-
مس در آستانه شکست رکورد ۱۲ هزار دلاری است

دوراهی سقوط یا صعود؟

مس طی هفته‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ وارد مسیر رشد نرخ شد؛ هرچند این روند افزایشی در آستانه برگزاری نشست فدرال رزرو و در انتظار اخذ تصمیمات انقباضی معکوس شد و فلز سرخ اندکی عقب‌نشینی قیمتی داشت. در این شرایط گلدمن ساکس برآورد می‌کند روزهای خوش فلز سرخ در امسال میلادی به پایان نرسیده و مس طی سال ۲۰۲۲ به رکورد تاریخی نرخ یعنی ۱۲ هزار دلار به ازای هر تن خواهد رسید؛ اما سیتی بانک نظری مخالف داشته و تحلیلگران این بانک برآورد می‌کنند که مس در هفته‌های پیش‌رو با تعدیل نرخ متاثر از ورود محموله‌های روسیه به بازار مواجه خواهد شد.

به گزارش اکوایران، بهای مس در بازارهای جهانی با برگزاری نشست دو روزه فدرال رزرو که بیست‌وچهارم ژانویه آغاز شد کاهش یافت. این کاهش نرخ در معاملات اصلی بورس فلزات لندن، بورس آتی شانگهای و معاملات آتی بورس کامکس ایالات متحده امریکا به چشم می‌خورد و تا پایان این ماه نیز ادامه یافت.

گلدمن ساکس همچنان خوش‌بینی خود به فلز سرخ را حفظ کرده و انتظار دارد مس طی امسال میلادی به رکورد تاریخی ۱۲ هزار دلار به ازای هر تن برسد. این بانک برآورد می‌کند مس در امسال با کسری عرضه ۱۹۷ هزار تنی روبه‌رو شود و این موضوع از رشد قیمتی آن حمایت کند.

تعدیل ۸ درصدی با عرضه مس روسیه

سیتی بانک از جمله موسساتی است که دیدگاه خوش‌بینانه‌ای نسبت به فلز سرخ ندارد و معتقد است اصلاح نرخی ۸ درصدی برای فلز سرخ طی ۲ ماه پیش‌رو رخ می‌دهد. تحلیلگران سیتی بانک برآورد می‌کنند با اتمام زمان وضع عوارض ۱۰ درصدی روی صادرات مس روسیه، صادرات این محصول از سوی روس‌ها سرعت‌ بیشتری به خود بگیرد و این موضوع از رشد قیمتی در این بخش حمایت کند.

سیتی‌بانک برآورد می‌کند روسیه با وضع عوارض صادراتی توانسته باشد ۱۵۰ هزار تن مس تصفیه‌شده ذخیره کرده باشد. این محصول باید در ۳ ماهه ابتدایی امسال وارد بازار شود. وارد شدن این محموله‌های مس می‌تواند بر ذخایر قابل تحویل مس در بورس فلزات لندن بیفزاید و زمینه رشد قیمتی این فلز را به وجود آورد.

مصرف ۴ برابری مس در خودروهای برقی

افزایش تولید خودروهای الکتریکی میزان تقاضا برای مس را در بازارهای جهانی افزایش می‌دهد و سیگنال‌هایی را روانه بازار خرید و فروش این فلز سرخ می‌کند. حدود ۳ درصد تقاضا برای مس طی سال ۲۰۲۱ مربوط به باتری خودروهای الکتریکی بود؛ با افزایش تولید این خودروها تقاضا برای این فلز نیز افزایش قابل ملاحظه خواهد داشت چراکه میزان مصرف مس در باتری خودروهای برقی ۳ تا ۴ برابر میزان مصرف مس در باتری خودروهای بنزینی و گازوئیلی است. بیشترین تقاضا برای مس از سوی خودروهای برقی مربوط به قراضه‌های عیار بالا می‌شود.

خودورهای الکتریکی سبک با باتری ۱۰۰ کیلوواتی، ۳ تا ۴ برابر خودروهای بنزین و گازوئیلی مس مصرف‌ می‌کنند. در خودروهای احتراق داخلی برای تولید باتری و موتورهای ولتاژ بالا ۸۰ تا ۸۵ کیلوگرم مس به کار می‌رود؛ میزان مصرف مس در باتری و موتور ولتاژ پایین نیز ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم است. این در حالی است که در خودروهای هیبرید پلاگین برای انواع موتور سبک میزان مصرف مس برای باتری حدود ۶۰ کیلوگرم و برای خودروهای ولتاژ بالا همانند هامر میزان مصرف مس در باتری ۲ برابر میزان مس مصرفی در خودروی سبک است.

موسسه وود مکنزی برآورد می‌کند میزان تقاضای مصرفی برای مس از سوی خودروهای برقی از حدود ۶۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۱ به حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن در دهه آینده برسد.

در حالی ۶۰۰ هزار تن از مس مصرفی در دنیا طی سال گذشته مربوط به خودروهای برقی بود که میزان کل تولید مس مصرفی در دنیا در این سال برابر ۲۱ میلیون تن بود و به این تریب خودروهای برقی سهمی ۲.۸ درصدی از تولید مس در سال گذشته را داشتند.

ضایعات مسی پرطرفدار می‌شوند

حدود نیمی از مس مصرفی در باتری یک خودروی الکتریکی به‌عنوان فویل برای مواد‌اند مصرف می‌شود. فویل مس الکترودپوزیته (ED) مناسب‌ترین فویل مس برای کاربردهای باتری تلقی می‌شود چراکه دارای ویژگی‌های مورد نظر از جمله نازکی، قابلیت انطباق و وزن سبک است.

بخش سرمایه‌گذاری بانک مونترال در بررسی از بازار تولید و تقاضا برای فویل مسی ED گفت: افزایش تمایل برای خودروهای الکتریکی در سال‌های پیش‌رو تقاضا برای این فویل را افزایش می‌دهد. از آنجا که که در تولید این فویل عموما از قراضه‌های عیار بالای مسی استفاده می‌شود، باید منتظر رقابتی جدید برای ضایعات مس بود.

سخن پایانی

بهای فروش مس در سال گذشته میلادی با رکوردهای متعددی همراه بود. در حالت کلی انتظار می‌رود این روند مثبت قیمتی در امسال میلادی نیز ادامه داشته باشد؛ تا جایی که گلدمن ساکس روزهای طلایی را برای فلز سرخ در امسال و شکست سقف قیمتی ۱۲ هزار دلار به‌ازای هر تن را پیش‌بینی کرده است. با وجود این، روند افزایشی قیمتی مس در آستانه برگزاری نشست فدرال رزرو و در انتظار اخذ تصمیمات انقباضی معکوس شده و شاهد اندکی عقب‌نشینی از سوی این فلز بوده‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*