شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 27 Apr 2024
کد خبر: 95762
نویسنده: عطیه فتحی
تاریخ انتشار: 1402/07/30 11:23
اختصاصی گسترش‌نیوز؛

منظور از گردشگری غذا چیست؟ / همه چیز درباره این پدیده جذاب

گردشگری غذا یکی از پدیده‌هایی است که از سال ۲۰۰۱ به آن پرداخته‌شده است و در جذب توریست می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد؛ گردشگری غذا در دنیا بسیار درآمدزا بوده است و بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار ثروت برای کشورها به وجود آورده است.
منظور از گردشگری غذا چیست؟ / همه چیز درباره این پدیده جذاب

گردشگری غذایی یکی از مرسوم‌ترین انواع گردشگری است، این نوع گردشگری مربوط به یکی از خردترین بخش‌های فرهنگی است و برای کسانی که آماده تجربهٔ فرهنگ و رسوم و غذاهای آنان هستند، جذابیت دارد.

با ورود رسمی فصل پائیز، خیلی از افراد به فکر سفر هستند. چه به ساحل، کوهستان و دریاچه بروید تا با طبیعت ارتباط برقرار کنید و یا هدف فرهنگی داشته باشید و بخواهید از موزه‌ها دیدن کنید و یا در کلاس‌های خاص فرهنگی شرکت کنید، به «غذا» احتیاج دارید.

یکی از مسائل خیلی مهمی که تجربه سفر شما را بهتر می‌کند، غذاهای هر منطقه است، غذا خوردن به‌خصوص در سفر تنها برای  رفع گرسنگی نیست، غذا خوردن در تجربه توریستی شما نقش اساسی دارد و یک تجربه تازه برای بیشتر آشنا شدن بافرهنگ هر شهر یا کشور است.

غذا بخشی ضروری از سفر است، دیدگاه گردشگران در مورد غذا به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است. یک محقق دانمارکی و متخصص گردشگری، مدلی را بنام «بوردیوزی» طراحی کرد که شامل تجربیات گردشگری آشپزی بر اساس ترجیحات و ارزش‌های سبک زندگی ارائه می‌دهد.

او رفتارهای گردشگران برای غذا خوردن را بر اساس چهار نوع  تفریحی، وجودی، انحرافی و تجربی به تصویر می‌کشد. با توجه به این طیف گسترده، شما می‌توانید درجات مختلفی از علاقه به غذا و خوردن داشته باشید. البته، شما می‌توانید ویژگی‌های هر چهار نوع را نیز داشته باشید اما همیشه یک نوع در شما غالب خواهد بود.

اولین نوع تفریحی است، این دسته از گردشگران غذاهایی را ترجیح می‌دهند که برای آن‌ها آشنا است و یا اینکه دست‌کم یک‌بار آن را تست کرده‌اند. اکثر آن‌ها به دنبال فست فود، غذاهای بسته‌بندی و یا رستوران‌هایی با منوی قابل پیش‌بینی هستند. این‌جور آدم‌ها بعد از سفر عملاً هیچ تجربه تازه‌ای نسبت به غذا به دست نیاوردند.

دومین نوع انحرافی است، این دسته از افراد عاشق مهمانی هستند و شخصیتی به‌شدت اجتماعی دارند، آن‌ها ترجیح می‌دهند زمان و انرژی خاصی را در سفر برای تحقیق در مورد غذا صرف نکنند.

سومین دسته، وجودی است، این‌گونه افراد به دنبال غذاهای محلی و منطقه‌ای هستند و هرجایی که سنت و فرهنگ یک شهر جریان داشته باشد را برای غذا خوردن انتخاب می‌کنند. این افراد خیلی زود با محیط وفق پیدا می‌کنند، آن‌ها غذاخوری‌های ساده و روستایی را به مابقی رستوران‌های شیک و فانتزی ترجیح می‌دهند.

چهارمین دسته تجربی است، این‌گونه افراد اصطلاحاً طرفدار مد روز هستند و از جدیدترین غذاها، طعم‌ها و تکنیک‌های آشپزی استقبال می‌کنند. آن‌ها به دنبال رستوران‌هایی با منوهای نوآورانه، طراحی‌های هوشمند و خدمات عالی هستند. این گروه از افراد صرفاً برای خوش‌گذرانی سفر می‌کنند تا یک سفر خوب با غذاهای خوب را تجربه کنند، اکثر آن‌ها به دنبال یادگیری نیستند و علاقه‌ای هم ندارند تا خود را میان فرهنگ‌های بیگانه بی آزمایند.

سخن پایانی

باید از خود این سوال را بپرسید که شما کدام نوع توریست هستید؟ اگر این دسته‌بندی‌ها را بدانید و برای خودتان مشخص کنید که دقیقا در کدام دسته هستید، اولویت‌های خود را برای سفر متوجه می‌شوید و برنامه‌ریزی بهتری برای زمان خود خواهید داشت.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nxvxr