سه‌شنبه 04 اردیبهشت 1403 - 23 Apr 2024
کد خبر: 34441
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1401/11/10 11:34

ساندویچ پانل آلومینیوم متریالی مقاوم با ماندگاری بی‌نظیر

ساندویچ پانل گالوانیزه یا ساندویچ پانل آلوزینک؟ از کجا معلوم ساندویچ پانل آلومینیوم انتخاب درست‌تری نباشد؟ این‌ها سوالاتی هستند که پیش از خرید ساندویچ پانل باید به آنها پاسخ داد.
ساندویچ پانل آلومینیوم متریالی مقاوم با ماندگاری بی‌نظیر

 ساندویچ پانل گالوانیزه یا ساندویچ پانل آلوزینک؟ از کجا معلوم ساندویچ پانل آلومینیوم انتخاب درست‌تری نباشد؟ این‌ها سوالاتی هستند که پیش از خرید ساندویچ پانل باید به آنها پاسخ داد. ساندویچ پنل آلومینیومی از جمله متریال‌های ساختمانی است که ویژگی‌های خاص و عملکرد ویژه‌ای دارد. آشنایی با ویژگی‌های ساندویچ پانل آلومینیومی برای هر فرد فعال در صنعت ساختمان، لازم و واجب است. انتخاب صحیح بهترین مصالح برای پروژه، از بسیاری از گرفتاری‌ها و مشکلات احتمالی بعدی پیشگیری می‌کند.

 

ساندویچ پانل آلومینیوم

امروزه دیگر کمتر کسی در مورد برتری ساندویچ پانل نسبت به مصالح سنتی شک دارد. اکثر فعالان صنعت ساختمان بنا بر تجربه به این نتیجه رسیده‌اند که پانل‌های ساندویچی بهترین گزینه برای ساخت دیوارها و سقف در انواع سازه‌ها و ساختمان‌ها هستند.

استفاده از ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی هم کار سازندگان را آسان‌تر می‌کند و هم استفاده‌کنندگان از فضا از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. مهمترین مزایای استفاده از ساندویچ پنل برای کاربران فضا شامل موارد زیر هستند:

  • کاهش مصرف انرژی و کم شدن هزینه‌های جاری

  • حفظ دمای آسایش در درون فضا

  • عدم نفوذ صداهای مزاحم

  • افزایش ایمنی با ممانعت از بروز آتش و گسترش آن

  • مقاومت جداره‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رطوبت

با وجود این مزایا و فواید فراوان، هیچ تردیدی در مورد استفاده از ساندویچ پانل باقی نمی‌ماند اما سوالی مهم همچنان پیش‌روی طراحان و سازندگان است:

کدام نوع ساندویچ پانل بهترین عملکرد و بیشترین کارایی را دارد؟

انواع ساندویچ پانل و تفاوت آنها با هم

اینکه بهترین مدل ساندویچ پانل کدام است بستگی به نیازها و شرایط پروژه دارد. بنابراین هر نوعی از ساندویچ پنل ممکن است در پروژه‌ای خاص بهترین انتخاب باشد. انواع ساندویچ پنل از جهات مختلف با هم تفاوت دارند اما اصلی‌ترین اختلاف بین انواع پانل‌های ساندویچی شامل موارد زیر است:

  • اختلاف در نوع ماده عایق

  • اختلاف در جنس پوشش ورق‌ها

البته ضخامت و رنگ هم در انواع ساندویچ پانل متفاوت است اما تفاوت در ماده عایق و ورق عمده‌ترین وجه تمایز انواع ساندویچ پنل است که روی نحوه عملکرد و میزان کارایی پنل‌های ساندویچی تأثیر مستقیم دارد.

هم برای لایه مرکزی و هم برای لایه‌های جانبی پانل از مواد مختلفی می‌توان بهره برد. وجه اشتراک موادی که در هسته ساندویچ پانل قرار می‌گیرند عایق حرارتی بودن است. وجه اشتراک موادی که برای دو لایه جانبی استفاده می‌شوند قابلیت آنها در مواجهه با شرایط محیطی است.

  • پلی‌یورتان رایج‌ترین عایق برای هسته ساندویچ پنل است اما گاهی از پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه هم استفاده می‌شود.

  • برای ورق‌های جانبی هم ورق گالوانیزه، ورق آلوزینک و ورق آلومینیم بهینه‌ترین گزینه‌ها هستند.

ساندویچ پانل

مهمترین عوامل موثر بر انتخاب نوع ساندویچ پانل کدامند؟

در هر پروژه ساختمانی، محدودیت‌ها و انتظاراتی مشخص وجود دارند که عامل تعیین‌کننده در هنگام انتخاب مصالح و متریال هستند. موارد زیر بیشترین تأثیر را در انتخاب نوع ساندویچ پانل دارند.

  • بودجه پروژه

  • شرایط محیطی منطقه

  • نوع کاربری

در اکثر پروژه‌ها بودجه پروژه، اصلی‌ترین محدودیتی است که سازندگان با آن مواجه هستند. بودجه محدود سبب می‌شود که طراحان و پیمانکاران مجبور باشند هزینه‌ها را اولویت‌بندی کنند که این امر بر انتخاب مصالح و متریال مصرفی هم اثر می‌گذارد.

منظور از شرایط محیطی منطقه، تمام عوامل ناشی از اقلیم و ویژگی‌های آب و هوایی می‌باشد. میزان بارندگی(باران و برف)، میزان رطوبت هوا، میزان تابش نور خورشید از جمله مهمترین عوامل محیطی هستند که در انتخاب نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی موثر هستند.

نوع کاربری در واقع تعیین می‌کند که چه فعالیت‌هایی قرار است در داخل سازه انجام شود. برخی فعالیت‌های تولیدی سبب افزایش رطوبت در داخل فضا و گاه اسیدی یا قلیایی شدن هوای داخل فضا می‌شوند. در اینگونه موارد دیوارها و سقف باید از متریالی ساخته شوند که دوام و مقاومت بالایی داشته باشد.

مزایا و کاربرد ساندویچ پانل آلومینیوم

  • آلومینیم فلزی سبک است که در برابر آسیب و خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد. وقتی از ورق‌ آلومینیوم در تولید ساندویچ پانل استفاده شود؛ مقاومت و دوام پانل به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. در ورق گالوانیزه از روی و در ورق آلوزینک از روی و آلومینیم استفاده می‌شود. بنابراین ساندویچ پانل آلومینیومی در مواجهه با عوامل آسیب‌زای محیطی دوام بیشتری نسبت به این دو نوع پانل از خود نشان می‌دهد و برای سالیان دراز بدون آسیب باقی می‌ماند.

  • ساندویچ پانل آلومینیومی را می‌توان در ساخت دیوارها و سقف به کار برد. پانل آلومینیمی در صورتی که محدودیت مالی وجود نداشته باشد در هر نوع سازه‌ای قابل استفاده است. اما در برخی شرایط و بعضی از کاربری‌ها، ساندویچ پنل آلومینیومی تنها گزینه درست و کارآمد برای ساخت دیوارها و سقف است.

  • از اینرو لازم به ذکر است که در فضاهای حساسی مانند اتاق تمیز(کلین روم) بصورت گسترده از ساندویچ پانل آلومینیوم استفاده می‌شود.

قیمت ساندویچ پانل آلومینیوم

واقعیت این است که منابع فلز آلومینیوم در جهان محدود هستند و به همین دلیل آلومینیوم فلز ارزانی نیست. از طرف دیگر فرآیند استخراج و فرآوری آلومینیوم متفاوت از سایر فلزات است. بنابراین ساندویچ پانل آلومینیمی قیمت بالاتری نسبت به ساندویچ پنل گالوانیزه و ساندویچ پانل آلوزینک دارد و این اختلاف قیمت، رقمی قابل توجه است.

برای تعیین به‌صرفه بودن یا نبودن استفاده از ساندویچ پانل آلومینیوم باید به انتظاراتی که از سازه داریم توجه داشت. استفاده از ساندویچ پنل آلومینیومی به‌صرفه است اگر:

  • سازه مورد نظر باید عمر مفیدی طولانی و بیشتر از سایر ساختمان‌ها داشته باشد.

  • سازه در منطقه‌ای قرار دارد که شرایط محیطی سخت و آسیب‌زایی وجود دارد.

  • در داخل سازه مورد نظر فعالیتی صورت می‌گیرد که موجب ایجاد آسیب در جداره‌ها می‌گردد.

  • سازه قرار است نمادی از صلابت یک برند یا شرکت باشد.

ورق آلومینیوم

کدام شرکت بهترین ساندویچ پانل آلومینیومی را تولید می‌کند؟

تولید ساندویچ پانل آلومینیمی نیازمند بهره از تکنولوژی خاصی است که تنها تعداد محدودی از تولیدکنندگان ساندویچ پنل از آن برخوردار هستند. در میان همین تولیدکنندگان هم کیفیت پانل آلومینیومی یکسان نیست. استفاده از ساندویچ پنل آلومینیومی تنها وقتی به‌صرفه خواهد بود که مشخصات فنی لازم را داشته باشد. این موضوع مستقیماً با فرآیند تولید آن و تکنولوژی خط تولید در ارتباط است.

بهترین ساندویچ پنل آلومینیمی در ایران توسط شرکت ماموت تولید می‌شود. ساندویچ پانل آلومینیومی ماموت به علت استفاده از تجهیزات پیشرفته در تولید آن از کیفیت بالاتری نسبت به تمام تولیدات مشابه برخوردار است. در بین تمام مصالح و متریال‌های ساختمانی، ساندویچ پانل آلومینیومی ماموت بیشترین مقاومت را در برابر آسیب و خوردگی دارد و همچنین ماندگاری و عمر مفید آن بیشتر از سایر مصالح است.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qdgka