-
«فولاد کردستان» آغاز به‌کار کرد

آینده قروه و بیجار روشن است

بهره‌برداری از یک پروژه صنعتی می‌تواند چهره گذشته یک منطقه را تغییر داده و حتی زندگی مردم آن را هم تحت‌الشعاع قرار دهد.

بهره ‌ برداری از یک پروژه صنعتی می ‌ تواند چهره گذشته یک منطقه را تغییر داده و حتی زندگی مردم آن را هم تحت ‌ الشعاع قرار دهد.

فولاد کردستان با هدف تکمیل زنجیره فولاد در غرب کشور فعالیت خود را آغاز کرد. در واقع، این هدف با پیش ‌ بینی ظرفیت ۱ . ۶ میلیون تن آهن ‌ اسفنجی و یک میلیون تن فولادسازی و نورد ورق گرم فولادی در استان کردستان اقدامات اجرایی را آغاز کرده است.

به ‌ گزارش گروه معدن، پروژه ‌ هایی که به ‌ ثمر رسیدن هر فاز آن می ‌ تواند علاوه بر افزایش تولید در زنجیره فولاد و همچنین صادرات محصولاتی با ارزش ‌ افزوده بیشتر، علاوه بر رشد درآمدهای صادراتی منجر به توسعه منطقه و محرومیت ‌ زدایی شود. این موضوع باعث شد تا شرکت صنایع فولاد کردستان در نیمه اول سال ۹۷ کار خود را آغاز کند و در سال گدشته با ورود شرکت توسعه معادن و فلزات روند اجرای کار را سرعت بخشیده و هرچه سریع ‌ تر به مرحله تولید برسد.

پروژه فولاد کردستان با قرارگیری در بین ۴۸ پروژه مهم اقتصادی کشور، می ‌ تواند نقش مهمی در اشتغالزایی این استان و به ‌ دنبال آن، تولید و صادرات غیرنفتی آن ایفا کند. این پروژه می ‌ تواند روزهای روشنی را برای مردم منطقه بیجار و قروه رقم زند.

پروژه های در دستور کار

محمدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان بااشاره به پروژه ‌ های در دستور کار این مجموعه به صمت گفت: پروژه فولاد کردستان شامل ۲ پروژه می ‌ شود که در میان ۴۸ پروژه برتر کشور که در بهمن ۱۴۰۰ با حضور رئیس ‌ جمهوری درسالن همایش ‌ های صدا و سیما رونمایی شد.

وی بااشاره به 2 پروژه یادشده، افزود: نخستین پروژه احداث کارخانه آهن ‌ اسفنجی به ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنی در شهرستان بیجار و پروژه دیگر واحد فولادسازی و نورد ورق گرم فولادی به ظرفیت یک میلیون تن در شهرستان قروه است که هر 2 پروژه نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می ‌ کنند.

احمدی درباره تاثیر راه ‌ اندازی این پروژه ‌ ها بر شرایط منطقه، بیان کرد: بدون شک راه ‌ اندازی یک واحد تولیدی می ‌ تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه، اشتغالزایی و به ‌ دنبال آن ارتقای فرهنگی و اجتماعی آن منطقه را به ‌ همراه داشته باشد. در پروژه آهن ‌ اسفنجی شاهد اشتغالزایی مستقیم برای ۵۰۰ نفر و در پروژه کارخانه فولادسازی شاهد اشتغالزایی ۱۱۰۰ نفری خواهیم بود. در واقع، این 2 مجموعه به ‌ طورمشترک حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ اشتغالزایی مستقیم به ‌ همراه دارد، اما فراموش نکنیم در صنعت فولاد به ‌ طور استاندارد میزان اشتغال غیرمستقیم، چندین برابر اعداد اعلام ‌ شده خواهد بود، البته این اعداد و ارقام صرف ‌ نظر از صنایع پایین ‌ دستی خواهد بود که بعدها در استان به ‌ واسطه احداث واحد فولادسازی شکل می ‌ گیرند. با آمارهایی که از سوی احمدی درباره اشتغالزایی اعلام شد، باید به نقش ‌ آفرینی این مجموعه در رفع بیکاری، آن هم در منطقه مرزی امیدوار بود. اتفاقی که می ‌ تواند امنیت را بیش از پیش در این مناطق فراهم و مردم این شهرستان ‌ ها را با توسعه اقتصادی همراه کند.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در ادامه اظهار کرد: در نتیجه اشتغالی که این پروژه در منطقه ایجاد می ‌ کند، شاهد اثرگذاری بسیار بر معیشت مردم منطقه و روستاییان نزدیک به پروژه خواهیم بود. این در حالی است که نخستین مرحله جذب از ساکنان روستاهای مجاور پروژه انجام می ‌ شود که در حال ‌ حاضر نیز در قالب نیروهای کارگری و نگهبانی مشغول به کار هستند. وی ادامه داد: در گام بعدی قرار است پس از برگزاری آزمون سراسری به جذب نیروهایی بپردازیم که پس از گذراندن دوره ‌ های آموزشی در هنگام ساخت، در دوران بهره ‌ برداری در راهبری کارخانه از آنها استفاده کنیم. احمدی تاکید کرد: پروژه ‌ های فولاد می ‌ تواند تحول جدیدی برای آن ایجاد کند. به ‌ همین دلیل، شعار ما در شرکت فولاد کردستان «کردستان شایسته توسعه است» بوده و به آن اعتقاد داریم.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان همچنین بااشاره به مسئولیت ‌ های اجتماعی از سوی این مجموعه بیان کرد: خوشبختانه در راستای مسئولیت ‌ های اجتماعی، ۲ گام در دستور اجرا قرار گرفته است و روستاهای اطراف پروژه ‌ ها را در برمی ‌ گیرد. اما در کنار این تغییرات، بهره ‌ برداری از واحد فولادسازی می ‌ تواند در افزایش صادرات کردستان موثر باشد. احمدی در نهایت بااشاره به زمان بهره ‌ برداری از 2 پروژه یادشده، تصریح کرد: پروژه آهن ‌ اسفنجی براساس زمان ‌ بندی انجام ‌ گرفته و باتوجه به اراده مصمم سهامداران و بحث افزایش سرمایه ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که هزینه ‌ های سال اول پروژه را تامین می ‌ کند، در سال ۱۴۰۳ به ‌ بهره ‌ برداری خواهد رسید و پس از آن، پروژه فولادسازی و نورد پیوسته ورق گرم فولادی نیز در حدود سال ‌ های ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ به بهره ‌ برداری می ‌ رسد.

سخن پایانی

نگاهی به فولاد کردستان و واحدهایی که در دست اجرا است، نشان می ‌ دهد بهره ‌ برداری از این پروژه نه ‌ تنها منجر به توسعه زنجیره ارزش در بخش غربی کشور می ‌ شود، بلکه می ‌ تواند چهره این منطقه را از فقر پاک کند و روزهای درخشانی را برای مردم منطقه رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*