یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 19089
تاریخ انتشار: 1401/05/29 02:10

قانون جدید مالیات مهریه سال ۱۴۰۱

به تازگی در مرداد ماه 1401 خبری مبنی بر تغییرات قانون مهریه از یکی از نمایندگان مجلس انتشار یافت و شرایط جدیدی را برای زوجین ایجاد کرد.

به گزارش خبرگذاری صمت، در کشورهای مسلمان همچنان سنت مهریه وجود دارد و در هنگام عقد رسمی زوجین، نوع و میزان مهریه را به صورت توافقی ازسمت زوجه تعیین می کنند. مهریه انواع مختلفی دارد و شرایط پرداخت آن هم می متفاوت می باشد. با این تفاسیر، امروزه مساله مهریه، باتوجه به افزایش قیمت سکه یکی از دغدغه ها محسوب میشود و بارها سعی بر این داشته اند که با تغییراتی که در قوانین مهریه ایجاد می شود، شرایط را آسان تر کنند. اما به تازگی در مرداد ماه 1401 خبری مبنی بر تغییرات قانون مهریه از یکی از نمایندگان مجلس انتشار یافت و شرایط جدیدی را برای زوجین ایجاد کرد.

قانون جدید مهریه

تغییراتی در قوانین جدید مهریه ایجاد شده است که یکی ازاین تغییرات، قانون جدید مالیات مهریه است.

قانون جدید مالیات مهریه سال ۱۴۰۱

یکی از قوانین جدید مالیات مهریه بدین صورت است که کسانی که 14سکه مهریه دارند معاف از پرداخت مالیات هستند ولی افرادی که بیش از 14 عدد سکه مهریه دارند، مالیات به آنها تعلق می گیرد واین مالیات در محضرو در عقدنامه به ثبت می رسد و این نکته وجود دارد که زوجین تا زمانی که مالیات براساس میزان سکه را به حساب دولت واریز نکنند نمی توانند سند ازدواجشان را دریافت کنند. درواقع براساس میزان تعداد سکه ها مالیات برآن براورد می شود. به عنوان مثال افرادی که مهریه شان بین 15 تا100 سکه می باشد 1/1 درصد مالیات را باید پرداخت کنند یعنی ماهانه یک سکه به عنوان مالیات بر مهریه به دولت بدهند. مهریه های بین 100 تا 200 سکه شامل مالیات دو درصدی می شوند یعنی دو سکه در ماه به دولت می دهند و در نهایت مهریه های بالای 200 سکه شامل 15درصد مالیات می شوند یعنی معادل 30 سکه درماه که باید به دولت بدهند. دولت، وجه حاصل از دریافتی مهریه توسط زوجین رابه نام صندوق کمک به تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند درنظر گرفته که در بودجه سالانه که برای آن اعتباری درنظر گرفته شده است واریزمی شود..

دومین قانون جدید مهریه این است که افرادی که مهریه را به صورت اقساط پرداخت می کنند و به هر دلیلی اقساط آنان عقب افتاده مانند سابق، پرونده در دادگستری برایشان تشکیل نخواهد شد.

مورد سوم از تغییرات جدید قوانین مهریه این است که خانم ها دیگرنیازی به ورود به دادگاه و دادرسی جهت مهریه ندارند و می توانند درخواست خود را مبنی بر مهریه به اجرای احکام دادگستری ارائه دهند و یا می توانند از بهترین وکیل تهران یا بهترین وکیل طلاق در تهران یا بهترین وکیل از ما کمک بگیرند تا این درخواست را به احکام دادگستری ارائه دهند و اجرای احکام وظیفه دارد درخواست را صادر و اجرا کند.

به گفته ی یکی از نمایندگان مجلس، هدف از ایجاد این قانون در مهریه، جلوگیری ازثبت مهریه های سنگین می باشد.

قانون جدید مالیات مهریه مانع زدایی ازدواج جوانان یا ایجاد مانع برای ازدواج جوانان

با توجه به تغییر قوانین ایجاد شده در مهریه و درنظر گرفتن مالیات مهریه، تمام هزینه های سنگین برعهده جوانی است که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده است. هنوز به طوردقیق نمی توان گفت که این شیوه و سیاست در مهریه چقدر می تواند به سود جوانان برای ازدواج باشد و یا اینکه اصلا سودی برایشان دارد هرچند که راه های زیادی می تواند برای دور زدن قانون مالیات مهریه وجود داشته باشد. اما درنهایت این قانون باعث می شود که پرداخت مهریه زنان با مشکلاتی مواجه شود و دچار ضرر و زیانی از بابت حق و حقوق خود بشوند. از زمان بازگو شدن این تغییرقانون برای مهریه، موافقان و مخالفانی وجود داشته است. عده ای موافقند واعتقاد دارند این قانون باعث حذف مهریه های سنگین درزوجین می شود و عده ای هم مخالفانی هستند که اظهار دارند در بعضی از شهرها 110 سکه به عنوان مهریه امری شایع در خانواده ها می باشد وبا قیمت بالای سکه، زوجین برای 110 سکه 2 درصد باید مالیات پرداخت کنند واین مبلغ برای زوجینی که دارای مخارج زیادی در زندگی مشترک خود هستند این حق ثبت خیلی زیاد است و می تواند جزیی از دغدغه های بزرگ در کنار دیگر هزینه ها و مشکلات زندگی باشد و عده ای هم عقیده دارند که حق ثبت امری شایسته نیست و به جای آن باید مهریه را از حالت نسیه خارج نمود یا اینکه میزان و سقفی برای مهریه نسیه تعریف نمود. به طور کلی دلایل زیادی در این زمینه وجود دارد که باید هر کدام بررسی شود تا بتواند نتیجه ی خوبی از آن حاصل شود و شرایط ازدواج را برای جوانان اسان کند. این قانون اگر توسط کمیسیون قضایی مجلس و حقوقی و در صحن علنی مجلس به تصویب برسد این تغییرات اعمال و اجرا می شود.

قانون جدید مهریه

به وجودآمدن عدم ثبت رسمی ازدواج در پی قانون حق ثبت

به گفته علی منتظری رییس کانون سردفتر ازدواج و طلاق، قانون جدید مالیات را امری نادرست دانست. زیرا معتقد است با اجرای این قانون، عده ای به فکر فرار از مالیات و یا دور زدن برای پرداخت حق ثبت می افتند و یا حتی این قانون می تواند باعث شود که خیلی از جوانان از به ثبت رساندن رسمی ازدواج خود جلوگیری کنند تا مجبور به دادن حق ثبت نشوند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qapep