-
معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه تاکید کرد

تمرکز بر تولید محصولات کیفی

تولید فولاد طی سال‌های گذشته جهش مناسبی پیدا کرده است. هم‌اکنون علاوه‌بر اینکه فولادسازان می‌توانند در سطح محصولات تجاری، پاسخگوی نیاز مشتریان خود در سطح بازار داخلی باشند، به تولید محصولات کیفی‌تر برای دستیابی به ارزش‌افزوده و سودآوری بیشتر روی‌آورده‌اند و تلاش دارند تا بتوانند با تولید محصولاتی که از درجه کیفیت بالاتری برخوردارند، علاوه‌بر اینکه سهمی در بازار محصولات وارداتی که موردنیاز سایر صنایع کشور است و اکنون از خارج وارد می‌شود ایفا کنند، در عین‌ حال کالاهایی تولید کنند که می‌تواند آنها را از تولید صرف محصولات تجاری بیشتر از قبل جدا کند و شرایط را برای تامین هرچه بیشتر بازار داخلی و تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی از طریق محصولات داخلی مهیا سازد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت فولاد مبارکه، عباس اکبری محمدی، معاون بهره‌برداری این شرکت با درباره اجرای طرح نورد گرم توسط شرکت فولاد مبارکه گفت: در حال حاضر تا مرحله تولید اسلب پیش رفته‌ایم و بیشتر گریدهای فولاد را تولید می‌کنیم اما در برخی از مراحل به‌ دلیل استحکام فولادهای کیفی و شرایطی که برای نورد وجود دارد، محدودیت‌هایی پیش رو است اما همه اینها را نمی‌توانیم با نورد فعلی انجام دهیم؛ هرچند آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا را در آنجا داریم و می‌توانیم کار تولید فولاد خام را انجام دهیم اما برای تولید ورق محدودیت‌های تکنولوژیکی وجود دارد که بر این اساس، تمام تلاش مجموعه فولاد مبارکه آن است که در طرح نورد ۲ تلاش کند تا ورق‌های فولادی کیفی موردنیاز صنایع پایین‌دستی و صنایع بعدی تولید را برآورده سازد. به ‌هر حال اکنون کشور برای تولید خودرو، نیاز به استفاده از ورق‌های سرد دارد؛ ضمن اینکه ورق‌های این‌چنینی نیز علاوهبر صنعت خودروسازی، در لوله‌های نفت و گاز و پروژه‌های مربوط به آن مورد استفاده قرار می‌گیرند که بر این اساس، استراتژی فولاد مبارکه تامین آن دسته از ورق‌هایی است که هم‌اکنون موردنیاز صنایع پایین‌دستی است و در عین‌ حال، در داخل کشور تولید نمی‌شوند.

برنامه‌های آینده

این فعال صنعت فولاد افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های شرکت فولاد مبارکه، امیدواریم بتوانیم تولید برنامه‌ریزی‌شده خود را در سطح سال قبل تداوم بخشیم و حتی اگر شرایط یاری کند، به وضعیت بهتری برسانیم.

این در حالی است که در تابستان نیز به دلیل کمبود برق، تولیدکنندگان فولاد بخش عمده‌ای از ماه‌های سال را با کمبود برق و خاموشی‌ها سپری کردند که این امر، روی توان تولید اثرگذار بوده و شرایط بسیار اذیت‌کننده‌ای ایجاد کرده است؛ ضمن اینکه هم‌اکنون با توجه به نزدیک شدن به فصول سرد سال، کشور در تامین گاز موردنیاز خود دچار مشکل است؛ بنابراین تامین گاز در فصل سرما نیز برای تولیدکنندگان فولادی به یک معضل تبدیل شده که امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، انرژی موردنیاز خود را به‌موقع تامین و سطح تولید را حفظ کنیم.

ارتقای کیفیت هدف ماست

اکبری محمدی گفت: اگر بتوانیم مطابق با شرایط تولید خود را ادامه دهیم، به‌طور قطع اتفاق خوشایندی برای ما خواهد بود؛ البته تلاش کردیم در مسیر تولید نیز همان‌طور که گفتیم، تغییراتی ایجاد کنیم و به‌ جای اینکه تولید را به‌ صورت کمی افزایش دهیم، روی تولید کیفی تمرکز بیشتری داشته باشیم.

بر این اساس، هم‌اکنون فولاد مبارکه، علاوه‌بر اینکه تولید فولادهای کیفی را در دستور کار دارد، در حوزه ارتقای سطح کیفیت محصولات نیز برنامه دارد تا کیفیت را بالا ببرد؛ بر این اساس، برنامه‌ریزی ما این است که درصد کیفی تولید را بالا ببریم که بیش از ۲ درصد تولید امسال نسبت به سال قبل کیفیت بالاتری داشته باشد.

در‌واقع درصد محصولی که در بازار عرضه می‌کنیم با حجم تولید سال قبل مشابه است‌ اما به لحاظ کیفی ۲ درصد رشد خواهد داشت. در این میان، با مجموعه اقداماتی که برای کنترل دقیق‌تر فرآیند تولید شکل می‌دهیم، این کار را پیش خواهیم برد. درواقع، فولاد مبارکه زنجیره کاملی در حوزه فولاد شکل داده؛ از آهن‌سازی که آهن اسفنجی در آن تولید می‌شود تا فولادسازی که فولادهای پیچیده و حساس را مطابق با فرآیندی که دارد پیش برده است. همچنین در حوزه نورد گرم و نورد سرد، با کنترل دقیق فرآیند، کیفیت محصولات نهایی را ارتقا خواهیم داد. تاکنون طی ۷ ‌ماه‌ امسال نسبت به سال قبل ۲ درصد رشد کیفی داشتیم و امیدواریم بتوانیم آن را به ۳ درصد ارتقا دهیم.

سهم از بازار داخلی

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه گفت: سهم فولاد مبارکه هم‌اکنون روی محصولات مختلف متفاوت است. در حال حاضر نزدیک به ۷۰ درصد اسلب کشور و حدود ۷۵ درصد ورق گرم کشور از سوی گروه فولاد مبارکه تامین می‌شود. در محصولات نورد سرد این عدد بالاتر است و مقداری که تولید می‌شود بیش از ۸۰ درصد نیاز بازار را تامین می‌کند.

سخن پایانی

اکبری ‌محمدی در پایان گفت: طی سال‌های گذشته یعنی از ۱۵ سال قبل، تقاضا در زنجیره فولاد به‌هم خورده و از سوی بخش‌هایی از زنجیره که مواد اولیه نهاده‌ها را تولید می‌کنند، کاملا تقاضا به‌هم خورده است. بر این اساس، فولادی‌ها دچار مشکل هستند و اگر دولت بتواند با سیاست‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهد، زنجیره را به سمت تعادل ببرد و آنجا که کسری داریم، سرمایه‌گذاری را به آن سمت هدایت کند، فرآیند به شکل بهتری پیش خواهد رفت. بر قسمت‌هایی که سرمایه‌گذار یا متقاضی بیشتری دارد، باید تمرکز بیشتری کرد و البته در عین ‌حال، دولت باید بتواند سودآوری در کل این زنجیره را به‌صورت بالانس تقسیم کند تا در آینده، شرایط کلی فولاد کشور پایدارتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین