یک‌شنبه 27 خرداد 1403 - 16 Jun 2024
کد خبر: 109914
نویسنده:
تاریخ انتشار: 1403/02/22 06:08

محدودیت انرژی در مرز بحران

مرضیه احقاقی در سال‌های اخیر با شروع سال جدید و در آستانه ورود امواج گرما به کشور، تامین انرژی برق به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان صنایع‌معدنی مطرح می‌شود.
محدودیت انرژی در مرز بحران

مرضیه احقاقی

در سال‌های اخیر با شروع سال جدید و در آستانه ورود امواج گرما به کشور، تامین انرژی برق به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان صنایع‌معدنی مطرح می‌شود. بروز محدودیت در تامین برق صنایع و به‌ویژه واحدهای فولادی، سیمانی و... که در رده صنایع پرمصرف قرار دارند، به چالشی جدی برای این تولیدکنندگان بدل می‌شود. این محدودیت‌ها از توسعه‌نیافتگی زیرساخت‌های انرژی در کشور نشأت می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی نیز ادامه‌دار باشد. در حال ‌حاضر صنایع‌معدنی از جمله واحدهای فولادی و سیمانی برای حدود ۳ ماه در سال از تامین برق محروم هستند، در نتیجه از میزان تولید آنها کاسته و هزینه تمام‌شده تولید بازهم بیشتر می‌شود. فعالیت در چنین شرایطی نه‌تنها سودآور نیست، بلکه بسیاری از صنایع به مرحله زیان رسیده‌اند. در همین حال هرساله بخش بزرگی از سود صنایع در بروز محدودیت‌های موردبحث عملا از دست می‌رود. وابستگی بخش خانگی و صنایع به انرژی برق، غیرقابل‌انکار و غیرقابل‌جایگزین است. متاسفانه در سال‌های اخیر همپای رشد جمعیت و نیاز بخش خانگی به انرژی و همچنین توسعه ظرفیت صنایع، برای ارتقای ظرفیت‌های انرژی در کشور سرمایه‌گذاری نشده است. علاوه‌براین به موضوع بهره‌وری مصرف انرژی در بخش‌های مختلف بی‌توجهی شده است. در همین‌حال به سایر ظرفیت‌های کشور برای تامین انرژی برق بی‌توجهی شده و حال در مرز بحران قرار گرفته‌ایم.

چندی پیش عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به صنایع اعلام کرده‌ایم اگر کمک کنند تا مصرف انرژی کم شود، انرژی صرفه‌جویی‌شده را به خودشان اختصاص می‌دهیم. علی‌آبادی بااشاره به‌ضرورت تامین انرژی واحدهای تولیدی در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: در این زمینه ما نیازمند گفت‌وگوی ملی هستیم، متاسفانه به‌دلیل پایین بودن نرخ انرژی در ایران، بهره‌وری در مصرف انرژی بسیار پایین است، بنابراین آنچه در زمینه انرژی تولید می‌کنیم، باید بیشتر از آن بهره‌وری انجام بگیرد.

وی افزود: به صنایع اعلام کرده‌ایم که اولویت در تامین انرژی با صنایعی است که در روند مصرف حداکثر بهره‌وری را ایجاد کنند، بنابراین یکی از شاخص‌هایی که دنبال می‌کنیم، بهره‌وری در مصرف انرژی است و تلاش کرده‌ایم در این زمینه شرکت‌ها را حمایت کنیم. البته سال گذشته تولیداتی با مصرف انرژی کمتر داشته‌ و در زمینه بهره‌وری انرژی توفیقاتی به‌دست آورده‌ایم.

علی‌آبادی بااشاره به تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین انرژی واحدهای صنعتی، گفت: ما به‌دنبال راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد هستیم و در شهرک‌های صنعتی در حال ایجاد شهرک‌های انرژی هستیم؛ در تلاش هستیم واحدهای صنعتی برای تامین انرژی خود بهره‌مند شوند، بنابراین در حال ‌حاضر نیز یکی از فولادسازان در حال احداث یک واحد هزار مگاواتی تولید برق است که 2 واحد آن راه‌اندازی شده و واحد سوم آن نیز، به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

تلاش برای تامین پایدار برق

چندی پیش نیز، مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل توانیر به برنامه‌های توانیر برای تامین برق صنایع بزرگ از جمله «فولاد و سیمان» در فصل تابستان اشاره کرد و گفت: مشترکان صنعت فولاد از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان سال، حدود ۵.۸ درصد انرژی برق بیشتری را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ دریافت کرده‌اند. وی تاکید کرد: در همین بازه زمانی، این میزان مصرف در چهارماهه گرم سال (ماه‌های خرداد تا شهریور) که همزمان با اوج مصرف برق است، بالغ ‌بر ۲ درصد بوده و در ماه‌های دی و بهمن رشد ۲۰.۴ درصدی را در برق تحویلی به صنایع فولادی شاهد بودیم که این آمار فراتر از انتظارها بود. رجبی‌مشهدی با بیان اینکه براساس قانون مانع‌زدایی صنعت برق، صنایع انرژی‌بر موظف به احداث نیروگاه برای تامین برق موردنیاز هستند، افزود: درباره اجرای این قانون، موافقت‌نامه‌ای در سال ۱۴۰۰ برای احداث نیروگاه توسط صنایع به‌امضا رسیده است. مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: تاکنون تقاضا برای احداث ۱۷هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع به وزارت نیرو ارائه ‌شده است که تا پیک امسال حدود هزار و 700 مگاوات نیروگاه احداث‌شده توسط صنایع وارد مدار خواهد شد. وی در ادامه به برنامه‌های مدنظر در راستای کنترل برق در فصل تابستان اشاره کرد و افزود: صنعت برق، برنامه‌هایی را به‌منظور تامین برق پایدار کشور در دست اجرا دارد که این برنامه‌ها در گام‌های اجرایی تعریف و اجرای آن از مهر ۱۴۰۲ آغاز شده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3nlveo