جمعه 10 فروردین 1403 - 29 Mar 2024
کد خبر: 15114
تاریخ انتشار: 1401/02/06 02:15
رونق تجارت دریایی در دستور کار قرار گیرد

حمل‌ونقل دریایی توسعه‌بخش‌ تجارت بین‌المللی

براساس آخرین برآورد کارشناسان، بیش از ۸۰ درصد حمل‌ونقل بار در جهان و ۹۰ درصد تجارت بین‌المللی ایران، از طریق دریا انجام می‌شود. این موضوع اهمیت توسعه و نقش پررنگ حمل‌ونقل دریایی در اقتصاد را نشان می‌دهد.

ایران به‌دلیل قرارگیری در موقعیت استراتژیک جغرافیایی، می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های مناسب و صحیح، از راه‌های آبی که به آنها دسترسی دارد، نهایت بهره‌مندی را در توسعه تجارت خود داشته باشد؛ از این رو توجه به این بستر مهم ارتباطی در برنامه‌ریزی‌های کلان و مهم تجاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.


بازگرداندن سهم ایران در کشتیرانی سنتی
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران گفت: جام جهانی قطر، فرصت خوبی است که بتوانیم دوباره سهم خود را از کشتیرانی سنتی و خلیج‌فارس با کشورهای این منطقه به‌ویژه قطر بازگردانیم. همچنان شناورها و لنج‌های ما نمی‌توانند وارد بنادر کویت شوند و از بنادر قطر هم فقط یکی از بنادر به شناورهای ما اجازه ورود می‌دهد. به گزارش ایلنا سیدعلی حسینی درباره تاثیر برگزاری جام جهانی بر گسترش روابط دریایی و لجستیک ایران با قطر گفت: ایران از قدیم در بخش حمل‌و‌نقل دریایی و لجستیک، روابط مثبتی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشته است. متاسفانه بعد از تشدید تحریم‌ها علیه ایران، بسیاری از کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله قطر ورود شناورهای ایرانی را به حوزه دریایی‌ خود محدود کردند. درحال‌حاضر از ۴ بندر قطر که شناورهای ایرانی در گذشته می‌توانستند وارد آن شوند، شناورهای ایرانی می‌توانند وارد تنها یک بندر شوند. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: جام جهانی قطر، فرصت خوبی است که بتوانیم دوباره سهم خود را از کشتیرانی سنتی و خلیج‌فارس با کشورهای این منطقه به‌ویژه قطر بازگردانیم. ما با بحرین ارتباط سیاسی نداریم، اما با کویت ارتباط سیاسی داریم؛ با این حال همچنان شناورها و لنج‌های ما نمی‌توانند وارد بنادر کویت شوند. از بنادر قطر هم فقط یکی از بنادر به شناورهای ما اجازه ورود می‌دهد.


انعقاد تفاهمنامه، راهکار حل مشکلات
حسینی در ادامه افزود: امیدوارم مذاکرات فعلی که برای ایجاد روابط ایران با قطر در زمان برگزاری جام جهانی در حال وقوع است، باعث بهبود روابط آبی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس شود، چراکه طول دوره برگزاری جام جهانی یک ماه است و بعد از آن احتمالا دوباره شرایط برای تجارت آبی با کشورهای حوزه خلیج‌فارس محدود شود. پیشنهاد ما این است که تفاهمنامه‌های بلندمدت میان ایران و سایر کشورها منعقد شود تا بتوانیم دوباره سهم خود را از بنادر کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌دست آوریم. رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران درباره وجود شرایط و زیرساخت‌های لازم برای این اتفاق گفت: در سطح کشتیرانی سبک، خطوط کشتیرانی مثل والفجر را داریم که در گذشته خطوط منظم کشتیرانی داشت و باتوجه به مسئله تحریم‌، چند وقتی است که این خطوط را به‌طور منظم نداریم، اما بنادر جنوبی و کوچک ما مثل گناوه، دیر، لنگه، خرمشهر و آبادان می‌توانند این فعالیت‌ها را انجام دهند. حسینی افزود: درحال‌حاضر روابط ما با قطر خوب است و باید از این موقعیت پیش‌آمده استفاده کنیم تا مسائل و مشکلات قبلی را براساس تفاهمنامه‌های بلندمدتی که در این زمینه می‌توانیم منعقد کنیم، به حداقل برسانیم. البته به‌نظر می‌رسد سازمان بنادر در این زمینه اقداماتی انجام داده است. همچنین در زمینه تبادل گردشگر در حوزه کیش و قشم هم تفاهمنامه‌هایی با سازمان بنادر و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری منعقد شده است. قصد داریم تا جایی که امکان دارد سهم خود در خلیج‌فارس را در ارتباط با همسایگان پس بگیریم و ارتباط سنتی که با این کشورها داشتیم را دوباره احیا کنیم.


رشد صادرات ایران با بهره‌گیری از آبراه‌ها
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل گفت: ما قول‌هایی در گذشته دادیم که میزان صادرات‌مان به برزیل را به بیش یک میلیارد دلار برسانیم و پیش‌بینی می‌کنیم به‌زودی این اتفاق محقق شود. اکنون کار عملی آن انجام شده و هفته آینده کشتی‌های آن می‌رسند. به گزارش ایلنا سیدفخرالدین عامریان درباره آخرین وضعیت مبادلات اقتصادی ایران و برزیل گفت: آمار مبادلات اقتصادی ایران و برزیل مثل قبل است و برزیل ۵ میلیارد دلار صادرات به ایران دارد. صادرات ما به برزیل هم در حوزه مواد پتروشیمی در حال افزایش است. در این ۲، ۳ ماه اخیر که هیات‌های ایرانی مذاکراتی با برزیل داشته‌اند، صادرات ما رو به افزایش بوده‌ و اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل در ادامه تاکید کرد: ما قول‌هایی در گذشته دادیم که میزان صادرات‌مان به برزیل را به بیش یک میلیارد دلار برسانیم و پیش‌بینی می‌کنیم به‌زودی این وعده محقق شود. اکنون کار عملی آن انجام شده و هفته آینده کشتی‌های آن می‌رسند. همچنین قرارداد خوبی در هفته‌های آینده برای صادرات محصولات ایران به برزیل داریم که اگر تفاهمنامه‌های مناسب نوشته شود، صادرات آنها آغاز خواهد شد. در این شرایط امیدواریم بتوانیم صادرات خود به برزیل را به بالای یک میلیارد دلار برسانیم.


ظرفیت‌های صادرات فرش
عامریان در ادامه برزیل را یکی از بازارهای خوب برای فرش دستباف ایران عنوان کرد و افزود: زمانی بالای یک میلیارد دلار صادرات فرش دستباف داشته‌ایم که اکنون به زیر ۵۰ میلیون دلار یعنی حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار رسیده است؛ بر همین اساس، درخواستی به وزیر صنعت، معدن و تجارت داده‌ایم که مثل حوزه خشکبار و پسته که در قبال صادرات آنها می‌توان موبایل وارد کرد، برای فرش دستبافت هم چنین تدابیری اتخاذ کنند.
 وی با اشاره به مشکلات صادرات فرش دستباف ایرانی خاطرنشان کرد: مشکلی که صادرکنندگان فرش دارند، این است که فرش کالایی نیست که فوری به فروش برسد، این در حالی است که صادرکننده باید ۲ یا ۳ ماهه ارز خود را برگرداند؛ در غیر این صورت بانک مرکزی تمام عملیاتش را قفل می‌کند. به‌خاطر این مشکلات صادرات فرش ما بسیار کاهش یافته است. از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواسته‌ایم که در زمینه صادرات فرش دستباف هم تدابیری را اتخاذ کنند تا کالایی را که واردات آن برای کشور مفید باشد بتوانیم در قبال صادرات فرش دستباف به کشور وارد کنیم. عامریان در ادامه تاکید کرد: دولت اگر مشوقی قرار دهد که براساس آن صادرات فرش منوط به واردات یک کالای خارجی مثل خودرو و... شود، مطمئنا مشکل صادرات فرش دستبافت ما حل خواهد شد. اروپا، ژاپن، قطر و کشورهای عربی بازار خوبی برای فرش دستباف ما هستند.
 امریکا واردات فرش ایرانی را ممنوع اعلام کرده، اما فرش ایران از طریق کشورهای واسطه به این کشور نیز صادر می‌شود. امیدوارم با حمایت و پشتیبانی دولت بتوانیم در آینده شاهد افزایش صادرات فرش دستباف ایرانی باشیم.


سخن پایانی
حمل‌ونقل دریایی باتوجه به ویژگی‌هایش که مهم‌ترین آنها امکان رفت‌وآمد در آب‌های آزاد بین‌المللی در کوتاه‌ترین زمان و بالاترین امنیت ممکن است و نیز توانایی حمل‌ونقل در حجم کلان و تنوع زیاد در مسیر‌های بسیار طولانی، نرخ ارزان، سلامت فیزیکی بار حمل شده و...، از جایگاهی ویژه در روش‌های مختلف حمل‌ونقل برخوردار است؛ از این رو توجه به این بستر و فرصت، می‌تواند برگی برنده برای ایران در تعاملات تجاری باشد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/3n9r6o