-

فرسودگی ۴۰ درصدی ناوگان حمل‌ونقل

به گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در قانون هوای پاک بالاترین شاخص به اسقاط خودرو و نوسازی اختصاص‌یافته که در کاهش آلودگی هوا موثر است. همچنین 8درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از خودروهای فرسوده است.

فرسودگی ۴۰ درصدی ناوگان حمل‌ونقل

مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو از اواخر سال گذشته ابلاغ شد گفت: این آیین‌نامه یکی از پیشرفته‌ترین آیین‌نامه‌ها در ۱۸ سال است که در آن به اقدامات سلبی (منع تردد خودروهای فرسوده در کلانشهر و عدم امکان تعویض پلاک به پلاک کلانشهرها) و موارد تشویقی از جمله پرداخت تسهیلات و اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی از تولید خودروسازان به دارندگان خودروهای فرسوده، افزایش یارانه دولتی و سایر موارد توجه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ایدرو،‌ سالاریه افزود: رویکرد واردات و برقی‌سازی خودروها از سال گذشته شتاب گرفته است که رویکردهای این موضوع در آیین‌نامه دیده‌شده و مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

سالاری با اشاره به برنامه‌های امسال گفت: در سه سال اول این آیین‌نامه مخصوص کلان‌شهرها دیده‌شده است و شامل اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت می‌شود و در سال‌های آینده خودروهای شخصی را نیز شامل خواهد شد.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده عنوان کرد: ۲۵۵ هزار دستگاه را امسال نوسازی خواهیم کرد همچنین در قانون برنامه توسعه هفتم به موضوع اسقاط خودرو پرداخته شده است تا در ظرف پنج سال در هر سال به ۵۰۰ هزار دستگاه اسقاط در سال برسیم.

آلایندگی موتورسیکلت‌های فرسوده

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه از ۳۵ میلیون خودروی در حال تردد، مجموع خودروهای فرسوده کشور ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه است گفت: از این تعداد ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار موتورسیکلت، یک میلیون و ۳۰۰ دستگاه سواری و ۱۹۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم.

وی ابراز کرد: میزان آلایندگی موتورسیکلت فرسوده نسبت به خودروی فرسوده ۱۴ برابر است و این امر منجر به برنامه‌ریزی بیشتر است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل اعلام کرد: با اسقاط ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودرو فرسوده در سال گذشته، بیش از ۱۵۲ میلیون دلار در پرداخت یارانه سوخت صرفه‌جویی شد.

وی با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: این قانون بسیاری از انتظارات قانون هوای پاک را محقق می‌کند.

سالاریه گفت: در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودرو اسقاط شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲۸ درصد و نسبت به مجموع ۴ سال قبل از آن (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱) ۲۵ درصد رشد داشته است. وی تاکید کرد: میزان صرفه‌جویی سوخت بابت ۷۲ هزار و ۲۲۸ خودرو اسقاط شده در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۶۶ میلیون لیتر بوده و بیش از ۱۵۲ میلیون دلار صرفه‌جویی در پرداخت یارانه سوخت توسط دولت انجام شده است.

اجرای ماده 10 قانون ساماندهی

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل گفت: در آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، خودروسازان مکلف شده‌اند برای شماره‌گذاری خودروهای خود عوارض نوسازی را به‌صورت نقدی و یا گواهی اسقاط ارائه دهند. بر این اساس در سال گذشته مجوز شماره‌گذاری یک میلیون و ۴۰۰ هر دستگاه خودرو صادر شد که از این تعداد بیش از ۱۵ هزار دستگاه خودروهای وارداتی بودند که شماره‌گذاری آنها انجام شده است. وی تاکید کرد: در سال گذشته، براساس درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای نخستین بار اسقاط کمباین‌های فرسوده اجرایی شد.

وی با بیان اینکه در آیین‌نامه ساماندهی صنعت خودرو به موارد سلبی و ایجابی اشاره شده، تصریح کرد: در حوزه سلبی منع تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها و عدم امکان تعویض پلاک به پلاک کلانشهرها عنوان شده است. از جمله موارد ایجابی هم می‌توان به تسهیلات بانکی و اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی از تولیدکنندگان خودرو به دارندگان خودروهای فرسوده اشاره کرد.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل تصریح کرد: براساس ماده ۱۵ آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی صنعت خودرو، خودروها ارزش‌گذاری شده است؛ برای مثال در خصوص خودروهای سواری اگر خودرویی عمر ۲۰ تا ۲۵ ساله داشته باشد، به‌جای یک گواهی اسقاط سه گواهی اسقاط خواهد داشت. اگر عمر خودرو سواری شخصی ۲۵ تا ۳۰ سال باشد، دو گواهی و اگر بیش از ۳۰ سال باشد سه گواهی تولید می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: براساس توافق قیمت گواهی اسقاط در بازار ۳۵ میلیون تومان است، اما نرخ آن توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود و ممکن است تغییر کند.

آیین‌نامه جدید اسقاط فرسوده‌ها

رئیس نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در ادامه با بیان اینکه قبل از اجرای آیین‌نامه جدید به ازای هر دو خودروی وارداتی یک خودروی معادل باید اسقاط می‌شد، گفت: اما اکنون شرایط تغییر کرده است و دو پارامتر برای آن در نظر گرفته شده که یکی میزان ارزبری و دیگری رتبه انرژی است. مثلا در خودروهای سنگین اگر خودروی سنگین وارد کشور شود و رتبه انرژی آن A و B باشد و کمتر از ۵۰ هزار یورو قیمت داشته باشد، برای آن شش گواهی اسقاط نیاز است و اگر خودروی سنگینی وارد کشور و رتبه انرژی آن پایین‌ترین سطح باشد و ارزش آن بالاتر از ۸۰ هزار یورو باشد به ۱۲ گواهی اسقاط باید ارائه دهند تا مجوز شماره‌گذاری برای آن صادر شود. در مورد خودروهای سواری وارداتی نیز اگر قیمت خودروی وارداتی بالاتری از ۱۵ هزار یورو باشد و رتبه انرژی آن‌هم پایین‌ترین سطح باشد ۳.۵ گواهی اسقاط نیاز است.

به گفته وی، در آیین‌نامه جدید اگر گواهی اسقاط به‌اندازه کافی وجود نداشته باشد خودروسازان می‌توانند یک و نیم درصد ارزش خودروی تولیدی را به حسابی که در وزارت صمت وجود دارد واریز کنند تا به آنها مجوز شماره‌گذاری خودرو داده شود. خودروهای تولیدی تمام برقی هم معاف از عوارض نوسازی هستند، اما خودروهای وارداتی تمام برقی نیازمند یک‌هشتم گواهی اسقاط است. همچنین خودروهای هیبریدی کامل تولید داخل یک‌ششم گواهی اسقاط و برای خودروهای هیبریدی وارداتی نیز یک‌سوم گواهی اسقاط نیاز است.

سالاریه با بیان اینکه واردات و شماره‌گذاری خودروهای تمام برقی و ترکیبی (هیبریدی) کامل وارداتی که به‌منظور کاربری اختصاصی حمل‌ونقل عمومی به تشخیص وزارت کشور وارد می‌شوند، معاف از اسقاط خودروهای فرسوده است، تصریح کرد: امسال یکی از اولویت‌ها ارائه تسهیلات به موتورسیکلت‌ها است و خودروسازآن‌هم برای شماره‌گذاری خودرو می‌توانند گواهی اسقاط‌های مختلف با کاربری‌های مختلف، از جمله گواهی اسقاط موتورسیکلت، ارائه دهند. اما موتورسیکلت‌سازان حتما برای شماره‌گذاری باید گواهی اسقاط موتورسیکلت ارائه دهند.

ضرورت نوسازی ناوگان

سالاریه با بیان اینکه ۴۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل کشور فرسوده است، گفت: بنابراین تاثیر نوسازی ناوگان به‌عنوان موتور محرک صنعت خودروسازی و رشد ۴۰ درصد آن خواهد بود. در حال حاضر ۳۵ میلیون و ۱۵۹ هزار خودرو در کشور حال تردد است که بیش از ۱۳ میلیون از این خودروها فرسوده هستند که از این تعداد بیش از ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو فرسوده سواری در کشور وجود دارد. وی با بیان اینکه میزان آلایندگی ناشی از موتورسیکلت کاربراتوری فرسوده نسبت به خودروی فرسوده ۱۴ برابر است، گفت: با نوسازی خودروهای سواری به‌صورت میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ تا ۸ لیتر صرفه‌جویی و در خصوص خودروهای تجاری هم ۱۰ تا ۱۲ لیتر صرفه‌جویی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین