-

سرمایه‌گذاری برای طراحی و تولید خانواده موتور

گروه خودروسازی سایپا و بانک تجارت با امضای تفاهمنامه مشترک، توسعه همکاری‌ها به‌ویژه در زمینه زنجیره تامین صنعت خودرو را در دستور کار قرار دادند.

این تفاهمنامه‌ها که به امضای سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، هادی اخلاقی مدیرعامل بانک تجارت، علی‌اصغر حسن‌زاده مدیرعامل سازه‌گستر و عباس شهریاری مدیرعامل مگاموتور رسید، زمینه همکاری‌های بیشتر و توسعه تعاملات گروه خودروسازی سایپا و بانک تجارت را فراهم می‌آورد.

کاهش آینده‌فروشی در سایپا

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این آیین به همکاری سازنده این گروه خودروسازی و بانک تجارت اشاره و اظهارکرد: امیدواریم با حضور مدیرعامل جدید بانک تجارت این همکاری‌ها توسعه و پیشرفت بیشتری داشته باشد. به‌گزارش سایپانیوز، سیدجواد سلیمانی گفت: سایپا در انتهای سال ۹۷ بیش از ۵۰۰ هزار خودرو پیش‌فروش شده داشت که امروز به کمتر از ۲۰۰ هزار خودرو رسیده و این موضوع نشان از کاهش آینده‌فروشی سایپا دارد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه از ۵۰۰ هزار تعهد سایپا در پایان سال ۹۷ بیش از ۳۰۰ هزار تعهد، معوق بود، گفت: هزینه مالی سایپا در آن زمان چند هزار میلیارد تومان در سال بود که بیش از ۵۰ درصد آن به این تعهدات معوق ارتباط داشت و در شهریور امسال با صفر شدن معوقات، هزینه‌های مالی سایپا نیز کاهش چشمگیر داشت. سلیمانی ادامه داد: با توجه به ضعف گذشته سایپا در زمینه قوای محرکه، برنامه‌ای تدوین شده که با سرمایه‌گذاری در مگاموتور، طی دو سال آینده سایپا صاحب یک خانواده موتور مناسب و به‌روز برای محصولات خود خواهد شد.

پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید

مدیرعامل بانک تجارت نیز در ادامه این آیین با اشاره به اینکه سوابق همکاری بانک تجارت با صنعت خودرو در سال‌های اخیر رشد و ارتقای قابل‌توجهی را نشان می‌دهد، افزود: باعث خرسندی است که بانک تجارت به‌عنوان تسهیلگر بخش تولید، ارتباط فراگیر و مستمری با صنعت خودرو، به‌ویژه گروه خودروسازی سایپا برقرار کرده است و با استقبالی که سایپا نشان داده، این ارتباط عمق و ارتقای بیشتری پیدا کرده است. هادی اخلاقی با بیان اینکه پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید، یکی از برنامه‌های محوری بانک تجارت است، ادامه داد: گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان شریک استراتژیک بانک تجارت مطرح است و توسعه تعامل دوجانبه با این شرکت در دستور کار این بانک قرار دارد. امیدواریم بتوانیم نقش خود را به‌عنوان یکی از حامیان اصلی تولید در کشور ایفا کنیم. اخلاقی با اشاره به شرایط سختی که در دو سال گذشته برای اقتصاد کشور به‌ویژه صنعتگران حوزه خودرو وجود داشته، افزود: در اواخر سال ۹۷ و در مسئولیت قبلی دیداری با مدیرعامل و معاونان مالی و اقتصادی سایپا داشتم که گزارش‌های ناامیدکننده‌ای از وضعیت این شرکت ارائه کردند اما امروز اخبار بسیار مثبتی از تحول و توسعه در سایپا می‌شنویم که مایه مباهات و امیدواری است.

قوای محرکه سایپا چه ویژگی‌هایی دارد؟

گروه خودروسازی سایپا که از پایان سال ۱۳۹۹ عرضه شاهین دنده‌ای را آغاز کرده تا امروز بیشترین و بالاترین سطح گارانتی را در میان خودروهای ملی جدید به مشتریان خود اعطا کرده است. درست یک سال پیش از این بود که اعلام شد شاهین قرار است با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و درعین‌حال هشت‌سوپاپه تولید شود. همزمان با آغاز تولید آزمایشی خودرو شاهین در شرکت سایپا، روند تولید موتور نیز آغاز شد و نسبت به قبل سرعت بیشتری گرفت. بدین‌منظور با تکیه بر دانش و توان داخلی، پروژه توسعه موتور جدید برای پلتفرم SP طراحی شد و به‌صورت کاملا بومی به مرحله تولید رسید. یکی از دستاوردهای پروژه موتور شاهین، ساخت نمونه تمام قطعات توسط تامین‌کنندگان داخلی بود که این امر برای بار نخست در تاریخ صنعت خودرو کشور محقق شد. قطعات این موتور، آزمون استاندارد عملکرد مطلوب پیشرانه را با موفقیت به پایان رساندند و در نهایت این موتور با تکیه بر توان علمی کارشناسان معاونت تحقیق و توسعه مگاموتور به مرحله تولید رسید.

طراحی قطعات و سیستم‌های اصلی

طراحی قطعات و سیستم‌های اصلی موتور M۱۵TC که بخشی از آن شامل مجموعه بلوک، مجموعه سرسیلندر، مجموعه پیستون و رینگ‌های پیستون، پمپ آب و پمپ روغن، کاتالیست متناسب با سطح استاندارد آلایندگی یورو ۵ و مجموعه میل‌لنگ بوده، توسط سایپا انجام شده است. تمامی این قطعات و سیستم‌های اصلی موتور، جدید و متناسب با شرایط خودرو شاهین طراحی شده است. عملیات توسعه احتراقی این موتور با هدف دستیابی به حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر از دور ۱۷۵۰ تا ۴۲۵۰ و بیشینه توان ۱۱۰ اسب‌بخار در دور ۵ هزار اجرا شد و در ادامه برای انجام آزمون‌های عملکردی و تست‌هایی همچون کالیبراسیون، ABS، AIRBAG و خنک‌کاری روی نمونه‌های اولیه خودرو شاهین قرار گرفت.

سیستم انتقال قدرتی که برای آن در نظر گرفته شد نیز ۵F۱۸ بود. این جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی که مکانیزم کابلی را با قالبی متفاوت به همراه دارد، از فناوری ساخت بالاتری نسبت‌به سایر رقبای هم‌قیمت خود برخوردار بوده و ساختار تعویض دنده جدید در آن رعایت شده است.

بهبود عملکرد فنی در پیشرانه شاهین

نسخه اصلاح‌شده و ارتقایافته موتور M۱۵ با کمک فناوری توربوشارژ تقویت شده است و کوئل‌های متفاوتی نسبت به نسخه‌های به‌کاررفته در خودروهای پیشین سایپا دارد که در مجموع تنفس این موتور هشت‌سوپاپه را در دورهای بالاتر تسهیل می‌کند. این موتور ۱۱۰ اسبی، گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر را تولید می‌کند. در اینجا باید در نظر داشت کشش هر خودرو نه‌تنها در عدد اسب‌بخار، بلکه در میزان گشتاور، وزن خالص و عملکرد گیربکس آن تعریف می‌شود. درحالی‌که بازه قدرت عمده سدان‌های فراتر از ۴.۴ متری داخلی به حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاورشان به حدود ۱۴۲ تا ۱۵۸ نیوتن‌متر می‌رسد، شاهین در فاز نخست تولید خود با حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر و گیربکس پنج‌سرعته دستی قدم به میدان گذاشت که نویددهنده کشش قابل‌توجه این خودرو با پیشرانه توربو است.

یکی دیگر از مزایای فنی شاهین، ورود سریع‌تر کشش و شتاب به مدار فنی این خودرو به‌واسطه سیستم توربو نصب‌شده روی پیشرانه ۱.۵ لیتری آن است. در خودروهای هم‌قیمت تنفس طبیعی، عموما حداکثر گشتاور روی دور موتور ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ وارد مدار می‌شود، اما در جدیدترین بروزرسانی‌های پیشرانه شاهین، حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتن‌متر از دور موتور ۲۵۰۰ در دسترس است و به این صورت در بازه گسترده‌تری نسبت به خودروهای رقیب می‌توان از حداکثر کشش در این خودرو بهره برد. هرچند دسترسی به این میزان گشتاور در دور موتور ۲۵۰۰ نسبت به گذشته که در دور موتور ۱۸۰۰ قابل دسترس بود، سبب کندی نسبی در شتاب‌گیری اولیه شده است، اما درعین‌حال، دیرتر وارد شدن توربو در مدار سبب افزایش طول عمر پیشرانه و کاهش فشار روی آن می‌شود.

از سوی دیگر، شاهین با وزن خالص ۱۲۷۸ کیلوگرم نزدیک به ۹۰ کیلوگرم از سدان‌های قدیمی صنعت خودرو ایران در همین ابعاد سبک‌تر است و با طراحی آیرودینامیک خود، کشش و عملکرد فنی قابل‌قبولی را ارائه می‌دهد.

بالاترین سطح گارانتی برای قوای محرکه

گروه خودروسازی سایپا که از پایان سال ۱۳۹۹ عرضه شاهین دنده‌ای را آغاز کرده تا امروز بیشترین و بالاترین سطح گارانتی را در میان خودروهای ملی جدید به مشتریان خود اعطا کرده است.

بررسی مدت‌زمان و نحوه پوشش گارانتی نشان می‌دهد که این سدان ملی، ضمانت طولانی‌تری را برای بخش قوای محرکه نسبت به رقبای همکلاس خود دارد. شاهین با وجود اینکه به‌عنوان یک سدان توربوشارژ شناخته می‌شود، دارای گارانتی ۶۰ هزار کیلومتری است و نسبت به رقبا ۲۰ هزار کیلومتر ضمانت قوای محرکه بیشتری دارد. این امر نشان‌دهنده آن است که سایپا با نگاهی به آینده در شرایط تحریم و از سوی دیگر با هدف ایجاد اطمینان‌خاطر برای مشتریانش، گارانتی خودرو جدید خود را نسبت به بیشتر محصولات داخلی افزایش داده و سطح پوشش و خدمات جدیدی را برای خریداران شاهین در نظر گرفته است. این در حالی است که رقبای جدید شاهین دنده‌ای با گارانتی پایه وارد بازار شده‌اند و ضمانت فنی کمتری را نسبت به محصول جدید سایپا دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین