-
بیانیه تروئیکای اروپا نسنجیده بود

آماده همکاری با آژانس هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بیانیه تروئیکای اروپا یک موضع نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود.

ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری، با اشاره به برگزاری راهپیمایی اربعین و حضور زائران ایرانی در این راهپیمایی، گفت: از میزبانی شایسته و کریمانه دولت و ملت عراق از زائران اربعین حسینی از جمله زائران ایرانی تشکر و قدردانی می ‌ کنیم. وی همچنین در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپا، تصریح کرد: این بیانیه، یک موضع نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه توصیه ما به شرکای اروپایی روند گفت ‌ وگوهای وین این است که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و خطای گذشته را جبران کنند و در یک مسیر سازنده و متکامل تلاش کنند مسیر برای توافق باز شود، اظهار کرد: ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری سازنده با آژانس اعلام کرده و می ‌ کند و آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیرواقعی در زمینه فعالیت ‌ های صلح ‌ آمیز هسته ‌ ای خود با آژانس همکاری کند. کنعانی اضافه کرد: همکاری با آژانس هم در مسیر حقوقی و هم در مسیر تکالیف است. ایران همان ‌ طور که تکالیفی دارد حقوقی هم دارد.

پیش ‌ نویس قطعنامه ‌ ای ارائه نشده است

کنعانی همچنین در واکنش به احتمال صدور قطعنامه در نشست آتی شورای حکام آژانس بین ‌ المللی انرژی اتمی، گفت: تا جایی که اطلاع داریم تا الان پیش ‌ نویس قطعنامه ‌ ای برای نشست ارائه نشده است. معتقدیم هر گونه تکرار اقدام غیرسازنده مشابه اقدام غیرسازنده قبلی در آژانس دوباره نتیجه غیرسازنده خواهد داشت.

وی افزود: امیدواریم برخی کشورها اعتبار آژانس را به ‌ عنوان سازمان فنی و تخصصی و غیرسیاسی قربانی دیدگاه ‌ ها و منافع سیاسی خود نکنند.

صمتسخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امیدواریم مدیرکل آژانس نقش حرفه ‌ ای خود را در این زمینه ایفا و به حفظ اعتبار و جایگاه حرفه ‌ ای و تخصصی آژانس توجه بیشتری کند، تاکید کرد: ایران هرگونه اقدام و واکنش خود را در ارتباط با تحولات آتی متناسب با تحولی که در آژانس رخ خواهد داد تنظیم می ‌ کند.

منتظر دریافت پاسخ رسمی از امریکا هستیم

کنعانی همچنین درباره پاسخ طرف مقابل به پاسخ اخیر ایران و همچنین اظهارات وزیر خارجه امریکا که مدعی شد برخی شکاف ‌ ها در مذاکرات را پُر کردیم و ایران از برخی درخواست ‌ های خارج و غیرمرتبط با برجام کوتاه آمده، تصریح کرد: پاسخ ایران قبلا داده شد و در این باره منتظر دریافت پاسخ رسمی هستیم.

وی افزود: ضرورت دارد مقامات دولت امریکا رفتار سازنده ‌ ای را برای دستیابی به توافق در پیش بگیرند. ما بارها تاکید کرده ‌ ایم و دوباره تاکید می ‌ کنیم کشوری که به ‌ طور یکجانبه از توافق امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی خارج شده و مانع دستیابی به یک توافق مبتنی بر منافع مشترک در روند توافق شده و با اعمال تحریم ‌ های غیرقانونی و یکجانبه و غیرمنطقی هزینه ‌ های زیادی را بر دولت و ملت ایران تحمیل کرده، حق ندارد اکنون در مقام مدعی قرار بگیرد و ژست طلبکارانه به خود بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: این امریکا است که باید برای بازگشت به روند توافق اثبات کند که یک عضو قابل ‌ اعتماد است. این دولت امریکاست که باید اثبات کند یک رژیم قانون ‌ گریز و بحران ‌ آفرین نیست. این امریکا است که باید اثبات کند به هنجارهای بین ‌ المللی پایبند است و به نرم ‌ های بین ‌ المللی احترام می ‌ گذارد.

کنعانی با بیان اینکه ایران در پاسخ داده شده به هماهنگ ‌ کننده اتحادیه اروپا به ‌ هیچ عنوان موضوعات جدیدی که مانع شکل ‌ گیری توافق و جمع ‌ بندی آن شود مطرح نکرده، اظهار کرد: اینکه طرف ‌ های مقابل برای امتیازگیری می ‌ خواهند به جنگ روانی متوسل شوند و به زیاده ‌ خواهی روی بیاورند بسیار طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران نه به زیاده ‌ خواهی تمکین و نه از خطوط قرمز خود عبور می ‌ کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما معتقدیم امریکا و اروپا به ‌ ویژه صادرکنندگان سه ‌ گانه بیانیه اخیر باید اثبات کنند که در روند مذاکره به نرم ‌ های بین ‌ المللی پایبند هستند، گفت: تاکید می ‌ کنیم اگر اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد، زمینه برای دستیابی به یک توافق همه ‌ جانبه تامین ‌ کننده منافع و مصالح متقابل فراهم است.

کنعانی درباره صدور ویزا برای رئیس ‌ جمهوری کشورمان به ‌ منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، بیان کرد: دولت امریکا براساس موافقتنامه موظف است زمینه حضور سران و نمایندگان همه اعضای ملل متحد را در نشست ‌ های تخصصی این سازمان از جمله مجمع عمومی فراهم کند و انتظار داریم درباره ایران نیز به تعهداتش عمل کند.

وی اضافه کرد: ما خیلی به اینکه در داخل امریکا مقامات و مسئولانی در کنگره در این زمینه مشغول طرح مباحث غیرسازنده هستند، توجه نمی ‌ کنیم و به مسئولیت ‌ های دولت امریکا به ‌ عنوان میزبان توجه می ‌ کنیم و انتظار داریم این مسئولیت ‌ ها انجام شود. نهاد ریاست ‌ جمهوری در این زمینه اطلاع ‌ رسانی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*