-
برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم

فولاد هرمزگان قطب اصلی تولید فولاد خواهد شد

در کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم سرفصل‌هایی همچون شناسایی آخرین فناوری‌‌ها و دستاوردها در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد، شناسایی مشکلات و نیازهای فناوری و بومی‌سازی قطعات در جهت رفع موانع تئوریک توسعه‌ای و فناورانه، شناسایی تمام متصدیان و متخصصان داخلی و خارجی در زمینه فولادسازی و ریخته‌گری پیوسته و برنامه‌ریزی برای آینده، ارتقای ارتباط بین صنعت و دانشگاه با نگاه تخصصی موردنیاز صنعت فولاد کشور، توجه ویژه به نخبگان دانشگاهی فعال در حوزه فولاد‌سازی و ریخته‌گری مداوم و معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه هرمزگان در زمینه تولید فولاد و نیازهای صنعتی فولادسازان استان هرمزگان بررسی شد.

ارتباط گسترده فولاد هرمزگان با دانشگاه‌ها
در ابتدای این کنفرانس علی فتی، مدیر پارک علم و فناوری استان هرمزگان اظهار کرد: فولاد هرمزگان در انقلاب صنعتی چهارم و هوشمند‌سازی پیشرو است و فناوری در فولاد هرمزگان نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای دارد.
مدیر پارک علم و فناوری استان هرمزگان با بیان اینکه پارک علم و فناوری این زمینه را دارد که ایده‌های موردتوجه در این کنفرانس را به سمت اجرایی شدن هدایت کند، افزود: پارک فناوری آمادگی همکاری با شرکت فولاد هرمزگان برای پذیرش ایده‌های جدید از سمت نوآوران و پژوهشگران را دارد. فولاد هرمزگان به‌عنوان صنعتی بزرگ در ارتباط با دانشگاه‌ها سرآمد است.
فتی در ادامه با اشاره به تعامل دانشگاه هرمزگان با شرکت فولاد هرمزگان گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان و صنعتی شریف در همکاری با دانشگاه هرمزگان این فرصت را فراهم کرده‌اند که رشته مهندسی مواد برای نخستین بار در دانشگاه هرمزگان راه‌اندازی شود.
مدیر پارک علم و فناوری استان هرمزگان اظهار کرد: درصددیم علاوه بر حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی و حمایت از ایده‌های جدید، در پرورش نخبه از سنین پایین برنامه‌ریزی لازم را انجام و آموزش‌های مناسب را ارائه
دهیم.


ایجاد پایگاه تخصصی در فولادسازی و ریخته‌گری
علیرضا کاظمی، دبیر اجرایی دومین کنفرانس بین‌المللی ریخته‌گری مداوم و معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان در مراسم افتتاحیه این کنفرانس اظهار کرد: در سطح کشور کنفرانس‌های مختلفی به‌ویژه در حوزه فولاد برگزار می‌شود، به همین دلیل ایده برگزاری این کنفرانس شکل گرفت و برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن انجام شد.
وی با بیان اینکه به‌دنبال ایجاد یک پایگاه تخصصی دانشی در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم هستیم، افزود: هدف از برگزاری این کنفرانس ایجاد فضای تبادل ایده‌ها، تجربیات، مشکلات و راه‌حل‌های به‌دست آمده توسط شرکت‌کنندگان یا صاحبان فناوری در موضوعات مختلف مرتبط با حوزه تخصصی است.
معاون تکنولوژی و توسعه فولاد هرمزگان گفت: در حوزه مواد اولیه، کشور طی ۱۳ تا ۲۰ سال آینده با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود که برای حل آن یا باید روش‌های خود را عوض کنیم یا مواد اولیه جایگزینی پیدا کنیم.
کاظمی با اشاره به لزوم توجه به روش‌های جدید در تولید فولاد و همچنین طرح جامع فولاد کشور اظهار کرد: این کنفرانس در این راستا به میزبانی فولاد هرمزگان برگزار شد. نخستین دوره این کنفرانس در آذر سال ۱۳۹۸ با موضوع ریخته‌گری برگزار شد اما بعدا فولادسازی هم به آن اضافه شد. میزان مشارکت در این کنفرانس نسبت به دوره گذشته افزایش قابل‌توجهی داشته و این انگیزه‌ای برای برگزاری این کنفرانس در سال‌های آتی خواهد بود. وی ادامه داد: در ۳ روز اخیر ۱۰۰ نفر از همکاران به‌صورت شبانه‌روزی برای برگزاری این کنفرانس فعالیت کردند. در این دوره کنفرانس ۶۴ ردیف فعالیت و ۵۰۰ نفر ساعت کار کارشناسی انجام شده است. ۱۳ ردیف فعالیت در دوره برگزاری کنفرانس انجام خواهد شد.
تیم داوری که مسئولیت ارزیابی مقالات را بر عهده گرفتند متشکل از ۳۲ نفر است که شامل ۳۰ درصد دانشگاهی و ۷۰ درصد صنعتی است.


افزایش ظرفیت تولید فولاد هرمزگان به ۳ میلیون تن
عطاءالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم اظهار کرد: ما در فولاد هرمزگان معتقدیم باید به سمت تکنولوژی‌های روز دنیا پیش برویم و این کنفرانس بین‌المللی در همین راستا برگزار شده است.
وی افزود: فولاد هرمزگان در همه عرصه‌ها از شناسایی نخبگان تا برگزاری این‌گونه کنفرانس‌ها فعال و پیش‌قدم بوده است. امسال توفیق داشته‌ایم که تندیس بلورین تعالی سازمانی را به همت پرسنل این شرکت کسب کنیم. فولاد هرمزگان همچنین عناوین متعدد دیگری نظیر شرکت برتر در جشنواره شهید رجایی، جایزه ویژه فعالیت‌های اجتماعی، تندیس مشتری‌مداری و عنوان محصول برتر را نیز کسب کرده است.
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: در دهه فجر بعد از سال‌ها ۴ طرح توسعه‌ای در استان هرمزگان با حمایت مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه آغاز شد که شامل احیای ۹۰۰ هزار تنی ظرفیت تولید فولاد هرمزگان، مخازن ذخیره‌سازی آهن اسفنجی به میزان ۳۰ هزار تن و جمع‌آوری گازهای صنعتی به مقدار ۱۰ هزار مترمکعب بر ساعت اکسیژن است. همچنین در ستاره سیمین که ۵۰ درصد سهام آن امسال خریداری شد، بعد از ۱۳ سال در دهه فجر طرح احیای ۱.۷۲ میلیون تنی آن کلنگ‌زنی شد.
معروفخانی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی در امسال، اظهار کرد: فولاد هرمزگان در اجرای طرح‌های توسعه‌ای پیشرو است و با عملیاتی شدن این طرح‌ها که تقریبا ۳۰ ماه زمان می‌برد، برای چند هزار نفر اشتغالزایی صورت می‌گیرد. بعد از بهره‌برداری ستاره سیمین ۲۵۰۰ نفر در آن مشغول کار خواهند شد.
وی افزود: این طرح‌های توسعه‌ای در کنار آب‌های آزاد، برای استان سرسبز هرمزگان فرصت‌های فراوانی را در حوزه اشتغالزایی و شرایط اقتصادی به‌همراه دارد؛ به‌ویژه در زیرساخت‌هایی که فراهم می‌شود و سرمایه‌گذاری‌های دیگری در این حوزه برای کامل شدن زنجیره تولید خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در پایان اظهار کرد: قرار بود طرح‌های متعددی برای افزایش ظرفیت ۱.۵ میلیون تنی به ۳ میلیون تن در فولاد هرمزگان اجرا شود، اما به‌دلیل تحریم‌ها شرکت‌های ایتالیایی از اجرای آن سر باز زدند. در نهایت بومی‌سازی‌های لازم به‌دست متخصصان داخلی انجام شد و طی سال آینده ظرفیت شرکت به ۲ تا ۲.۲ میلیون تن خواهد رسید و افق تولید سالانه ۳ میلیون تنی را نیز همچنان پیش رو داریم.


ثبت ۹ رکورد تولید ماهانه
در پایان این مراسم سید اصغر مدنی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان اظهار کرد: فولاد هرمزگان در سال گذشته موفق به ثبت ۶ رکورد و امسال ۳ رکورد تولید ماهانه شد که گفتنی است امسال رکوردهای حاصله باوجود قطعی برق و گاز بود.
وی افزود: ظرفیت تولید ماهانه فولاد هرمزگان ۱۲۵ هزار تن است که در بیشتر ماه‌ها بیش از ظرفیت تولید داشتیم؛ علاوه بر اینکه امسال موفق شدیم ۴ محصول ویژه و جدید را تولید و تجاری‌سازی کنیم.
مدنی در پایان گفت: ما در فولاد هرمزگان بر کاهش مصرف انرژی و نسوزها تمرکز کرده‌ایم که موفق شدیم امسال در کاهش مصرف نسوز به ازای هر تن رکورد بزنیم. میزان عیوب تختال را در برخی ماه‌ها به کمتر از یک درصد رساندیم. همچنین چندین پروژه از ‌جمله هوشمندسازی فولادسازی را با موفقیت اجرایی کردیم.
چندین پروژه از جمله تحول دیجیتال را در دستور کار داریم.
بومی‌سازی امسال نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.


سخن پایانی
کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با طرح موضوعات مرتبط با فرآیند فولاد‌سازی و ریخته‌گری مداوم برگزار شد که سرفصل این موضوعات به شرح زیر است:
۱- متالورژی و فرآیندهای کوره قوس الکتریکی
۲- بهینه‌سازی مواد اولیه و فروآلیاژها
۳- متالورژی ثانویه و فرآیندهای آن
۴- مواد نسوز و کاربردهای آن
۵- فناوری‌های پیشرفته در ماشین‌های ریخته‌گری مداوم فولاد
۶- ریخته‌گری مداوم و محصولات آن
۷-جریان سیال و انجماد
۸- شبیه‌سازی و مدل‌سازی
۹- ریزساختار و خواص محصولات ریخته‌گری مداوم
۱۰-عیوب سطحی
۱۱-روانکاری و فلاکس‌های قالب
۱۲-فناوری‌های ارتقای کارخانه‌های فولادسازی
۱۳- مدیریت انرژی
۱۴- انقلاب صنعتی چهارم، کلان‌داده‌ها و هوش مصنوعی
۱۵- پایداری و چالش‌های زیست‌محیطی
۱۶- آخرین راه‌حل‌ها در اقتصاد چرخشی
این کنفرانس به دو صورت حضوری و مجازی در دو روز میزبان فعالان این حوزه بوده و در جریان برگزاری آن، نگاه تخصصی و عملیاتی از سایر جنبه‌های کنفرانس‌های عمومی، پررنگ‌تر بود. در جریان این کنفرانس مطالب تخصصی فولاد‌سازی توسط اساتید بین‌المللی به‌صورت مجازی ارائه شد و در بخش مقالات دانشگاهی و صنعتی نیز مقالات قابل‌توجهی از سوی پژوهشگران مطرح و از یک محصول بومی‌سازی شده توسط شرکت فولاد هرمزگان رونمایی شد. گفتنی است نخستین کنفرانس بین‌المللی ریخته‌گری مداوم فولاد نیز در تاریخ ۲۶ و ۲۷ آذر ۱۳۹۸ در شهر بندرعباس و توسط شرکت فولاد هرمزگان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*