-
رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی تاکید کرد

تامین پایدار نیازهای دارویی و کاهش هزینه‌های مردم

رئیس‌جمهوری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دست‌اندرکاران بخش دارویی کشور تاکید کرد، برای تامین پایدار نیازهای دارویی مردم و پیشگیری از بروز کمبودهای فصلی و مقطعی اقلام دارویی، برنامه‌ریزی و تدبیر کنند.

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گزارشی از روند اجرای طرح دارویار و نیازهای کشور در زمینه دارو ارائه دادند.

در این جلسه که به ریاست سیدابراهیم رئیسی برگزار شد وزیر بهداشت اعلام کرد با همکاری شرکت ‌ های داخلی تولیدکننده و واردکنندگان دارو کمبود برخی اقلام دارویی که در آغاز فصل پاییز مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد تا حد زیادی برطرف شده است و ذخایر دارویی کشور در سطح مناسبی قرار دارد.

رئیس ‌ جمهوری به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دست ‌ اندرکاران بخش دارویی کشور تاکید کرد برای تأمین پایدار نیازهای دارویی مردم و پیشگیری از بروز کمبودهای فصلی و مقطعی اقلام دارویی، برنامه ‌ ریزی و تدبیر کنند.

رئیسی همچنین به وزیر و مسئولان بخش درمان کشور تاکید کرد تمام تلاش خود را برای کاهش هزینه ‌ های درمان و تأمین و پرداخت مابه ‌ التفاوت افزایش نرخ دارو از طریق بیمه ‌ ها ونظارت و کنترل نرخ داروها به ‌ کار گیرند.

بانک ها مکلف به اجرای تعهد در قبال شرکت های دارویی

معاون اول رئیس ‌ جمهور بانک ‌ های عامل را مکلف کرد تا پایان سال تعهدات خود در بخش تولیدکنندگان دارویی را به صورت کامل انجام دهند.

در جلسه ‌ ای با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس ‌ جمهوری و مدیران عامل ۱۹ بانک دولتی و خصوصی کشور، مسائل و چالش ‌ های بانک ‌ ها برای تامین تسهیلات و حمایت از ساخت مسکن و تولید دارو مورد بررسی قرار گرفت و تمهیدات لازم برای حل مشکلات و تسریع در اجرای تعهدات اتخاذ شد.

معاون اول رئیس ‌ جمهوری در این جلسه با اشاره به اینکه مسکن ۳۰ درصد سبد هزینه خانوار را شامل می ‌ شود، مشارکت بانک ‌ های عامل و بانک مرکزی برای سرمایه ‌ گذاری در بخش مسکن را امری بسیار مهم عنوان و تاکید کرد: بانک ‌ های عامل باید با خلاقیت در روش ‌ های بانکداری و نوآوری در تامین منابع مسکن و جذب نقدینگی، مشارکت و نقش جدی ‌ تری در تولید مسکن ایفا کنند.

مخبر با اشاره به اینکه بانک ‌ ها امروز در تخصیص تسهیلات بخش مسکن از تعهدات و برنامه پیش ‌ بینی شده عقب هستند، بر ضرورت اجرای برنامه ‌ ای جهشی برای تسریع در پرداخت تسهیلات این بخش تاکید کرد و گفت: بانک ‌ های عامل بسترساز اصلی توسعه کشور هستند و باید مطابق آنچه در تکالیف آنها قید شده، منابع مالی مرتبط با تولید مسکن را با اولویت تخصیص دهند. در این زمینه دولت آمادگی دارد تا مشکلات و چالش ‌ های پیش روی بانک ‌ ها در مسیر انجام این تعهدات را بررسی و رفع کند.

وی از وزیر راه و شهرسازی خواست تا در جلسات جداگانه با هر یک از بانک ‌ های عامل، مشکلات را احصا و پس از ارزیابی موارد لازم را برای تصمیم ‌ گیری ارائه کند.

در ادامه این جلسه همچنین گزارشی از وضعیت تامین منابع تسهیلات تولیدکنندگان دارو توسط بانک ‌ های عامل ارائه شد که مخبر بانک ‌ های عامل را مکلف کرد ضمن تلاش برای جذب نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید و اعطای تسهیلات تکلیفی، تا پایان سال تعهدات خود را در بخش تولیدکنندگان دارویی نیز به صورت کامل و 100 درصدی انجام دهند.

معاون اول رئیس ‌ جمهوری با اشاره به اینکه بخشی از کسری تولید دارو در اثر تاخیر در تامین تسهیلات مورد نیاز تولیدکنندگان دارو بوده است، گفت: تامین به موقع دارو مسئله ‌ ای است که با سلامت مردم گره خورده و دولت مصمم است که این موضوع را با جدیت دنبال کند.

در این جلسه که وزرای راه و شهرسازی، بهداشت و درمان و رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند، گزارشی از عملکرد بانک ‌ ها نسبت به پرداخت تسهیلات تکلیفی در بخش مسکن و تولیدکنندگان دارویی ارائه شد.در این نشست همچنین راهکارهای هدایت نقدینگی به سمت تولید و نیز احداث مسکن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد بانک ‌ های عامل برای جذب سرمایه ‌ های سرگردان به سمت تولید مسکن اهتمام جدی داشته باشند و برنامه ‌ های عملیاتی خود را در این خصوص ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*