-

زندگی با کدهای صفر و یک

مهتاب دمیرچی ـ روزنامه‌نگار

باتوجه به تحولات پرسرعت فناوری در روزمرگی انسان شاید بد نباشد بگوییم علاوه بر انسان، یکی از بازیگران اصلی تحول در جوامع انسانی هوش مصنوعی است؛ قدرتی بیرون از انسان، اما شبیه وی که توانایی فکر کردن و تصمیم گرفتن دارد.

قدرت ‌ نمایی هوش مصنوعی خود را در لوازم ‌ خانگی به ‌ خوبی نشان داده است. آشپزخانه تحت کنترل، از لوازم پخت ‌ وپز گرفته تا لباسشویی، ظرف ‌ شویی، یخچال و فریزر همه را می ‌ توانید از راه دور با اپلیکیشن کنترل کنید. روزگاری نه ‌ چندان دور در فیلم ‌ هایی نظیر آپگرید ساخته لی ‌ ونل نمود داشتند؛ اما امروزه شاهد تبلیغات این محصولات در بیلبوردهای شهرهای بزرگ هستیم. اینکه ربات ‌ ها به ‌ جای انسان کاری را انجام دهند، چند دهه ‌ ای می ‌ شود که در دنیای فناوری به ‌ طورعمیق رسوخ پیدا کرده و فناوران روزبه ‌ روز به ‌ دنبال گستردگی آن هستند؛ اما روزی فرامی ‌ رسد که ربات ‌ ها به ‌ جای لوازم ‌ خانگی معمول نقش ‌ آفرینی کنند با پیشرفت تکنولوژی و ورود لوازم خانگی هوشمند، که از راه دور کنترل می ‌ شوند و اپلیکیشن ‌ هایی که با نصب روی تلفن ‌ همراه، می ‌ توان آنها را کنترل و هدایت کرد، اکنون می ‌ توان نفس راحتی کشید و بیشتر امور را به ‌ دست کدهای صفر و یک و اینترنت سپرد. به ‌ همین دلیل کارشناسان معتقدند خرید و استفاده از لوازم هوشمند خانگی باعث افزایش راحتی در سبک زندگی می ‌ شود. خانه هوشمند روز به روز با بهترین تکنولوژی تغییر می ‌ کند. ربات ‌ های خانگی کوچک و بزرگ با کمک هوش مصنوعی بخش قابل ‌ توجهی از نیازهای امروزی را که تا همین دهه قبل فقط در فیلم ‌ های علمی ـ تخیلی در دسترس بود، امکان ‌ پذیر ساخته ‌ اند. گستره لوازم ‌ خانگی هوشمند به ‌ حدی رشد سریع داشت که می ‌ توان دسته ‌ بندی ‌ های مختلفی را برای آن در نظر گرفت.

بازار لوازم ‌ خانگی هوشمند با تکامل یخچال ‌ های هوشمند گران ‌ قیمت که دارای رابط ‌ های لمسی و امکان اتصال به اینترنت از طریق وای فای که برای ارائه آپشن ‌ های اضافی هستند، همچنان در حال رشد است. یخچال ‌ های هوشمند رده ‌ بالا دارای دوربین ‌ های داخلی، گزینه ‌ های خنک ‌ کننده کنترل ‌ شده توسط کاربر است و امکان تعامل مصرف ‌ کنندگان با آن را از طریق تلفن ‌ هوشمند یا رایانه لوحی حتی دور از خانه را فراهم می ‌ کند.

یکی از شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان معروف که در تلاش است تا ایده ‌ های بلندپروازنه ‌ اش را به ‌ منصه ظهور برساند brezzl است. این مجموعه در حال توسعه محصولات هوشمند مدرن و پایدار است و به ‌ تازگی خبر از مقدمات تولید محصولی با عنوان چشم یخچال ( Fridge Eye ) را داده است که باعث می ‌ شود محتویات یخچال و فریزر در زمان واقعی قابل ‌ مشاهده باشد. خریداران از طریق اپلیکیشن تلفن ‌ های هوشمند می ‌ توانند هنگام خرید موادغذایی به ‌ میزان مواد غذایی موجود در یخچال خود نیز دسترسی داشته باشند. طراحان Brezzl قصد دارند از هوش مصنوعی ( AI ) در این سیستم استفاده کنند تا یک چالش جهانی چند میلیارد دلاری را برطرف کند، زیرا هر خانواده به ‌ طور متوسط بیش از ۲ ، ۲۰۰ دلار از درآمد خود را صرف خرید مواد غیرضروری یا بیش از اندازه هدر می ‌ دهد. وزارت کشاورزی ایالات ‌ متحده به ‌ تازگی دریافته است که به ‌ طور متوسط هر مصرف ‌ کننده امریکایی سالانه ۲۲۵ - ۲۹۰ پوند غذا را هدر می ‌ دهد، میزانی که سالانه با آن می ‌ توان ۲ میلیارد انسان را تغذیه کرد.

یخچال و فریزر Brezzl مجهز به یک دوربین بادوام و قابل ‌ شارژ (از طریق USB - C ) است که به ‌ راحتی می ‌ توان آن را داخل هر یخچال یا کمدی وصل کرد. با هر بار بسته شدن در، از فضای داخلی یخچال یا کمد عکس می ‌ گیرد و با استفاده از Wi - Fi ، تصویر به تلفن هوشمند مشتری ارسال می ‌ شود، همچنین Brezzl از شناسه تصویر استفاده می ‌ کند و دستورالعمل ‌ هایی را پیشنهاد می ‌ دهد و ترتیب دفعات اقدام در راستای خرید موادغذایی را تعیین می ‌ کند.

اپلیکیشن ‌ های iOS و Android این یخچال هوشمند اکنون قابل ‌ اشتراک ‌ گذاری و در دسترس هستند، در مقایسه با سایر محصولات خانگی هوشمند، یخچال فریزر برای ماندگاری کامل طراحی شده است. باتری، که نقطه ضعف هر دستگاهی است، قابل ‌ تعویض است. شارژ از طریق درگاه USB - C قابل ‌ انجام است و دوربین دارای سنسور دما برای نظارت بر سلامت یخچال و تایید تنظیم درجه حرارت مناسب مورداستفاده قرار می ‌ گیرند.

کارخانه ‌ های ساخت ابزار جولانگاه و عرصه رقابت هوش مصنوعی شده است. لوازم خانگی همان کالایی است که بشر بیش از هر مولفه دیگر با پیشرفت ‌ های هوش مصنوعی آشنا خواهد شد و آن را لمس خواهد کرد، بنابراین نگران پیچیدگی ‌ های نرم ‌ افزاری و سخت ‌ افزاری و هوش مصنوعی به ‌ کار رفته در این دستگاه ‌ ها نباشید، زیرا برنامه ‌ های نرم ‌ افزاری کنترل از راه دور آنها، که روی تلفن همراه ‌ تان نصب خواهد شد، به ‌ سادگی استفاده از هر نوع اپلیکیشنی است که در حال ‌ حاضر با آنها کار می ‌ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*