سیستم بستهبندی در ذوبآهن مکانیزه شد
به همت تلاشگران مهندسی نورد و دیگر مدیریتهای مرتبط، پروژه مکانیزه کردن سیستم بستهبندی در نورد ۳۰۰ و ۳۵۰ ذوبآهن اصفهان با موفقیت در حال انجام است.
به گزارش روابطعمومی شرکت ذوبآهن اصفهان، محمدامین یوسفزاده، مدیر مهندسی نورد ذوبآهن اصفهان در این باره گفت: طراح اصلی این موضوع سرپرست نورد ۳۰۰ و زیرمجموعه فنی داخل کارگاه با همکاری دفتر فنی نورد است که در تهیه نقشهها و مدارک همکاری کردهاند. در همین حال برخی از کارکنان فنی در سایر کارگاههای نورد از جمله نورد ۵۰۰، که از توانایی فنی خوبی برخوردار هستند نیز در این پروژه مشارکت کردهاند.
وی ضمن قدردانی از تلاش و همت جمعی که در کارگاه نورد ۳۰۰ ایجاد شده است و تشکر از سایر مدیریتهای مرتبط که هماکنون همکاری بسیار تنگاتنگی با مهندسی نورد در این کار باارزش دارند، گفت: با تکمیل این پروژه کاملا بومیسازی شده، از خروج مقدار زیادی ارز برای خرید تسمه بستهبندی و ملزومات آن، که بسیار گرانقیمت است، جلوگیری شده و صرفهجویی قابل توجهی در سال حاصل خواهد شد.
محمد صدری، سرپرست نورد ۳۰۰ در این باره گفت: در نوردهای ۳۰۰ و۳۵۰ ذوبآهن اصفهان که محصول میلگرد تولید میشود، بستهبندی همچنان بهصورت سنتی انجام گرفته که در این فرآیند از سیستم تسمهپیچی و دستگاه سیکلوپ و زیگنود که بهطور کامل وارداتی هستند، استفاده میشود و هزینههای خرید خارجی و خروج ارز را در پی دارد. در این روش، بستهبندی به صورت دستی و حمل هر بسته، جداگانه توسط جرثقیل انجام میشود که فرآیندی سخت و طاقتفرسا و زمانبر بوده و گلوگاه تولید هم هست؛ بنابراین باید فرآیند بستهبندی و جمعآوری محصول به صورت مکانیزه و شکیل انجام شود.
سرپرست نورد ۳۰۰ خاطرنشان کرد: مزایای سیستم مکانیزه شامل حذف تسمه و دستگاههای تسمهپیچی، استفاده از میلگردهای تولید داخل شرکت و خارج از نرم، کاهش زمان بستهبندی، کاهش توقفات، افزایش تولید، افزایش کیفیت و شکیل شدن بستهها و همچنین کاهش سختی کار و تعداد نیروی انسانی است.
وی افزود: با توجه به شرایط فرآیند فعلی بر آن شدیم تا سیستم بستهبندی محصول را تغییر دهیم و بهصورت مکانیزه جایگزین کنیم که در این فرآیند مکانیزه به تجهیزاتی از قبیل سیستم رولیکهای جمعآوری شاخههای محصول، دستگاه گرهزن خاموت، سیستم رولیکهای حمل بسته، سیستم قاب زنجیر هیدرولیکی برای انتقال به بستر انبارش بستهها و نیز سیستم توزین بسته و تجهیزات اتوماسیون نیاز است.
سرپرست نورد ۳۰۰ گفت: با توجه به تواناییهای کارشناسان مهندسی نورد طراحی مهندسی کل فرآیند، در نورد ۳۰۰ و با کمک و ترسیم در دفتر فنی انجام شد.
وی افزود: این طراحی بهگونهای انجام شد که از امکانات و تجهیزات موجود حداکثر استفاده شود و کمترین هزینه و کاهش قطعات ساختی و خرید و همچنین کمترین تخریب فنداسیون را در بر داشته باشد.
محمد صدری اظهار کرد: ابتدا طراحی دستگاه گرهزن نیمهاتوماتیک طی ۶ ماه زمان و پس از تهیه حدود ۱۰۰ شیت نقشه انجام شد و با بهرهگیری از امکانات و تجهیزات موجود در کارگاه شامل سیلندرهای هیدرولیک، موتور و گیربکس و اسکلت فلزی در حال ساخت است. فقط در صورت خرید این دستگاه، هزینهای بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال برای شرکت در پی دارد.
وی افزود: فرآیند اجرایی این پروژه بدون نیاز به توقف کارگاه از ابتدای دی ۱۴۰۰ با همکاری مدیریتهای نت مکانیک، اتوماسیون، نت ساختمان، امور فنی، سفارشات و خرید شروع درحال انجام است.