-
کمبود بازرس و تضییع حقوق کارگران

شکایت از کارفرما افزایش یافت

بیراه نیست اگر چرخ‌های اقتصاد یک کشور را به قدرت بازوی کارگران گره بزنیم که اگر کارگری نباشد هیچ اندیشه‌ای و هیچ تولید دانش‌بنیانی به عمل نمی‌نشیند.

گرچه این گروه از وجاهت شغلی بالایی در جامعه برخوردار نیستند اما اگر تلاش و زور بازو و تخصص آن ‌ ها در زمینه ‌ های مختلف صنعتی و غیر صنعتی نبود هیچ کارفرما و مهندس و تولیدکننده ‌ ای نمی ‌ توانست ازآنچه علم و ثروت در اختیار او قرار داده بهره ببرد. برخی از این کارگران به ‌ صورت خصوصی و برخی از دولت دستمزد خود را دریافت کرده و انجمن ‌ های حمایتی معدودی هم برای این قشر از جامعه روی کارآمدند تا ایمنی و بیمه عمر و بیمه درمانی این قشر را تأمین کنند.

همه ‌ ساله هم با توجه به درصد تورم سالانه ‌ ای که بانک مرکزی اعلام می ‌ کند، حداقل دستمزد کارگران افزایش می ‌ یابد اما تخلفات گسترده ‌ ای هم در عدم پرداخت حق ‌ وحقوق کارگران روی می ‌ دهد که با توجه به عدم ثبات شغلی که بر جامعه کارگری حکم ‌ فرما است در بیشتر موارد کارگران سازش را بر شکایت ترجیح می ‌ دهند.

استان گلستان هم به دلیل نوع محیط کاری و شرایط جغرافیایی با پدیده مهاجرت و کارگران فصلی و سر گذر روبه ‌ رو است و همین سالانه مشکلات متعددی را ایجاد می ‌ کند.

بیمه نداریم

سلیمان مرادی یکی از کارگران سر گذر امامزاده عبدالله (ع) در تشریح وضعیت کارش به مهر گفت: همه ‌ روزه از خروس ‌ خوان به کنار خیابان آمده و چشممان به خودروهایی است که جلوی ‌ مان ترمز می ‌ کنند.

وی بابیان اینکه بیمه ندارد، ادامه داد: بیشتر اوقات برایمان فرقی نمی ‌ کند سختی کار چقدر است و چقدر دستمزد می ‌ دهند همین ‌ که کاری باشد تا شب شرمنده به خانه برنگردیم برایمان کافی است.

پیرمرد مهاجری که گویا از کشور افغانستان است هم به مهر گفت: بنده یک پسر معلول دارد و به دلیل اوضاع مالی دیگر کارگران گاهی به من لطف کرده و اجازه می ‌ دهند که کارفرما کار را به من بسپرد درصورتی ‌ که ممکن است تا پایان روز شخصی برای کار به آن ‌ ها مراجعه نکند.

در روابط کارگر و کارفرمایی به ‌ صورت قراردادی هم عدم پرداخت حق ‌ وحقوق کارگر، توجه به نکردن به مطالبات کارگران و غیره مطرح بوده که گاه کار به شکایت می ‌ رسد.

در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم هم وعده حمایت از کارگران و بسته ‌ های حمایتی و افزایش ۵۷ درصدی حقوق مطرح شد که این مسئله هم ‌ فشار مضاعفی را به تولیدکنندگان و کارفرمایان وارد آورد.

۴۴ درصد جمعیت گلستان بیمه تأمین اجتماعی هستند

دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان در خصوص وضعیت کارگران استان به خبرنگار مهر گفت: ۴۴ درصد از جمعیت استان بیمه ‌ شده تأمین اجتماعی و از جامعه کارگری محسوب می ‌ شوند.

بسته های حمایتی دولت کافی نیست

غلامرضا طالب افزود: حدود ۱۷۰ هزار نفر کارگرانی هستند که رابطه مزدی با کارفرما دارند و تعداد ۱۸ هزار نفر هم کارگران بیمه ‌ شده ساختمانی و یا همان کارگران سرگذر هستند.

وی با اشاره به ۹ هزار کارگر سرگذری که در صف بیمه هستند، بیان کرد: متأسفانه ازآنجایی ‌ که سهمیه بیمه کارگران یارانه ‌ ای بوده و دولت به تأمین اجتماعی بدهکار است، سازمان این تعداد را بیمه نمی ‌ کنند.

طالب گفت: تا مجلس مصوبه ‌ ای در مورد کارگران بیمه نشده نداشته باشد، تأمین اجتماعی کاری نمی ‌ کند و به ‌ طور میانگین این تعدادی که بیمه نیستند ممکن است فقط ۱۰ روز در ماه کار کنند و درآمدشان حتی به حداقل درآمد تعیین ‌ شده از سوی دولت نرسد.

وی تصریح کرد: دولت بسته ‌ های حمایتی در نظر گرفته اما با توجه به تورم این بسته ‌ ها کافی نیست و زیبنده کشور نیست این قشر وفادار به نظام با مشکلات عدیده معیشتی روبه ‌ رو باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان به کمبود بازرسان کار اشاره کرد و گفت: در سطح استان بازرسان بسیار کمی داریم و این خلأ با توجه به ‌ سختی کار کارگرانی که عمدتاً کارگاه ثابتی ندارند مشکل زیادی ایجاد می ‌ کند و لازم است دولت و مجلس به آن ورود کنند.

۱۶ بازرس کم داریم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان هم در مورد شرایط کارگران گفت: افزایش بیش از ۵۰ درصدی حقوق کارگران و همچنین دهک بندی و افزایش یارانه معیشتی ازجمله بسته ‌ های حمایتی دولت سیزدهم بود که با توجه به افزایش تعداد یارانه بگیران بعید می ‌ دانم کارگری باشد که یارانه معیشتی دریافت نکند.

حسینعلی خواجه مظفری افزود: اداره کار با توجه به وظیفه اصلی خود، ابتدا حفظ و تثبیت اشتغال موجود و سپس ایجاد شغل جدید، سعی دارد در رابطه بین کارگر و کارفرما بیشتر حامی کارگران باشد.

وی متذکر شد: برای پایش تخلفات کارگر و کارفرما تنها ابزار ما بازرسان بوده و آن ‌ ها ضابطان قضائی هستند، تعداد بازرسان باید در استان ۳۴ نفر باشد اما تنها ۱۸ نفر در این زمینه مشغول به کار هستند.

خواجه مظفری بیان کرد: در این خصوص مکاتباتی داشتیم تا از نیروهای اداری به ‌ عنوان بازرس استفاده کنیم که درحال ‌ حاضر تنها یک نفر آموزش ‌ های لازم را دیده و بعد از طی مراحل اداری به این ۱۸ نفر اضافه می ‌ شود.

۹ هزار کارگر گلستان بدون بیمه هستند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان بیان کرد: ۶۷ هزار کارگاه فعال در استان مشمول قانون کار بوده که ۲۷۸ هزار نیروی کار بیمه ‌ شده در آن ‌ ها مشغول فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: همچنین ۲۷ هزار کارگر سر گذر و یا نیروی کار ساختمانی داریم که ۱۸ هزار نفر آن ‌ ها مشمول بیمه کارگران ساختمانی دولتی هستند.

خواجه مظفری بیان کرد: چهار هزار نفر هم در انتظار تخصیص سهمیه بیمه از سمت تأمین اجتماعی بوده و پنج هزار نفر هم بدون بیمه هستند.

وی بابیان اینکه در ۷ ماهه نخست امسال سه هزار و ۲۹۶ دادخواه (شکایت ‌ نامه) داشتیم که اختلاف بین کارگر و کارفرما اعم از بیمه نشدن، مزایا ندادن و حقوق نگرفتن بود، اضافه کرد: تاکنون دو هزار و ۹۲۶ رأی صادر شد که از این تعداد، بین ۸۳۷ نفر سازش شد.

خواجه مظفری بابیان اینکه تعداد شکایات در ۷ ماهه امسال نسبت به سال قبل ۲۹۶ فقره بیشتر شده است، گفت: بسیاری از کارفرمایان معتقد هستند افزایش ناگهانی ۵۷ . ۵ درصدی حقوق کارگران برایشان سخت بوده و برخی هم با کارگران برای حقوق کمتر سازش کردند، وظیفه ما مکاتبه و پیگیری است و راهکار برون ‌ رفت از وضعیت فعلی هم فقط افزایش تعداد بازرسان است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*