-

همه مشکلات اقتصادی ریشه خارجی ندارد

ابوالفضل عمویی- عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی

مذاکرات ایران بر سر برجام همچنان ادامه دارد و شروط بازگشت امریکا به مذاکرات برجامی در گفت‌وگوی ایران و ۱+۴ مشخص می‌شود زیرا امریکایی‌ها به صورت غیر‌قانونی با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای عالی امنیت سازمان ملل از توافق خارج شدند.

همان‌طور که می‌دانید در گذشته دولتمردان این کشور بودند که سیاست‌های حداکثری و تحریم‌های بسیاری را علیه ایران وضع کردند و مانع ایجاد توافق برجام شدند. پس اکنون که سیاست‌های امریکایی‌ها عوض شده است و گفته‌اند می‌خواهند به میز مذاکره برگردند باید شرایط مطلوب آن را فراهم کنند. موضع ایران در این راستا این است که باید تمام تحریم‌های اعمال‌شده علیه ما لغو شود، در غیر این صورت موافق بازگشت امریکا به توافقات هسته‌ای نیستیم.

در همین چارچوب مذاکراتی میان ایران و کشورهای ۱+۴ صورت گرفته است. تاکنون ۶ دوره این مذاکرات برگزار شده و در دولت سیزدهم نیز این روند ادامه دارد. ما قصد داریم تعیین کنیم با چه شرایطی امریکا به مذاکرات برگردد. بنابراین توافق اتمی وجود دارد و کشور ما داخل این توافق است و این طرف امریکایی است که از این توافق خارج شده است. درواقع به نتیجه رسیدن مذاکرات در شرایط کنونی، به مواضع طرف مقابل و آمادگی آنها برای رفع تحریم‌ها برمی‌گردد.

به دنبال ضمانت هستیم

در دوره‌های سابق شاهد بودیم ایران یکی از عمل‌کنندگان به مفاد برجام بود اما طرف مقابل هیچ میلی به انجام تعهداتش نداشت که این ضعف به شمار می‌رود. تیم جدید مذاکرات هسته‌ای به دنبال راستی‌آزمایی و گرفتن ضمانت اجرایی قوی از طرف مقابل برای احیای برجام هستند و به یقین‌ با ایجاد شرایط اقتصادی و لغو تحریم‌ها، می‌توان به آینده مذاکرات هسته‌ای امیدوار بود.

تلاش تیم جدید مذاکرات هسته‌ای برای دفاع از حقوق ملت و رفع تحریم‌ها، یک قدم مثبت در عرصه دیپلماتیک محسوب می‌شود و نشان‌دهنده این است که دولت سیزدهم از هیچ تلاشی برای بهبود شرایط اقتصادی دریغ نخواهد کرد.

باید برای رفع مشکلات در موضوع برجام، نشست‌های مشترک برگزار شود و مذاکرات ۸ آذر می‌تواند فرصتی برای رفع این مشکلات باشد و این نشست‌ها باعث می‌شود طرف مقابل با درخواست‌های ایران آشنا شوند و مهم‌ترین درخواست ایران، اصرار بر لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و گرفتن ضمانت‌های اجرایی از طرف مقابل است. این ضمانت اجرایی می‌تواند در آینده باعث ایجاد ثبات در روابط ایران با این کشورها باشد و باعث تقویت اقتصاد کشور شود.

برجام ماینس نداریم

نکته دیگری که در روند این مذاکرات می‌توان به آن اشاره کرد این است که توافق برجام ماینس اصلا وجود ندارد. فقط اخبارش در رسانه‌ها مطرح می‌شود و هرگز مطرح نشده است. ایران هم موضعی درباره آن ندارد. هرموقع مطرح شود درباره آن موضوع تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

به ریشه‌های داخلی نیز بپردازیم

از دید ما در حال حاضر همه شرایط اقتصادی و مشکلات اقتصادی کشور مربوط به عوامل خاجی نیست و بخشی از آن ریشه‌های داخلی دارد که باید به آنها نیز پرداخته شود. به همین دلیل از دولت انتظار می‌رود تدبیری برای این موضوع داشته باشد؛ البته بخشی از این شرایط نیز ریشه خارجی دارد که به‌طور عمده به موضوع تحریم‌ها برمی‌گردد.

با درنظر گرفتن راهکار مناسب برای مشکلات داخلی اقتصادی و در صورتی که تحریم‌ها در این توافقات لغو شود، می‌توان انتظار داشت که شرایط اقتصادی کشور در ابعاد مختلف بهتر شود و شاهد توسعه تجاری و اقتصادی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین