-
احتمال تصویب بودجه چند دوازدهم قوت گرفت

مجلس اجازه تمدید برنامه ششم را ندارد

بررسی و تصویب لایحه بودجه 1402 همچنان با حاشیه همراه است و دولت و مجلس بر سر زمان بررسی بودجه به اتفاق نظر نرسیده‌اند.

محمد رضا میرتاج ‌ الدینی در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی در تذکری بیان کرد: نزدیک به دو هفته است که دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را به هیات رئیسه مجلس تحویل داده و هیات رئیسه لایحه بودجه را نگه داشته تا دولت برنامه هفتم را تکمیل کند.

این نماینده با پیشنهاد تمدید برنامه ششم خواستار آغاز بررسی لایحه بودجه شد. این درحالی است که رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید دارد؛ برنامه ششم توسعه یک بار و برای یک سال تمدید شده و مجلس اجازه تمدید دوباره برنامه را ندارد.

این اظهارات درحالی عنوان شده که سخنگوی شورای نگهبان نیز روز گذشته اعلام کرد قانون اساسی اولویت بررسی لایحه بودجه و برنامه را تعیین نکرده است.

صمتمحمدرضا میرتاج ‌ الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت همکاری دولت و مجلس برای بررسی لایحه بودجه گفت: همکاری و تعامل بین مجلس شورای اسلامی اقتضا می ‌ کند به آسانی از این مسائل مهم نگذریم، انتظار می ‌ رود تدبیری شود تا برنامه ششم توسعه تمدید شود و ما لایحه بودجه را بررسی کنیم و سپس به سراغ بررسی برنامه هفتم توسعه برویم.

نمی توانیم مجلس را سلیقه ای اداره کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این تذکر تاکید کرد: براساس توافق صورت گرفته دولت تا پایان دیه برنامه هفتم را به مجلس تقدیم می ‌ کند و مجلس ابتدا برنامه هفتم را تصویب می ‌ کند و اگر فرصت نشد بودجه را به صورت چند دوازدهم تصویب خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی ‌ توانیم مجلس شورای اسلامی را سلیقه ‌ ای اداره کنیم گفت: تعامل بدین معنا نیست که ما پا روی قانون بگذاریم، ماده ۱۸۰ آیین ‌ نامه دقیقا مشخص کرده که چگونه باید روند بررسی برنامه پنج ساله در مجلس شورای اسلامی صورت گیرد. ما نمی ‌ توانیم بودجه ‌ ای تصویب کنیم که قانون برنامه نداشته باشد.رئیس مجلس اظهار کرد: در ماده ۱۸۴ نیز گفته شده که اگر بودجه بعد از ۱۵ آذر به مجلس شورای اسلامی آمد باید سه دوازدهم نیز ضمیمه آن باشد. از سوی دیگر جداول بودجه نیز باید همگام با آن باشد اما هنوز جداول بودجه هم نیامده است.

صمتقالیباف با تاکید بر اینکه مجلس اجازه تمدید برنامه ششم را ندارد گفت: براساس توافق صورت گرفته قرار شده دولت به سرعت برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کند و از آنجا که از ۱۵ آذر نیز گذشته است بودجه چند دوازدهم ضمیمه لایحه شود. مجلس شورای اسلامی نیز با سرعت ابتدا برنامه هفتم توسعه را بررسی می ‌ کند و اگر به بودجه نرسیدیم براساس ماده ۱۸۴ بودجه چند دوازدهم به تصویب می ‌ رسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از ماده ۱۸۰ تا ۱۸۴ آیین ‌ نامه تکلیف مجلس برای رسیدگی به برنامه و بودجه مشخص است و ا نمی ‌ توانیم خلاف آیین ‌ نامه کاری انجام دهیم، از دوستان نیز خواهش می ‌ کنم که نظرات شخصی خود را به عنوان نظرات مجلس در مصاحبه ‌ ها اعلام نکنند.

اصراری بر ارائه برنامه هفتم نیست

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: بررسی برنامه هفتم توسعه وقت دولت و مجلس را می ‌ گیرد می ‌ توان با تمدیدیکساله برنامه ششم لایحه بودجه ۱۴۰۲ را ذیل این برنامه بررسی و تصویب کنیم.

صمتمحمد تقی نقدعلی در گفت ‌ وگو با ایرنا در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور گفت: مجلس با تصویب قانونی ۱۰ بندی تکالیفی را برای دولت در بودجه نویسی مشخص کرد که عمده این تکالیف شفافیت، رفع تبعیض، رفع تمرکز در توزیع بودجه و پرداختن به مناطق محروم است این اصول باید در بودجه ریزی مورد توجه دولت قرار گیرد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه دولت باید از حبابی کردن بودجه بپرهیزد گفت: حبابی شدن بودجه ضرر زیادی برای کشور به همراه دارد باید تلاش کنیم بودجه واقعی و بر مبنای شرایط پیش رو و نیازهای اساسی و اولویت دار مردم تصویب شود که معیشت آنها آسیب نبیند.

نماینده مردم خمینی شهر اضافه کرد: کسری بودجه جز دامن زدن به افزایش نقدینگی دستاوردی ندارد باید دولت به گونه ‌ ای بودجه را تدوین و اجرایی کند که نقدینگی ‌ های سرگردان به نوعی ساماندهی شوند و بتواند در رونق تولید تاثیر ‌ گذار باشد.

نقدعلی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه بیان کرد: معتقدم نباید اصرار زیادی برای تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه وجود داشته باشد چون برنامه هفتم تنظیم نشده و قرار است بودجه ذیل برنامه بررسی شود اگر بخواهیم با عجله این برنامه تدوین و تنظیم شود نمی ‌ تواند دستاورد مثبتی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: در مجلس گذشته اصرار بر ارائه برنامه ششم بود و دولت وقت با اکراه برنامه را تدوین کرد، اما آمارهای رسمی و غیر رسمی نشان می ‌ دهد برنامه ششم توسعه چندان اجرایی نشده است بنابراین در این شرایط بررسی برنامه هفتم وقت دولت و مجلس را می ‌ گیرد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی تصریح کرد: معتقدم اگر دولت در این شرایط نمی ‌ تواند برنامه هفتم را تدوین کند، برنامه ششم برای یکسال دیگر تمدید شودو لایحه بودجه هم ذیل این برنامه بررسی و تصویب شود.

بودجه سه دوازدهم پیام خوبی برای بازار ندارد

برهمین اساس رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ در فرصت باقی مانده، گفت: بودجه سه دوازدهم پیام خوبی برای اقتصاد و بازار ندارد.

صمتمحمدرضا رضایی کوچی در گفت ‌ وگو با ایرنا با انتقاد از عدم اعلام وصول لایحه بودجه از سوی هیات رئیسه مجلس گفت: باید در فرصت باقی مانده لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به تصویب برسانیم.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیات رئیسه مجلس به دنبال این است، که لایحه بودجه سه دوازدهم را برای سال ۱۴۰۲ به تصویب رسانده و در سال آینده ابتدا لایحه برنامه هفتم توسعه و بعد لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به تصویب برسانند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، بودجه سه دوازدهم پیام خوبی برای بازار و اقتصاد کشور ندارد. وی تاکید کرد: بهتر است مجلس در فرصت باقی مانده لایحه بودجه را به تصویب برسانند و سال آینده لایحه برنامه هفتم را بررسی کند.

سخن پایانی

دولت ۵ دی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به مجلس ارسال کرد اما هنوز هیات رئیسه مجلس، لایحه بودجه را اعلام وصول نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین