آغاز فرآیند مالیاتستانی از اینفلوئنسرها
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی اظهار کرد: امسال تلاش میکنیم هم از بلاگرها و اینفلوئنسرها و هم از صفحات خرید و فروش کالا و خدمات در فضای مجازی براساس درآمدهایی که دارند، مالیات بگیریم.
جهانگیر رحیمی در گفتوگو با ایلنا، از آغاز فرآیند مالیاتستانی از اینفلوئنسر و بلاگرهای فضای مجازی از امسال خبر داد و گفت: فعالیت افراد دارای فالوورهای بالا در فضای مجازی را از چند جنبه و در چند بحث از لحاظ اقدامات و رویدادهای اقتصادی و تجاری در مقاطع زمانی مختلف پیگیری میکنیم و سامانه مالیاتی فضای مجازی راهاندازی میشود.
وی ادامه داد: دادهها و دیتاهایی که ازسوی مراجع مختلف رصد و ثبت میشود و بهدست سازمان امور مالیاتی میرسانند را براساس الگوریتمهایی که وجود دارد، استوری تبلیغاتی این افراد در اینستاگرام و همچنین تیزرهای تبلیغاتی که منتشر میکنند و نیز کسبوکارهایی که بهصورت مجازی خدمات تبلیغاتی ارائه میدهند، مورد بررسی قرار میدهیم.
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی با تاکید بر اینکه تمام دادهها و اطلاعات را از مراجع ناظر دریافت کردهایم، گفت: نرخ تبلیغات بلاگرها و اینفلوئنسرها متفاوت است و اطلاعات مراجع ناظر براساس نرخهای مختلف تبلیغات این افراد و عملکرد آنها است و با این اطلاعات سازمان امور مالیاتی به تعیین پایههای مالیاتی میپردازد.
رحیمی افزود: نرخ مالیات افراد و معاف شدن نشدنشان پس از تعیین پایه مالیاتی و ثبتنام و اظهار مالیاتی آنها اعلام خواهد شد.
وی درباره اینکه بلاگرها و اینفلوئنسرها گزارش درستی از فعالیت خود ارائه میدهند یا خیر، گفت: سازمان امور مالیاتی ناظر بر فعالیت این افراد در فضای مجازی نیست و دیتاها و دادهها از مراجع ناظر که فضای مجازی را بهصورت گسترده و دقیق رصد میکنند، بهدست میآید. مرجع ناظر براساس فعالیت این افراد، آنها را دستهبندی و سازمان امور مالیاتی براساس قواعد مالیاتی میزان مالیات را تعیین و پیادهسازی میکند و بهطور قطع رفتار مودی بر اینکه مشمول معافیتهای مالیاتی شود یا خیر متاثر خواهد شد.
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی با اشاره به تعیینتکلیف صفحات فضای مجازی که محلی برای ارائه خدمات یا فروش کالا هستند، اظهار کرد: کسبوکار عدهای از فعالان اقتصادی در فضای مجازی ایجاد شده است؛ یعنی ادمین یا مالک این صفحات اینفلوئنسر نیستند. ممکن است افراد مغازهای برای کالاهای خود داشته باشند و در فضای مجازی هم برای فروش آن کالا فعال باشند. این دسته هم مشمول پیگیری در سامانه مالیاتی فضای مجازی میشوند.
رحیمی تاکید کرد: امسال تلاش میکنیم هم از بلاگرها و اینفلوئنسرها و هم از صفحات خرید و فروش کالا و خدمات در فضای مجازی براساس درآمدهایی که دارند، مالیات بگیریم.
وی در پاسخ به این سوال که تا امروز چند اینفلوئنسر و بلاگر مشمول پرداخت مالیات شناسایی شدهاند، گفت: در مرحله اول این فرآیند، اینفلوئنسرها و بلاگرها شناسایی شدهاند و مرحله دوم دریافت اطلاعات فعالیت تجاری و اقتصادی این افراد در فضای مجازی است.
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی ادامه داد: باید توجه داشت که شناسایی افراد در فضای مجازی که دارای فالوور بالایی هستند، کافی نیست، چراکه برخی از افراد بهدلیل وجهه اجتماعی یا مشاغل و حرفه خود بالای ۵۰۰ هزار نفر فالوور دارند اما براساس اطلاعاتی که دریافت کردیم این افراد فعالیت اقتصادی و تجاری ندارند؛ یعنی تبلیغاتی انجام نمیدهند.
رحیمی تاکید کرد: زمانی میتوان آمار دقیق از اینفلوئنسرهای مشمول پرداخت مالیات ارائه داد که مطمئن شویم این افراد فعالیت اقتصادی هم داشتهاند.
وی با تاکید بر اینکه با بلاگرهایی مواجهیم که در ماه درآمدهای بسیار بالا و قابلتوجه دارند، گفت: برخی از این افراد بدون اینکه تخصصی داشته باشند، تنها با انتشار عکس و فیلم خانوادگی یا سرگرمکننده صاحب درآمدهای بالایی با ارائه تبلیغات در صفحه خود شدهاند.