-
بر اساس آخرین گزارش آماری صنعت فولاد ایران نمایان شد

افت صادرات و افزایش مصرف داخلی فولاد

بررسی آخرین آمار مربوط به صنعت فولادسازی نشان می‌دهد که در ۷ ماه نخست امسال، تولید فولاد رشد ۱۲ تا ۱۹ درصدی داشته و در مقابل صادرات کاهش یافته و مصرف داخلی رشد کرده است.

بررسی آخرین آمار مربوط به صنعت فولادسازی نشان می ‌ دهد که در ۷ ماه نخست امسال، ۷ میلیون و ۳۵۶ هزار تن مقاطع طویل فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع تولید شده که نسبت به ۶ میلیون و ۲۸۵ هزار تن تولیدی طی ۷ ماه نخست ۱۴۰۰ ، رشد ۱۷ درصدی را تجربه کرده است. در بخش صادرات این محصول نیز، شاهد افزایش صادرات بودیم، به ‌ گونه ‌ ای که در ۷ ماه نخست امسال، یک میلیون و ۵۸۰ هزار مقاطع طویل فولادی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، رشد ۶ درصدی را نشان می ‌ دهد، البته صادرات در بخش ‌ های تیرآهن و نبشی، ناودانی و سایر مقاطع به ‌ ترتیب افت یک و ۱۳ درصدی داشته است. البته آمارها نشان می ‌ دهد که مصرف داخلی مقاطع طویل فولادی، رشد محسوسی داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۰ درصد افزایش یافته و از ۴ میلیون و ۸۵۳ هزار تن در ۷ ماه نخست ۱۴۰۰ به ۵ میلیون و ۸۲۷ هزار تن در ۷ ماه نخست ۱۴۰۱ رسیده است.

تولید اقلام فولادی

همچنین در این بازه زمانی، ۵ میلیون و ۳۱۴ هزار تن مقاطع تخت فولادی تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۲ درصد رشد را تجربه کرده است؛ با این حال در بخش صادرات این محصول ( ۲۰۱ هزار تن)، شاهد کاهش ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال هستیم.

مصرف داخلی مقاطع تخت فولادی در ۷ ماه نخست امسال برخلاف صادرات این بخش، با افزایش همراه بوده، به ‌ گونه ‌ ای که در ۷ ماه نخست امسال، ۵ میلیون و ۳۴۹ هزار تن مقاطع تخت از سوی مشتریان داخلی خریداری شده که نسبت به ۷ ماه نخست پارسال، رشد ۱۳ درصدی را نشان می ‌ دهد.

در مجموع، ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تن محصولات فولادی تولید شده که ۱۵ درصد بیشتر از میزان تولید آنها در مدت مشابه سال گذشته است، همچنین صادرات کل محصولات فولادی با افت ۴ درصدی مواجه بوده است، اما در بخش مصرف داخلی، رشد ۱۹ درصدی را شاهد بوده ‌ ایم.

مصرف داخلی

وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در این ارتباط به مهر گفت: منحنی قیمتی فولاد، یک منحنی سینوسی است و باتوجه به تاثیر جنگ اوکراین، نرخ فولاد به قله خود رسیده بود، اما متاسفانه کشور یک فرصت ‌ سوزی بزرگ انجام داد و در قله قیمت ‌ ها، عوارض صادراتی روی فولاد اعمال کرد. وی افزود: روسیه به ‌ واسطه تحریم ‌ هایی که دارد، وارد بازارهای صادراتی ما شده و رقابت بین ما و روسیه شکل گرفته و با دامپینگی که روسیه کرده، سهم ما در بازارهای صادراتی کم شده است. یعقوبی درباره وضعیت صادرات تا پایان سال هم گفت: طبق پیش ‌ بینی ‌ هایی که موسسات تحلیلی ارائه کرده ‌ اند، تا ۳ ماه اول سال ۲۰۲۳ ، روند تقاضای فولاد نزولی است، یعنی در عمل پیش ‌ بینی نمی ‌ شود که افزایش نرخ چندانی یابد و نوسان خاصی نخواهد
داشت. وی افزود: درباره کف قیمتی فولاد هم ۲ نظریه وجود دارد؛ نخست اینکه به ‌ دلیل بالا رفتن نرخ بهره در امریکا و نزولی بودن نرخ کامودیتی ‌ ها، نرخ فولاد متاثر و از این هم کمتر خواهد شد و نظریه دوم هم این است که نرخ کمتر از این، برای تولیدکنندگان فولاد جهان به ‌ صرفه نیست و به ‌ دلیل افزایش نرخ گاز و تعطیلی برخی کارخانجات در اروپا و رسیدن قیمت ‌ ها به کف، بنابراین دیگر نرخ فولاد از این پایین ‌ تر نخواهد آمد. این ۲ نظریه متفاوت است که باید ببینیم، کدام ‌ یک محقق می ‌ شود. وی ادامه داد: روند نزولی قیمت ‌ های جهانی روی صادرات فولاد اثرگذار است؛ اگرچه صادرات در شهریور افزایش یافته، اما روند، روند نزولی است و به ‌ نظر نمی ‌ رسد که بتوان تا پایان سال این افت ۱۵ درصدی را جبران کرد و حتی پیش ‌ بینی این است که به ‌ میزان صادرات پارسال هم نرسیم. یعقوبی تصریح کرد: امسال به ‌ احتمال ‌ زیاد در بهترین حالت و با کمک دولت برای توسعه صادرات، ۵ تا ۵ . ۵ میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت.

واردات و صادرات

همچنین در بخش مربوط به شمش فولاد (فولاد میانی شامل اسلب، بیلت و بلوم) نیز شاهد تولید ۱۸ میلیون و ۲۶۸ هزار تن محصول بوده ‌ ایم که نسبت به مدت مشابه پارسال، رشد ۱۶ درصدی یافته است، همچنین ۴ میلیون و ۷۹۹ هزار تن از این محصول صادر شده که بیانگر رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است.

در ۷ ماه نخست امسال، ۲۰ میلیون و ۷۳۷ هزار تن آهن ‌ اسفنجی تولید شده که رشد ۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است، البته در بخش صادرات این محصول ( ۳۷۸ هزار تن) شاهد افت ۴۶ درصدی بوده ‌ ایم.

بر اساس همین گزارش، به ‌ اعتقاد فعالان صنعت فولاد از جمله دلایل کاهش صادرات فولاد می ‌ توان به وضعیت بازار جهانی فولاد و کاهش تقاضا برای فولاد در مناطق مختلف دنیا، اعمال عوارض صادراتی روی محصولات فولادی در ابتدای سال و دامپینگ روسیه که منجر به کاهش سهم ایران در بازارهای هدف شد، اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*