پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 865
تاریخ انتشار: 1400/06/09 08:35
وزیر کشور:

استانداری‌ها محل اعمال سلایق شخصی و سیاسی نیستند

وزیر کشور با تاکید بر اینکه استان‌ها باید محور توسعه کشور باشند، تاکید کرد استانداری‌ها و ادارات دولتی محل اعمال سلایق شخصی و سیاسی نیستند.

به گزارش ایرنا، احمد وحیدی ضمن بیان این مطلب افزود: وزارت کشور باید در جایگاه اصلی خود بنشیند و ارتقای کیفیت و کفایت حکمرانی رخ دهد. بروکراسی‌ها بسیاری از هنجارهای بین مردم را از بین برده و دولت همه‌کاره و مردم هیچ‌کاره می‌شوند؛ مردم باید در انتظار تصمیم دولت باشد و همه چیز وابسته به دولت می‌شود که این امر اشتباه است و با الگوی اسلامی ایرانی ما نمی‌خواند. باید این مهم بازسازی شود. حکمرانی باید با الگوهای بومی شکل گیرد.

وزیر کشور تاکید کرد: همسو کردن و ایجاد تفاهم عمومی امری ضروری است. این نگاه باید ترویج و اسناد بر این اساس نگارش شود. کسانی که قرار است این اسناد را اجرا کنند باید اختیارات لازم را برای تصمیمات داشته باشند. وحیدی خاطرنشان کرد: اختیارات در استان‌ها کم است و کسی که قرار است سرزمین و منطقه را بسازد باید امکانات و اختیارات کافی داشته باشد. باید بودجه‌ها را استانی بنویسیم و با دادن اختیارات به این سمت برویم که براساس اختیارات، هر استان به نقطه خاصی برسد.

وحیدی اظهار کرد: امروز مشکل کشور اقتصادی است و استاندار باید مسائل اقتصادی را بشناسد و لیاقت خود را نشان دهد. استانداری و دستگاه‌های اداری محل اعمال سلایق شخصی و سیاسی نیستند؛ دستگاه اداری باید در خدمت مردم باشد. اگر استاندار و بقیه مسئولان خود را خدمتگزار مردم ندانند از درجه اعتبار ساقط هستند.

وزیر کشور توضیح داد: معتمدان و نمایندگان، نظراتی درباره مسئولان دارند و از مشاوره این افراد و گروه‌ها باید استفاده کنیم. حتما از نخبگان نیز استفاده خواهیم کرد.

وحیدی گفت: مدیر را برای مردم انتخاب می‌کنیم و او باید بتواند وظایفش را انجام دهد. مدیر پروازی نمی‌تواند به وظایفش عمل کند. وی ادامه داد: جوان‌گرایی و شایسته‌سالاری اصل است. انتخاب شایسته‌ها از بین جوانان مهم است. وحیدی درباره محدودیت‌ها و آسیب‌شناسی در این باره یادآور شد: یکی از مشکلات این است که محدودیت‌ها هوشمند مدیریت نمی‌شود. وی تصریح کرد: باید ساختارهای قرارگاهی خود را در هر استان تقویت و هوشمند کنیم. در عین حال با مردم گفت‌وگو کنیم و به سوالات آنان پاسخ دهیم. باید محدودیت‌ها را هوشمندانه اعمال کنیم. وی درباره قاچاق کالا نیز گفت: به قاچاق کالا باید نگاه سیستمی داشت و مبدا تا مقصد آن را بررسی کرد. این نگاه مبدا تا مصرف را اگر سیستماتیک تجزیه و تحلیل کنیم می‌توانیم جلوی قاچاق را بگیریم.

وزیر کشور افزود: باید گمرک و سیستم انبار و مبدا کالای قاچاق را رصد کرد. نظام بانکی نیز باید دقت بیشتری داشته باشد و معتقدم قاچاق چیزی نیست که نتوان بر آن غلبه کرد. وی کولبری را عارضه‌ای دانست که باید برای آن فکر کرد و ادامه داد: اگر اقتصاد مرزی خود را تقویت کنیم این بخش شکوفا می‌شود. باید با طرح مناسبی این عزیزان را درگیر فعالیت‌های مفید اقتصادی کنیم.

توجه به اقتصاد مرزها امری ضروری است. وزیر کشور درباره امنیت مرزی نیز یادآور شد: امنیت مرزی ما با حضور نیروهای مسلح به‌ویژه نیروی انتظامی برقرار است؛ دشمن به‌دنبال خدشه‌دار کردن است اما تلاش‌های دشمنان بی‌حاصل مانده است. وی درباره قاچاق مواد مخدر نیز توضیح داد: مبارزه با مواد مخدر نیز ستادی دارد و دبیرکل آن را رئیس‌جمهوری تعیین می‌کند. باید به‌طور جدی با برخی کشورها دیپلماسی موثر داشته باشیم.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3qaba2