کند که یک جزء از یک اندازه خاص چقدر وزن دارد. این ویژگی در صنعت هوافضا و خودروسازی، جایی که وزن اهمیت دارد، حیاتی است.

سایت buymetalonline درباره تولید ورق های روغنی می نویسد:

The process of making hot rolled by dipping the steel sheet into exactly the right acid, the oxide is dissolved and the metal is de-scaled. The 'scale jacket' that's removed is a very thin layer, usually a tiny fraction of a centimetre thick, but it makes all the difference to the finished product's appearance: metal with scale has a grey, dull appearance, whereas that which has been pickled comes out with a gleaming sheen. Once the scale is gone, pickled steel is rinsed, before being given an extra layer of protection from the elements in the form of an oil barrier .

ترجمه:

فرآیند تولید نورد گرم با فرو بردن ورق فولادی دقیقاً در اسید مناسب، اکسید حل شده و فلز رسوب زدایی می شود. ژاکت رسوبی که برداشته می‌شود، یک لایه بسیار نازک است، معمولاً کسری کوچک از یک سانتی‌متر ضخامت دارد، اما تمام تفاوت‌ها را در ظاهر محصول نهایی ایجاد می‌کند: فلز با رسوب ظاهری خاکستری و کدر دارد، در حالی که آن چیزی که ترشی شده است. با درخشندگی درخشان بیرون می آید. هنگامی که فلس از بین رفت، فولاد ترشی شسته می شود، قبل از اینکه یک لایه محافظتی اضافی در برابر عناصر به شکل یک مانع روغنی به آن داده شود.

سایت آهن اینفو درباره ورق های روغنی می نویسد:

محصولات سرد یا روغنی دارای مقاومت بالا (به علت مقاوم سازی لایه سطحی در نورد سرد)، کیفیت ظاهری بالا نسبت به شیت های سیاه و همچنین فرآیند تولید سریع ‌تر و راحت ‌تر، برای استفاده در صنایعی همچون اتومبیل سازی و لوازم خانگی می باشند و در گریدهای مختلف بسیار مورد توجه هستند و قیمت ورق روغنی بر قیمت محصولات تولید شده از آن تاثیر گذار است.

ضخامت ورق روغنی در فرایند نورد سرد با روش کشش و فشرده سازی، کاهش پیدا می یابد و جهت جلوگیری از زنگ زدگی سطحی این محصولات تولیدی و حفظ شدن ظاهر درخشان در انتهای خط تولید، سطح آن ها با روغن آغشته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*