شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 97765
تاریخ انتشار: 1402/09/06 05:49

روشی نوین برای کاهش قربانیان زلزله در تهران

در این متن به روشی نوین برای کاهش قربانیان زلزله با استفاده از متریال جدید وال مش و مزایای استفاده از این متریال پرداختیم.
روشی نوین برای کاهش قربانیان زلزله در تهران

اقدامات و تحقیقات بسیار زیادی در علم زمین شناسی انجام شده‌اند که بتوان از طریق آن‌ها ویژگی‌های حرکات داخل زمین را ارزیابی کرد. این تحقیقات می‌توانند در کاهش تلفات زلزله‌های احتمالی تهران مفید باشند. با توجه به اطلاعاتی که از این تحقیقات به دست آمده است، می‌توان سازه‌ها و ساختمان‌های ضد زلزله ساخت و روشی نوین برای کاهش قربانیان زلزله در تهران معرفی کرد.

اگرچه که زمین لرزه‌ها از طریق اثرات جانبی‌شان مثل: سونامی، آتش سوزی، گسیختگی و رانش زمین می‌توانند ویرانی‌های زیادی را پدید آورند، اما بیشترین آمار تلفات به دلیل فروریختن ساختمان‌های ساخته شده توسط انسان، طی تکان‌های شدید زمین است.

از همین رو، موثر‌ترین راه برای کاهش قربانیان زلزله از دیدگاه مهندسی، طراحی و ساختن سازه‌هایی است که در مقابل تکان‌های شدید زمین مقاوم باشند و در صورت فرو ریختن کمترین آسیب را برسانند.

                           توسعه سازه‌های مقاوم

 

توسعه و گسترش ساخت سازه‌های مقاوم

توسعه طرح‌های ساخت سازه‌های ساختمانی که در برابر نیروی رانش زمین و زلزله مقاوم باشند، تنها بر اساس طراحی نقشه خطر یا پیروی از تحلیل‌های لرزه نگاری امکان پذیر است.

همانطور که می‌دانید استان تهران در میان گسل‌ها واقع شده است. از همین رو ساخت ساختمان های ضد زلزله می‌تواند به طرز چشمگیری در کاهش قربانیان زلزله تاثیر گذار باشد. اغلب کشور‌ها تحلیل‌های لرزه نگاری و پیروی از اصول نقشه خطر را به ساختمان‌های بزرگتر، پرهزینه‌تر و پرریسک‌تر اختصاص می‌دهند. در واقع این منافع اقتصادی هستند که هدف را تعیین می‌کنند. آسیب‌هایی که ممکن است به افراد یا بافت شهری بخورد، در نظر گرفته نمی‌شود. درحالی که برای کاهش قربانیان زلزله در کلانشهرهایی مانند تهران، کافیست تمامی‌ ساختمان‌های محلی از این روش نوین استفاده کنند.

بخش مهمی‌ از آنچه در تصمیمات مهندسی در مورد طراحی، توسعه و بازنگری آیین‌نامه‌های طراحی مقاوم در برابر زلزله انجام می‌شود، مربوط به علم لرزه‌نگاری است. این فاکتور‌ها شامل: اندازه‌گیری امواج لرزه‌ای، مطالعات میدانی شدت، آسیب و احتمال وقوع زلزله می‌باشد.

همچنین با کنترل شرایط پس از لرزش نیز می‌توان به کاهش قربانیان زلزله کمک کرد. در ادامه این متن می‌خواهیم به روشی نوین اشاره کنیم. این روش علاوه بر کاهش قربانیان زلزله می‌تواند سرمایه گذاری مفیدی برای آینده ساختمان سازی در تهران باشد.

وال مش مصالح ساختمانی جدید در آینده

 

استفاده از وال مش در ساخت و ساز‌های مدرن

وال مش یک مصالح ساختمانی نوین در حوزه ساخت سازه‌های مقاوم در برابر زلزله است که به کاهش قربانیان زلزله کمک می‌کند.

وال مش چیست؟

بتن مسلح نساجی یا وال مش که اولین بار در دهه 1990 رونمایی شد، یک مصالح ساختمانی نوظهور و در حال گسترش است. این ماده می‌تواند در همه عرصه‌های ساختمان سازی حضور داشته باشد. وال مش یک متریال کامپوزیتی جدید است که از ترکیب بتن ریزدانه و پارچه نساجی ساخته می‌شود. پارچه نساجی در این مصالح حکم همان آرماتورهای سنگین قدیمی را دارد. در واقع می‌توان گفت وال مش یک متریال سیمانی است که در آن تقویت کننده هایی از جنس پارچه‌ نساجی با مقاومت بالا استفاده می‌کنند.

استفاده از پارچه به جای میلگرد باعث سبک شدن این مصالح شده که آن را به بهترین گزینه برای سازه‌های ضد زلزله تبدیل کرده است. وال مش سبک، مستحکم، پایدار و با طول عمر بالا می‌باشد.

مزایای استفاده از وال مش در ساخت و ساز

همانطور که پیشتر گفتیم استفاده از متریال‌های سبک و رعایت اصول نقشه خطر در شهر‌های زلزله خیز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش قربانیان زلزله داشته باشد. از همین رو در ادامه به برخی مزایای استفاده از این متریال اشاره خواهیم کرد:

  • وال مش به خوبی با خوردگی میلگرد‌ها درون بتن مقابله کرده است.
  • به دلیل مقاومت بالای الیاف نساجی، بتن انعطاف پذیرتر و با دوام‌تر می‌شود.
  • از این متریال می‌توان برای سازه‌های باریک مانند ستون‌ها و... استفاده کرد.
  • انقباض کمی ‌دارد.
  • مقاومت کششی و فشاری بالایی دارد.
  • مقاومت در برابر یخ زدگی بهتری دارد.
  • دوستدار محیط زیست است.

 

نوین وال مش

 

"نوین وال مش" تولید کننده برتر وال مش در ایران

مصالح ساختمانی متعارف امروز قادر به پاسخگویی نیازهای صنعت ساخت و ساز عصر جدید نیستند. با رشد جمعیت در کلانشهر‌هایی مثل تهران و ریسک وقوع بلایای طبیعی مانند زلزله، سازندگان و طراحان هرروز به دنبال خلق روش‌های نوین برای جلوگیری و کمتر کردن شمار قربانیان زلزله هستند.

تقویت اکستایل یا استفاده از وال مش، یکی از همین پیشرفت‌هایی است که می‌توان به جای آرماتور بندی‌های فولادی معمول از آن‌ها استفاده کرد. TRC انعطاف پذیری بالایی دارد که به طراحی سازه تنوع بیشتری می‌دهد.

همچنین جایگزین کردن آرماتور‌های فولادی معمولی با الیاف نساجی نه تنها به کاهش قربانیان زلزله در تهران کمک می‌کند، بلکه باعث پدیدار شدن طرح‌های خلاقانه در عرصه ساخت سازه‌های گرد می‌شود. حمله اسیدی و خوردگی میلگردها در وال مش وجود ندارد. این ویژگی وال مش را مقاوم‌تر می‌کند و به ایجاد ساختمان‌هایی مقاوم، ضد زلزله و دوستدار محیط زیست کمک می‌کند.

از همین رو امروز برند نوین وال مش در حوزه طراحی تولید و اجرای این روش نوین ساختمان‌سازی پیشرو است. یکی از اولین کمپانی‌هایی که از این روش برای ساخت سازه‌های ضد زلزله در تهران اقدام کرد، برند نوین وال مش می‌باشد.

نوین وال مش با بهره گیری از طراحان حرفه‌ای و استفاده از با کیفیت‌ترین متریال‌ها به یکی از محبوب‌ترین برند‌های فعال در حوزه ساخت و ساز سازه‌های سبک تبدیل شده است. شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به وبسایت نوین وال مش و گشت و گذار در وبلاگ این مجموعه نمونه کار‌ها و طراحی‌های این گروه را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید از طریق ارتباط آنلاین یا تلفنی با کارشناسان نوین وال مش در ارتباط باشید و درباره طراحی، تولید و اجرا و هزینه‌های این متریال جدید اطلاعات کسب کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qwajn